Første forsøk, sitter igjen med en del spørsmål om noen kan svare.

Ja da var det vår tur.
Kompanjongen min og meg startet da  etter mye om og men med guiden som ligger her på norbrygg.no

(http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3AKWJSHFysQIgJ%3Anorbrygg.no%2Findex.php%3Foption%3Dcom_content%26task%3Dview%26id%3D44+&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no)

Etter og ha vært igjennom vårt første "kok" så står vi igjen med noen spørsmål, og de håper vi noen her kan vi oss svar på.
Here goes...

1: Bør vi bruke lokk på kjelen eller ikke under kokingen ?
2: Når man skal legge i smakshumlen skal da bitterhumlen tas ut? (Vi lot den ligge i)
3:  "Pulveret" i hydrometeret ser ut til å har herdet (Se bilde)
4: Etter att alt var satt til gjæring så skjedde del veldig lite det første døgnet, jeg trodde att det røde lokket på gjærlåsen skulle tas av  under bruk slik att trykket skulle slippes ut. Men etter noen søk på nett så tydet det på att det var feil. I mangel på det røde lokket så brukte jeg teip. Etter dette bynte det vertfall å boble, og i to dager så lå det på omtrent 7-10 boblinger i minuttet. Men etter dag  4-5 så er ble det helt dødt igjen og slik har det vært siden. Vi fulget guiden som det er vist til, og vi traff veldig godt i forhold til temperaturer og tider. Gjæringsskapet er en gammel fryseboks med en biltema varmluftsovn på 1000wsom styres med en stc-1000.

Vi antar att denne batchen bare kan skylles ut i kummen, men er det none som har noen ide om hva som gikk galt.

Takker på forhånd for alle svar.

 

Vedlegg

  • 2012-09-23 21.43.09.jpg
    2012-09-23 21.43.09.jpg
    728,6 KB · Sett: 832
Kan ikke se at det er noe som skal være galt her, strengt tatt...

1: Du bør koke (med eller uten lokk) slik at du har en avdamping på minimum ca. 8 % per time.
2: Bitterhumlen skal ligge i hele kokingen.
3: Har ingen betydning
4: Ikke uvanlig at det tar et døgn før du merker særlig aktivitet i gjæringen. Det avhenger av faktorer som temperatur, gjærmengde og oksygentilgang for gjæren. Lokket på gjærlåsen betyr ikke noe utover det at det kanskje hindrer litt sprut fra vannet i den. Etter 4-5 dager er det helt normalt at den kraftigste gjæringsaktiviteten har avtatt. Det betyr dog ikke at all aktivitet er over. La ølet stå på dunken i ca. 14 dager. Da får gjæren tid til å "rydde opp" i en del smaksstoffer, og det meste av den vil ha bunnfelt. Hvis du vil ha ut mest mulig gjær før du tapper på fat eller flasker, kan du etter endt gjærein (altså ca. 14 dager) senke temperaturen ned mot 2 °C i løpet av et par dager. Det vil få det meste av gjæren til å felle ut.

Hell det for all del ikke i kummen!

Velkommen til en spennende og lærerik hobby. :biersmile:
 
Hei og takk for flotte svar.

Da skal jeg garantert ikke helle det i kummen  :ilike:
Du skriver på punkt 3 att ikke det har noen betydning att dyrometeret har "herdet" , men så vidt vi klarte å se så var det da ingen mulighet til å lese av på.
Fungerer ikke hydrometer på lik linje med termometer? altså att fargen stiger oppover å angir en verdi?

Må også nevne en tinge jeg er bekymret for når det gjelder gjæringsskapet.
Det er jo en ganske lite skap og unødvendig høy effekt på varmeapparatet, slik den står nå så starter den da temperaturen treffer 19,7° og varmer opp til 22°
Problemet er jo att pga den høye effekten i varmeapparatet så svinger tempen opp på 26-27° men den synker raskt til 24-25 for så å gå langsomt nedover.
Kan denne jo-jo effekten skape problemer?

Takk for velkomsten  :biersmile:
 
Evensen skrev:
Du skriver på punkt 3 att ikke det har noen betydning att dyrometeret har "herdet" , men så vidt vi klarte å se så var det da ingen mulighet til å lese av på.
Fungerer ikke hydrometer på lik linje med termometer? altså att fargen stiger oppover å angir en verdi?

Nei.

