Første gang med pilsner

Nå har vi for første gang etter en del ales prøvd oss på å lage en pilsner. Den har nå stått i kjellern hvor det er 13 grader i tre uker og det er ikke lenger mye action oppi karet. Hva skal jeg gjøre nå?

Oppskriften ga følgende:
OG: 1,046
FG: 1,009

Mens jeg fikk dette:
OG: 1,058 (12 for mye)
SG etter 6 døgn: 1,022
SG etter 16 døgn: 1,016
SG etter 22 døgn: 1,014

Har lest en hel masse om diacetyl, øking av temperaturen noen dager for så å "cold crashe" ett døgn på ca 2 grader, og et eller annet om å tilsette gelatin oppi alt dette.

-Hva trenger jeg egentlig å gjøre?
-Blir ølet bedre med disse stegene?
-Hvordan og når tilsettes gelatin og sukker oppi alt dette?

Den originale planen var å stikke om med sukkerlake i løpet av en liten uke og så flaske. Deretter ha flaskene i romtemp et par uker før de skal ned i en kaldere kjeller på ca 11 grader en måneds tid.

Forvirret nybegynnerbrygger.

Tror det er for sent med diacetylrest, det tas ca. når 3/4 av gjæringen er gått. På den annen side har jeg aldri gjort det uten noen problemer med smaken. Cold-crashing 1, 2 dager før flasking er greit, da pakkes truben mer sammen og du får litt mindre bunnfall i flaskene. Gelatin har samme effekt. Ellers høres det bra ut med sukkerlake (jeg anbefaler 7g per liter, men det er en smakssak) og ha de i romtemp i to uker før lagring. Kjør på!

Tusen takk for svar!

Har et spørsmål til: Er det noen hensikt å ha gelatin i sammen med sukkerlaken når jeg stikker om før flasking? Eventuelt hvor mye gelatin trengs?

Nei, bruk en teskje/plate oppløst i dunken i allerede nedkjølt øl før omstikking. Søk på gelatin, så finner du mange tråder.

Ja, tilsettes i allerede godt nedkjølt (coldcrashet) øl, og bør stå i for eksempel et døgn etterpå. Ikke nødvendig å røre, men gjøres isåfall forsiktig. Veldig effektivt for øl som skal være klare, som pilsner, kølsch etc. Jeg bruker i tillegg også Protafloc og Brewer's Clarex i byggeprosessen.

Ta et forum- eller googlesøk for mer detaljer om temperaturer og oppløsning av gelatinen.

Som svar til spørsmålet: Nei, det er ikke nødvendig med gelatin, den har ikke effekt på smak.

Tilbake
Topp