Første gang vi brygger; Lager

Vi er to kompiser som akkurat har begitt oss ut på ølbrygging. Sist uke bestemte vi oss for å starte bryggingen etter en del research. I og med at dette var første brygg, turte vi ikke prøve med mer en 10L. Vårt første brygg ser slik ut:

- 1,5kg Muntons Amber (Maltekstrakt)
- 100g Saaz humle (alpha 3%) - her skjedde det forøvrig en feil, pga. at vi fulgte en oppskrift som vi halverte (Opprinnelig beregnet til 23l øl:100g første omg. så 25g andre omg. og 25g. tredje) - Vi skulle egentlig hatt 50g, så 12,5g og så 12,5g, men det ble 50g, 25g, 25g (altså 25g for mye). Har dette mye å si?
- 6g Safale s-05 gjær.

Uten at vi har gjort for mye research, tenkte vi at vi skulle brygge et lager øl. Vi hadde hørt at dette ikke var så vanskelig + at det er det vi liker best av øl. Etter å ha kokt opp maltekstrakt og humle, kjølte vi ned og etterfylte vann, deretter gjær. Nå står øl'et i en 25L dunk i gangen hvor det er ca. 10grader. I morgen(tirsdag) har det gått en ukes tid, og vi har fremdeles ikke merket noe "plopping" fra gjærlåsen, med unntak av hvis vi tar litt på lokket, så plopper det masse. Kan dette ha med den lave temperaturen og den store dunken å gjøre? Eller har vi brukt for lite gjær?

Vi tenkte også å sette et nytt brygg på 10L i løpet av de neste dagene. Vi har de samme ingrediensene som ovenfor, men tenker kanskje å brygge ved annen temp? Hva tror dere?

Vil også si at vi setter stor pris på dette forumet.

Mvh. Brewmaster(soon to be) Joakim og Christoffer.
 
Hei!
Som dere antyder, er nok problemet gjæringstemperaturen. Safale s-05 gjærer best ved stuetemperatur, så jeg vil foreslå at dere fortest mulig får dunken inn i stua, eller kjøkkenet hvis det passer bedre. Det betyr at dere må oppgi å lage en lagerøl - men kanskje dere overraskes over å ha lykkes med å lage en velsmakende ale!
Harald
 
Som navnet anntyder er Safale en Ale gjær. Hvis dere vil brygge lager, fåreslår jeg å bruke Lager gjær.  ::) Evnt. SafLager om dere vil bruker tørrgjær.
Alegjær, eller Sacheromyces Cervesia liker seg generellt mellom 15 og 25 grader, med viss untak. Tommelfingerregel er 18 grader for mindre fruktig og 21+ for mer fruktig øl.
Med Lager gjær: Sacheromuces Carlsbergensis får gjærlåsen en annen låt. De liker seg fint ned mot 5 - 8 °C Selv om jeg vil annbefale noe høyere. 10 til 14 °C pleier å funke. Høyere temperatur, mer frukt og fusel.
Brygg Hårdt!
 
Harald skrev:
Hei!
Som dere antyder, er nok problemet gjæringstemperaturen. Safale s-05 gjærer best ved stuetemperatur, så jeg vil foreslå at dere fortest mulig får dunken inn i stua, eller kjøkkenet hvis det passer bedre. Det betyr at dere må oppgi å lage en lagerøl - men kanskje dere overraskes over å ha lykkes med å lage en velsmakende ale!
Harald

Takk for svar. Øl'et er allerede flyttet inn i stuen. Satser på at det vil gjære mer nå. Hvilket gjær anbefales til lagerpils? Eller vil du/dere evt. anbefale å prøve på et Ale til før vi begir oss ut på lager?
 
Hei.

Til lager anbefales generelt flytende gjær, ala whitelabs eller wyeast sine lagertyper. Ved brygging av lager anbefaler jeg at det brukes tilstrekkelig gjær for å oppnå gode resultater. God belutnniing av vørter er også meget viktig.

Jeg vil anbefale å dra i gang ei ale som neste prosjekt. Kanskje en belgisk wit med koriander og appelsinskall kunne friste? Søk litt rundt på fotumet og dere finner tips om denne og andre ales.

MVH
Børge
 
Dette er det latinske navnet på all lagergjær.

Du finner flere varianter fra wyeast og whitelabs på feks. www.maltbua.no og www.petit-agentur.no

Vi har ofte brukt Danish lager fra wyeast som du finner på bla. petit.