Du slipper det ned i væska som du skal måle og leser av hvor dypt det synker. Det greieste er å ta ut ei prøve og gjøre målinga i en målesylinder av glass eller plast. Husk at hydrometeravlesinga er temperaturavhengig og må gjøres ved en temperatur nær den som er oppgitt på hydrometeret (eventuelt korrigeres ved hjelp av en tabell, viss det er avvik på mer enn et par grader).
 
Jo-jo effekt på gjæringen kan skape problemer ja. Problemer i form av smaker du ikke ønsker i øla. Forskjellig gjær trenger forskjellige temperaturer. Men husk på at det er tempen i øla som er viktig, ikke selve boksen. Tape sensoren fast i bøtta med en isoporbit uttafor, så måler sensoren tempen der. I stedet for å h varmovn, kan du jo vurdere ei lyspære? Siden det er et så lite lukket rom som skal justeres temperatur på så kan jo det fungere like greit? Varmovnen virker litt vell effektivt?

Og til slutt som sagt tidligere. IKKE hell den ut! Første batch smaker alltid godt. :)
 
Hehe da lærte vi litt i dag også  :) Skal ta en grundig kikk på videoen om hydrometer, og tror vi skal finne en annen varmekilde.
Kommer tilbake med oppdateringer ettervert som ting utvikler seg.

Tusen takk for hjelpen!
 
Jeg ville ikke bekymret meg så mye om jojo-effekten i gjæringskammeret. Tregheten i gjæringsbøtta vil gjøre at den uansett har en langt mer stabil temperatur. Men du burde finne ut hva temperaturen i gjæringsbøtta er, f.eks. ved å tape på en måler utenpå bøtta og isolere den med f.eks. isopor utvendig. Men ikke bruk denne til å styre temperaturen, da kan du oppleve enda høyrere svingninger i gjæringskammeret. Bruk temperaturen til å kalibrere stc-1000 kontrolleren med en fast offset (F4).
 
Hei,
Hvorfor gjærer du egentlig i et skap? Hvis du arbeider med overgjær, så vil jeg tro du har et rom tilgjengelig der du har en nogenlunde jevn temperatur rundt 20 grader +-?

Da jeg var 15 satte jeg og en kompis øl på rommet hans. Selvfølgelig i all hemmelighet. På sløyden hadde han bygget et skap med et hemmelig rom stort nok til å gjemme hele bøtta! Vi hadde større problemer med å skulle lukt og lydene fra gjærlåsen...Ei  lyspære fikset imidlertid biffen for å holde temperaturen.

Til lykke med brygginga!
 
En liten oppdatering.

Da har brygget stått i litt over 3 uker og dagen for  tapping er kommet.
Etter en tur hos Vin og Bar på lørdag så ble det fortalt att dersom oeschelvekta viser 10 eller lavere så er den klar for tapping og det gjør den :)
Vi har smakt på brygget og må si att vi er veldig overasket av hvor godt det smakte.

Legger ved noen bilder, dersom dere ser noe som ser veldig galt ut så hyl ut :)

Forresten, finnes det noen måte å måle alkohol nivået på nå uten og vite OG ?
 

Vedlegg

  • 2012-10-15 18.40.53.jpg
    2012-10-15 18.40.53.jpg
    1,6 MB · Sett: 387
For oss hjemmebryggere er oeschlevekta det eneste vi har. Bryggeriene bruker noe fancy avdampingsgreier. Tror det står noe om det i en annen tråd.
 
Evensen skrev:
Forresten, finnes det noen måte å måle alkohol nivået på nå uten og vite OG ?

Det sies at man skal kunne estimere abv utfra å måle det ferdige ølet med oeschlevekt og med refraktometer. Jeg har sett en kalkulator for dette på nettet, men finner ikke tilbake til den. Dessverre tror jeg det er mer estimering enn det er utregning, trolig fordi små unøyaktigheter i avlesningen vil gi store utslag på svaret av utregningen.

Dessuten har vi instrumentene som Ketil referte til. De finnes på Brouwland.nl for dem som ennå ikke har sendt lista til julenissen: http://www.brouwland.com/shop/product.asp?cfid=4&id=373&cat=426&dt=24 - jeg antar at den fungerer ved å koke inn alt av vann og alkohol, la det kondensere i et reagensrør som en så bruker en vanlig oechlervekt på. Måling av alkohol blir i praksis trivielt dersom man er sikker på at det man måler på inneholder kun vann og alkohol.
 
Tilbake
Topp