Første Lager

Hei folkens

Jeg skal straks til å brygge min første lager og er litt usikker på en del ting, og håper derfor på litt hjelp.
Oppskriften er egenkomponert og jeg ønsker derfor ikke å dele den med andre før resultatet foreligger i tilfelle jeg har "bæsja på leggen" og bommet totalt.... :eek:)

Det jeg er litt usikker på er gjæring og modning/lagring.
Det er litt forskjellig informasjon å finne så dersom jeg får konkret svar her hos eksperter har jeg noe å forholde meg til.
Jeg har planer om å brygge en 25 liters Lager og å bruke en Wyeast 2042 Danish lager gjær (lager selvsagt gjærstarter).
Planen min er å sette dette til primærgjering i kjelleren (hvor forhåpentligvis tempen holder seg under 15 grader) i to-tre uker. Deretter kommer dilemma. Skal jeg tappe om for sekundærgjæring, og eventuelt hvor lenge bør det stå? Kan jeg gjøre sekundærgjæring på corneliusfat? (akkurat bestilt mine første... :skitbra:) og i så fall hvordan blir det da med trykket? er jo ikke plass til gjærlås på et slikt fat.

Jeg har også planer om å filtrere ølet... noen som har noen formening om det? Har bestilt filterhus og patron (0,5 micron) fra Petit-agentur.

Så for å gjøre en lang historie kort, kan noen gi meg en fornuftig fremgangsmåte med varighet på diverse stadium fra primærgjæring til servering?

F.eks. Primærgjæring ved X grader i X-antal uker, sekundærgjæring på gjæringskar eller corneliusfat ved X grader i X uker,  eventuelt droppe dette trinnet og tappe rett på corneliusfat etter primærgjæring for så å lagres ved X grader i X uker. Deretter filtrere over på nytt corneliusfat for kunstig karbonisering og konsumering eventuelt lenger lagring.

Dette ble himla mye på en gang og sikkert mye repetisjon av det samme, men jeg håper noen tar seg tid til å hjelpe meg litt.

Takker for all hjelp.... :help:

Jeg skal brygge en lager idag/morgen, den blir stående i primærkaret i to uker, da bør den være utgjæret, (er ikke tilbake i brygghuset før det) så får den to uker til til klarning i samme kar, så blir det fating og kaldlagring ett par uker, skal du filtrere bør du vente lengs mulig etter at det er satt til kaldlagring da det ikke skjer så mye med ølet etter det.

Det er ikke noe mer pes med lager enn ale, det tar bare lengere tid, du gjærer jo kaldt men kan få det unna på under en uke med masse gjær, deretter skal det lagres en stund, det heter vel ett par uker.

EDIT: omtapping til sekundærkar har jeg aldri gjort og er ikke nødvendig.

Tusen takk for svar Oddvar, det hjalp mye. Bare en ting jeg stusset litt på. Du skriver at du primærgjærer i to uker for så å klarne det i to uker på samme karet, bruker du noe form for klarningsmiddel da eller er det rett og slett bare primærgjæring i fire uker? Jeg spør sikkert dumt, men det er vel sånn man lærer... :attevar:

Primærgjæring i ca 4 uker ja, dette avhenger mye av hva du bruker av gjær, men innen den tiden kan det lukte og smake  ganske stygt så det er like greit å la det være i fred såpass lenge.
Jeg filtrerer generelt ikke eller bruker klarningsmiddell, men denne gangen skal det være drikkeklart innen 8 uker så jeg må nok ty til det ene eller andre, sansynligvis filter etter ca. 6 uker.