MVH
Børge
 
Hei! I løpet av dagen burde det bli litt liv i dunken. Hvis det mot formodning ikke er noe bubling foreslår jeg at dere tilsetter resten av gjærposen i kveld. For å redde stumpene av ølet dere allerede har satt!
Det er både mer lærerikt og mye morsommere å planlegge neste brygg mens man smaker på det forrige!
#arald
 
Takk for mange svar. Det ble liv i dunken dagen etter vi satt inn i stua. Nå har det stått litt over to uker, og den ser ut til å ha sluttet å gjære, så vi tenker å måle OG'en og evt. flaske det. Vi satte forøvrig også ett nytt brygg brygg for en uke siden. Dette satt vi på samme vis som det første, bare i stua denne gangen, og med litt mindre humle.

Nå har det seg sånn at vi trenger maltekstrakt som vi skal tilsette før flasking (I stedet for sukker). Vet noen hvor jeg kan få kjøpt det i Trondheim? Er ikke så gira på å betale frakt fra nett, pluss at det går litt tregt.

Mvh,
Joakim og Christoffer
 
Hvorfor maltekstrakt? Du får dårligere kontroll med utgjæringen av denne fordi ekstrakt (og vørter) inneholder endel sukkerarter som ikke gjærer ut like lett. Hvis hensikten er å karbonere vil jeg absolutt anbefale vanlig hvitt sukker. Det gjærer helt ut, og du kan beregne hvor mye CO2 du vil ha i ølet.
EDIT: Hvis du absolutt må ha ekstrakt får du kjøpt det på REMA. Se i hylla for Vitaplex og SanaSol, der finnes Moss Maltekstrakt.
 
God dag, jeg er nybegynner selv, men tillater meg å si min erfaring er samme som Dag. Kok vann, 1-2 desiliter, og ca 6 gram vanlig hvitt sukker pr liter brygg, altså 60 gram hvis dere hadde 10 liter. Kjøl dette ned og ha i en ledig gjæringsbøte eller lignende som er desinfisert, stikk så ølet over i denne sukkerlaken med hevert eller lignende og prøv å sprute minst mulig(oksidere ølet). Ølet er så klart til flasking. Eller du kan ta sukkerlaken direkte på flaskene med en liten sprøyte, men da må du regne ut hvor mange ml du trenger på hver for å få ca 6 gram pr liter. Sett så flaskene i romtemp 4-7 dager for å få igang kullsyra før du setter til lagring. Vi gjorde det og resultatet ble meget bra.

Lars Erik
 
Ser ut til at det blir flasking med sukkerlake i dag. Har lest litt rundt ang. lagring i flasker, men hva vil dere anbefale? Holder det med en uke i romtemperatur? Skal vi evt. lagre det kaldt etter en uke?
 
joakimb skrev:
Ser ut til at det blir flasking med sukkerlake i dag. Har lest litt rundt ang. lagring i flasker, men hva vil dere anbefale? Holder det med en uke i romtemperatur? Skal vi evt. lagre det kaldt etter en uke?

Ei uke er nok litt lite for å være sikker. Men alt avhenger av temperaturen. Vi lar det som oftest stå 10 til 14 dager i romtemp før vi setter det til kaldlagring
 
Kjøl en flaske til serveringstemperatur å test den etter en uke.
Hvist den er passe karbonert setter du bare reste  av flaskene kaldt til lagring, hvist det derimot er lite co2 lar du de stå noen dager til å tester pånytt.

Har man muligheten er det beste å lagre de kjølig etter att karboneringen er ferdig.
 
Jeg følger bare opp denne tråden med litt fler spm. På torsdag smakte vi på vårt første brygg, og må si vi var positivt overrasket, med tanke på de små "feilene" som skjedde  :skitbra:

I og med at vi i utgangspunktet hadde trodd at dette brygget ikke kom til å bli noe særlig, så satt vi et nytt en uke etter. Vi var veldig nøye med desinfisering og rettet opp en del feil vi gjorde ved første brygget. Problemet denne gangen er at det gjæret kun de første dagene, også stoppet det opp. Vi brukte halve gjærpakken på første brygg (10L), også brukte vi resten på sistebrygget. Kunne det vært noe med at gjærpakken var åpnet og gjæren hadde tatt skade av det? Evt. hva kan vi gjøre for å redde brygget? Det har gått 12 dager.
 
Ved å bruke en åpnet gjærpakke øker risikoen for infeksjon, men hvist du har klart å oppbevare den tørt og forholdsvis lukket burde det gå greit.
Hovedgjæringen kan godt være over etter ett par dager hvist du har hatt en god gjæring.
Har du tatt noen målinger av ølet?
 
Tilbake
Topp