Første pils brygg spørsmål.

Hei :) satte første pils på søndag for ei veke sida, OG: var 1046. Og målte den idag til 1010. Gjæra blei pitcha på 17c, kanskje for høgt men gjort er gjort :) den har stått heile tida på ca 12C. Det var ganske bra gjæring de første 3 dagene, men no er det sjelden det plupper i låsen. Skal eg la den stå i 21 dager som oppskrifta sei eller skal den få stå ei veke til, so flaske? :)
 
Gjør ingenting om du lar den stå 3 uker. Det beste et å ta en måling til noen dager etter den siste. Hvis de er like så har gjæren spist opp det sukkeret det kan. I teorien ihvertfall. Uansett så skal gjæren få tid til å gjøre andre ting etter dette. Det er et hav av teorier om hvorfor og hvordan og hvor lenge om dette temaet.
Men det enkleste svaret er vel å la ølet stå i 3 uker om oppskriften sier det.
 
Gjør ingenting om du lar den stå 3 uker. Det beste et å ta en måling til noen dager etter den siste. Hvis de er like så har gjæren spist opp det sukkeret det kan. I teorien ihvertfall. Uansett så skal gjæren få tid til å gjøre andre ting etter dette. Det er et hav av teorier om hvorfor og hvordan og hvor lenge om dette temaet.
Men det enkleste svaret er vel å la ølet stå i 3 uker om oppskriften sier det.
Takker for svar da lar jeg den stå :)
 
Pitching på 17°C er ikke feil. Det som derimot er viktig er temperaturene i etterkant. Et vanlig forløp for deg hadde da deretter vært å senke tempen ned til anbefalt gjæringstemperatur for gjæret ditt; latt det stå noen dager slik før du hadde hevet det opp igjen til utgangspunktet for diacetyl "rest". Å la den stå på 12°C har nok gitt deg i overkant mye diacetyl, men det kan hende du ikke legger merke til det.

En motsatt måte er "Narziss"-metoden hvor man starter på 7°C og deretter følger et skjema for ulike temperaturer. Poenget her er å minimere produksjon av ester og andre uønskede komponenter i den fasen gjæret er mest aktivt. Vel verdt å teste ut neste runde.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp