Første ølsett og diverse tabber

Okei. Har søkt litt uten å finne frem noe vettugt, så derfor tar jeg sjangsen på at denne ikke blir sletta.

Satte mitt første ølsett(europris geordie lager) for to dager siden, med varierende hell. Har allerede gjort et par nybeggynnerblemmer som jeg er litt redd for at har ødelagt hele driten, men jeg slår ikke ut noe før jeg er sikker.

Blemme 1:Fylte opp 22,5 liter vann etter utblanding av vann, sukker og sett(er ca 26,5 liter i stedet for totalt 22,5 liter)
Blemme 2:Blandinga var 25 grader når gjæren ble tilsatt, litt for varmt i følge oppskriften
Blemme 3:Ølet har stått i et lyst rom på dagtid, ikke sollys, men kunstig belysning(dekt til nå)
Blemme 4(hovedblemma):Etter tips fra en erfaren brygger, prøvde jeg å få ned temperaturen til 17 grader, men nå ser det ut som gjæringen har stoppet opp. har satt brygget i et varmere rom for å få opp temperaturen rundt 20 grader igjen(etter oppskriften), men selv etter en dag med romtemperatur over 21 grader er fremdeles temperaturen i bøtta på 18 grader(har desinfisert et vanlig in/out-termometer og smetta nedi bøtta). Skjønner at stormgjæringa er ferdig, men at temperaturen i bøtta ikke stiger bekymrer meg litt... skal jo være varmere i bøtta enn i rommet? Gjæringsskummet har liksom kollapset.

En liten minus med å ha termometerledningen i bøtta er at lokket ikke er skikkelig tett, så gjærlåsen har ikke mye til funksjon. Det vil si: ingen lyd derfra.

Så over til spørsmålene:
Er gjæren min i dvale?
I hvor stor grad har jeg egentlig ødelagt dette ølet?

Noen tips til noe jeg kan gjøre for å redde det?

Desse blemmene er bagatellar når ein reknar inn at dette er ditt fyrste brygg. Det viktigaste er at du hadde kontroll på gjæringstemperaturen under stormgjæringa, noko eg forstår du hadde. Ligg heller litt under, sidan også gjæren avgjer nokre grader i karet. Sett opp temperaturen svakt når stormgjæringa er over. Er for øvrig litt overraska over temperaturen i oppskrifta di, og ville trudd ein lager skulle gjære på 10-12 grader. Så at du ligg under den tempen som står i oppskrifta ville eg ikkje hefta meg med... Det er vanskeleg å vite om gjæren din er i dvale ut i frå det du fortel, men generelt er dette ganske sjeldan førekomande. Etter stormgjæringa avtar ploppinga, og co2 kan sive ut gjennom lekkasjar. La det stå ut tida og flask brygget.

Kjøp deg et slikt klistretermometer utenpå til 49 kr. Og så lærer du underveis. Erfaring kommer aldri gratis, men det blir nok godt øl likevel.

Takker for raske svar folkens.
Har fått opp temperaturen til 19.1 grader nå, og det gjæra kjempefint på den temperaturen i går, så nå har jeg satt bøtta tilbake på det opprinnelige rommet og skal prøve å stabilisere temperaturen der som den er nå. Har bestemt meg for å prøve å finne en middelveg mellom bryggekompisens anbefaling og oppskriften, så 19-20 grader skal være en grei temperatur.

Et lite oppfølgingsspørsmål: Jeg målte ikke OG i vørteren før jeg tilsatte gjæren, men det står i oppskriften at FG skal være 1.006 eller under.
Jeg fikk med et hydrometer i settet, men ikke noe måleglass... kan jeg bare tappe opp øl for å måle i hvilket som helst beger så lenge det inneholder en liter øl? eller må jeg kjøpe et spesielt beger?

Takker for raske svar folkens.
Har fått opp temperaturen til 19.1 grader nå, og det gjæra kjempefint på den temperaturen i går, så nå har jeg satt bøtta tilbake på det opprinnelige rommet og skal prøve å stabilisere temperaturen der som den er nå. Har bestemt meg for å prøve å finne en middelveg mellom bryggekompisens anbefaling og oppskriften, så 19-20 grader skal være en grei temperatur.

Et lite oppfølgingsspørsmål: Jeg målte ikke OG i vørteren før jeg tilsatte gjæren, men det står i oppskriften at FG skal være 1.006 eller under.
Jeg fikk med et hydrometer i settet, men ikke noe måleglass... kan jeg bare tappe opp øl for å måle i hvilket som helst beger så lenge det inneholder en liter øl? eller må jeg kjøpe et spesielt beger?
Hvis du rengjør hydrometeret og gir det en dusj starsan, ville jeg målt rett i bøtta :)

Hvis du ikke har Star-san, så ville jeg brukt et høyt nok glass og målt i, mengde øl du måler i har ikke noe å si.

Oppdatering siden sist:
Desinfiserte hydrometeret og slapp det direkte ned i karet i sted, viser 1.030... noe som ikke er veldig langt unna det oppmerkede startpunktet som ligger mellom 1.050 og 1.040... ølet har stått på ca 19 grader i et døgn nå... men nå prøver jeg å sette det litt varmere (20-21 grader) for å få mer fart på gjæren... har tatt ut termometerledningen så karet skal være tett... håper gjærlåsen trer inn i funksjon så jeg får en slags indikasjon på at jeg har gjort rett vurdering... uansett så tror jeg at jeg skal måle igjen i overmorgen.

Du trenger ikke det. 15-ish poeng på et døgn er et godt hakk over normalen. Skulle tro du pitchet hot. Bare la den stå, la gutta gjøre jobben sin og slapp av :)

okei... får bare la det stå...
av positive ting som kan nevnes er jeg relativt sikker på at jeg har klart å holde godt renhold... det lukter gjær i karet, men det lukter sabla godt egentlig... har litt troa på dette settet bare jeg klarer å overbevise meg selv om at alt sukkeret faktisk er oppspist når jeg snart skal flaske det. Det er derfor jeg stresser litt med å se etter aktiv gjæring.
Takker for tilbakemeldingene, sover bedre om natta når man vet at man ikke er helt ute på viddene ;)

okeiii...
her fikk jeg flaskebomber etter å sannsynligvis ha flaska alt for tidlig, med alt for mye sukker.

målte 1.020 i fire dager på 22 grader før jeg flaska, på etiketten sto det 1.006...
brukte nok for mye sukker i tillegg...

det jeg nå har gjort etter å ha fått en bombe på badet var å holde lakenet som har ligget over kassene og deretter åpnet en og en flaske i blinde under lakenet... helt uskadd, heldigvis...

kan jeg nå sette på ny kork på flaskene hvis de smaker ålreit?
eller er det bare å helle ut skiten....

flaskene var omtrent halvveis i karboneringstiden.

Du kan prøve å sette på nye korker. Det blir kanskje ikke så mye kullsyre nå, det meste av sukkeret er vel borte, men jeg ville ha prøvd.

Tilbake
Topp