Første lager og første med fersk gjær - sprsm om gjæring

Brygget en enkel pilsner i går bestående av 100 % pilsmalt og saaz-humle. Dette er vårt 13. brygg og vår første lager, og første gang vi prøver fersk gjær. Dvs, ca 36 liter til gjæring, hvor ett gjæringskar er med wyeast 2001 Urquell (bygget opp med "simpel starter" iht veiledningen på medlemssidene), mens det andre er satt med tørrgjær (safale 34/70).

Kan vi la dette gjære på 10 grader i 20 dager etterfulgt av et par dager i romtemperatur, eller vil dere anbefale et annet oppsett. Ser f.eks. at noen anbefaler at oppholdet i romtemperatur gjøres tidligere (fordi gjæren da er friskere og livligere?).

Er 10 grader for kaldt? Vi pitchet mens vørteren holdt ca 12-15 grader. Droppet rehydrering og pitchet to pakker direkte (i karet med tørrgjær). Angrer på det nå (lover å skjerpe oss:). Men dette går vel fint eller!?

Når jeg gjærer pilsner/lager, holder jeg 10 grader i 21 døgn, deretter 13-14 grader i 2 døgn (diacetylsteg), og til slutt 5 grader i 2 døgn for bunnfelling/klarning. Jeg har bare brukt fersk gjær alle gangene.

Pleier å kjøle vørteren til 8 grader, kjøre på med noe mer oksygen enn for ale og tilsette dekantert starter som da har samme temperatur som vørteren.

Settes så i gjæringsskap ved 8 grader i 7 dager, for så å øke temperaturen til 10 grader. Etter 14 dager tar jeg en rest på 18 grader i to dager før den får ytterligere 12 dager på 10 grader.

Så tappes den til fat, karboneres kunstig og modnes i minimum 28 dager ved 0-2 grader. Blir bra lager av det!  :yes:

Takk for gode svar her og på andre aktuelle tråder om pils-brygging! Skal bli morsomt å se forskjellen på fersk- og tørrgjær, forutsatt at det blir øl av det!

hei jeg sitter her med min første lager til gjæring nå.
har bare brygga fire ale`s tidligere så er ganske spent på dette.
jeg brukte ikke gjær næring i vørteren, å lurer nå på om det er noe ide å tilsette dette nå når det alt har ståt å gjæret i 10 dager?
jeg har jo minimal erfaring på området men når jeg sammenlingner klokkinga i gjærlåsen med tidligere brygg så ser det ut som den alt snart er ferdig.
har brukt Wyeast 2042 Danish Lager å OG var på 1046.
jeg kjøla dette først ned til 8 °C tilsatte gjæren lot det stå i 2 dager før jeg økte tempen til 10 °C å der har det stått siden.
det har forøvrig ikke vert den helt store fresen i gjærlåsen som jeg er vant med fra overgjær, men det har vert ett jamt sig hele veien fram til nå som det begyner å dabbe av.

det blir sikkert mye rot med skrivinga her nor formann i dysleksiforeninga formulerer seg men håper det ikke er helt gresk :help:

Slett ikke så gresk det. Jeg har bare den ene fullførte lager'en på samvittigheten sjølv. Pluss en som står til gjæring nå. Brukte ikke gjærnæring i vørter på noen av de (uvitenhet på nr. 1, glemskhet på nr. 2). Aktivitet i gjærlås dabbet av etter bare noen dager. Men vår tsjekkiske pils gjæret fint ned og smaker hhv kanon (batch med wyeast urquell) og bra (batch med saflager 34/70). Har fullstendig roen med tanke på de to gjæringskarene som står i kjølerommet nå også. Nok gjær og god risting er nok viktigere enn å huske gjærnæring:)

takk for svaret. jeg prøver uten å tilsette noe da jeg også for å se hvordan det går, så slipper jeg å bekjymre meg for infeksjoner i tilleg he he he:) det er jo en fantastisk spennende hobby, å jeg er evig takknemlig for all den flotte infoen jeg finner her på forumet. så stå på å del erfaringer folkens :)
Werner D skrev:
Slett ikke så gresk det. Jeg har bare den ene fullførte lager'en på samvittigheten sjølv. Pluss en som står til gjæring nå. Brukte ikke gjærnæring i vørter på noen av de (uvitenhet på nr. 1, glemskhet på nr. 2). Aktivitet i gjærlås dabbet av etter bare noen dager. Men vår tsjekkiske pils gjæret fint ned og smaker hhv kanon (batch med Wyeast urquell) og bra (batch med Saflager 34/70). Har fullstendig roen med tanke på de to gjæringskarene som står i kjølerommet nå også. Nok gjær og god risting er nok viktigere enn å huske gjærnæring:)

Tilbake
Topp