Første stout - innspill på oppskrift

Da er det på tide å prøve seg på første stoutbrygg. Jeg brygger med ekstrakt for tiden pga manglende utstyr, men kan gjøre en del-mesking biab-style.

2,40 kg DME (52,6%)
0,50 kg pale malt (11%)
0,50 kg havregryn (Bjørn's store) (11%)
0,25 kg flaked barley  (5,5%)
0,33 kg roasted barley (7,2%)
0,33 kg chocolate malt (7,2%)
0,25 kg crystalmalt (5,5%)
45 gram Columbus 15,7% alpha 60 min koketid
25 gram Bramling cross 15 min koketid
WLP007

OG 1.065, 47 IBU, 74 EBC

Planen er å meske pale malt, havregryn og flaked barley, eventuelt også sammen med resten av spesialmalten,

Dette er en blanding av oppskrifter jeg har sett, samt litt magefølelse. Blir det drikkendes? Lurer på om det er litt mye spesialmalt, og om jeg egentlig trenger både havregryn og flaked barley - disse har vel omtrent samme formål i en stout, eller? Innspill?

Blir brygging i morgen uansett, men justerer gjerne litt etter eventuellt innspill. :)
 
Jeg ville vel prøvd å ha ca 50% pale malt i mesken, for å sørge for nok enzymer til å konvertere stivelsen til sukker.

Og nei, du trenger ikke både havre og bygg (det er vel faktisk ikke vanlig å bruke noen av delene i sterk stout). Heller ikke krystallmalt. Men det at du ikke trenger noe, vil jo ikke si at du ikke vil ha det. Oppskriften ser grei ut, men pass på å bruke nok gjær, gjerne etter kalkulatoren på http://www.mrmalty.com.
 
Takk for svar. Bruker man ikke flaked barley/havre i sterke stouts altså? Hvorfor? :) Hvis det ikke har noen hensikt kan jeg vel droppe det, men hvis det bare har med bestemte stiler å gjøre, så tror jeg at jeg beholder det. Er ikke så opptatt av stil, men vil jo ha godt øl... :)

Jeg øker palemaltmengden i mesken litt for enzymenes del, takk for tips!
 
Ser greit ut det
Tenker å brygge no lignende til uka
Men det at det ikke passer med flaket bygg/havre er jeg uenig i, kanskje unødvendig med begge deler dog


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har laget mange sterke stouts alltid med havregryn men tror ikke du trenger begge deler
 
Sølve skrev:
Takk for svar. Bruker man ikke flaked barley/havre i sterke stouts altså? Hvorfor? :) Hvis det ikke har noen hensikt kan jeg vel droppe det, men hvis det bare har med bestemte stiler å gjøre, så tror jeg at jeg beholder det. Er ikke så opptatt av stil, men vil jo ha godt øl... :)

Jeg øker palemaltmengden i mesken litt for enzymenes del, takk for tips!

Det er ikke noe galt i å bruke havre eller bygg eller begge deler, men det er mest utbredt i irsk stout med OG lavt på 1040-tallet. Der brukes det fordi det bidrar med munnfylde (muligens også skum), og det er mindre nødvendig i sterkt øl. Men for all del, det brukes jo i sterk stout som Mikkellers Beer Geek Brunch.

Du spurte om det var nødvendig, og jeg mente bare å svare at det ikke er det. Men at noe ikke er nødvendig er jo ingen unnskyldning for ikke å bruke det.
 
Står i startgropa for å brygge en stout ganske snart. Har alle ingrediensene, men har allikevel et spørsmål:  Hva er det flaket bygg bidrar med i brygget? Og hva skjer hvis jeg øker mengden med flak? Har en 2-kilos sekk med flaked barley, oppskriften sier 1,5 kg. Dumt å sitte igjen med en halvkilo hvis jeg like gjerne kan bruke hele 2-kiloen...  ???
 
Oppdatering... Dette ølet ble bra! Inntil relativt nylig smakte det ikke så bra - hadde en kraftlig og litt udefinerbar "hjemmebrygg"-smak. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive den, men samme som i flere andre litt umodne øl. Nå begynner den å komme seg kraftig. Er god nok til at jeg gladelig drikker den i hvert fall... :)

Hvor lenge opplever dere at en stout på 6,7% eller omkring der må stå før den begynner å bli ordentlig bra? Har ikke brygget stouts før, så det har jeg ingen erfaring med.
 
Tilbake
Topp