Og så gikk den bryggingen i vasken tror jeg... Tok gjæren ut av kjøleskapet, klasket til den (forsikret meg om at jeg fikk hull i pakken inni), ristet godt,  har stått i romtemp i 4 timer nå og det skjer ikke en dritt... fremdeles like flat... regner med noe er galt, kanskje den har vert frossen?... litt lettere deppa nå...  :'(

F. V. skrev:
Og så gikk den bryggingen i vasken tror jeg... Tok gjæren ut av kjøleskapet, klasket til den (forsikret meg om at jeg fikk hull i pakken inni), ristet godt,  har stått i romtemp i 4 timer nå og det skjer ikke en dritt... fremdeles like flat... regner med noe er galt, kanskje den har vert frossen?... litt lettere deppa nå...  :'(

Dette er det verste eksemplet på utolmodighet jeg har sett. :)

Spøk til side i en alvorlig stund, du må vente noen dager, i ekstreme tilfeller opp til en uke.
Men du må ikke vente til den er oppblåst, men greit så du får se tilstanden på gjæra.
Når du har brygget noen ganger vil du oppleve at en ny pakke kan bruke noen dager på full oppblåsing mens en eldre pakke kan blåse seg opp i løpet av samme dag du starter den.

Greit å starte gjærpakken en uke før brygging, starteren blir bare større hvis du jevnlig etterfyller med vørt og masse gjær trendes til en god lager.

Åååå.... sånn å forstå, ja det skal ikke være lett å være grønn. Fulgte bare oppskriften som stod på pakken jeg og der stod det at ... ja... Sikkert lest det noen ganger selv.

Men da får jeg utsette bryggingen til neste helg da kanskje... la gjærpakka stå på kjøkkenbenken til da eller?

La oss si at jeg brygger neste lørdag. Hva er anbefalt fremgangsmåte med tanke på gjærstarter o.l. Jeg har cooper flytende maltekstrakt som jeg vurderte å bruke til starteren.
Kan noen kanskje gi meg en brukende oppskrift på en god starter til en lager på 25 liter og Wyeast danish lager 2042.

Jeg hadde planer om å bruke en 1,5 liters brusflaske, men jeg har noen større dunker på 5 liter (kjøpt på europris) som sikkert kan brukes....

Og så var det meg igjen som er like grønn som plenen....  :roedme:

Som Oddvar Demmo så fint påpekte tidligere i dag, så har jeg kanskje vert en smule utålmodig, men sånn er det når en ikke vet hva en driver med.... ;D

Som dere ser så trodde jo jeg at gjæren var ødelagt når det ikke skjedde noe med en gang (smart vet du...), så derfor tenkte jo jeg at jaja, jeg har jo kokt maltekstrakt å vann (1 dl ekstrakt og 1 l vann) kjølte dette ned og peiste jo gjæren oppi for å se om det skjedde noe. (for gjæren var jo sikkert ødelagt likevel). Men nå plopper det i gjærlåsen som aldri før og og frustrasjonen begynner nok en gang å spre seg i mitt forvirrede hode... det ser jo ut til at gjæren er ok, men hva gjør jeg nå?
Skal jeg bare la det stå å ploppe til det gir seg? regner med det tar noen dager kanskje (?) For å få flest mulig gjærceller ut av dette skal jeg bare la det stå til det slutter å ploppe, for så helle vekk "vannet" over gjærkaka og deretter lage en ny "blanding" av maltekstrakt og vann med samme mengde å tilsette gjærkaka i dette for å få enda mer celler?

Som jeg har sagt og noen garantert skjønt så må det meste inn med teskje og vel så det... Så dersom noen har en ledig teskje, så er jeg vanskelig å lære....  :klovn:

Kok opp 100 gram maltekstrakt i en liter vann og la det småkoke i 15 minutter, pass på, det skummer fort over, kjøl ned og fyll over på en liten gjæringsdunk sammen med gjær, dekk tuten med alufolie.
Når dette har gjæret ut, tar ca. 2 døgn, fyller du etter med dobbelt så mye vann og ekstrakt, også kokt pg avkjølt.

Har du ikke sterkrens må du koke vann og skylle starterdunken, den må være steril som alt annet.

Melder du deg inn i Norbrygg får du tilgang på detaljerte artikler om startere +++++++++

Jeg har lest posten din i mellomtiden men gidder ikke starte på nytt :)

Tilbake
Topp