Førstegangs brygger

Hei!

Etter å ha lest litt rund har jeg kommet fram til at jeg har lyst til å prøve og brygge meg mitt eget øl.
Jeg har gått til innkjøp av de forskjellige tingene jeg trenger, nå mangler det bare råvarer.

Har ordna meg:
21L Panne til koking av vørter
30L gjærings dunk
Gjærlås
Termometer
Korker og korkemaskin
Hevert
Hydrometer
Desiliter mål

Trenger jeg noe mere en dette?

Jeg har lyst til å begynne med ekstrakt brygging siden jeg ikke har så mye plass å bruke til brygging.
Hvete øl er det jeg har lyst til å prøve og brygge først og går dette bra er den store planen og brygge mitt eget hveteøl til bryllypet mitt i mars.
Jeg har ikke klart å finne noen oppskrifter så jeg lurte på om noen av dere på forumet har muligheten til å hjelpe meg med dette.
Jeg har sett litt på råvarer men blir mest forvirret av alle de forskjellig sortene med ekstrakt, humle og gjær som finnes.
 
Sjølv om eg ser på meg selv som relativ fersk så tar eg meg lov til å komme med mine tips/erfaringer.

Eg har hatt veldig god erfaring med eit hvete-ølsett som heite "Muntons Connoisseurs: Wheat Beer, 1,8 kg" Der følger med både ekstrakt og oppskrift. Mitt første råd er å gi beng i oppskrifta, bytt ut sukkeret med spraymalt (eg synes at det "light" passet best til dette settet) Eg har også god erfaring med å bruke mindre vann enn det står i oppskrifta. (eg synes det gir bedre smak, men det blir klart sterkare også). Veit at noken anbefaler å kjøpe ei anna gjær enn den som er med, eg har gjort det eit par ganger, men veit egentlig ikkje om eg merka den heilt store forskjellne. (kan hende at eg hadde gjort det no som eg begynner å bli meire "trent" i ganen)

På boksen står det at det ikkje er nødvendig å koke, eg har lest fleire plasser at det smarteste er å koke både ekstrakten, spraymalten og alt vannet og kjøle ned, andre plassa har eg lest at dette ikkje er nødvendig. Eg bruker i hvertfall å koke mesteparten av vannet og ekstrakt/malten på rundt 70 grader i tre kvarter. Eg synes dette gir gode resultat, men igjen så veit eg at det er mange som er mener at det ikkje er nødvendig.

Det viktigaste er i hvertfall, som eg brente meg på mange ganga IKKJE BRUK SUKKER.... og for gud skyld, vask ALT som skal i kontakt med brygget ditt, gjerne med KLOR.


p.s Håper at dokke her inne som er meire erfaren enn meg ikkje tar det ille opp at eg svarte, men om der er noken alvorlige feil i mine råd så er der jo stort læringsutbytte for meg og å vite om det ;-)
 
Hei og velkommen på forumet, Henning!

Ja, hveteøl er ganske lett å lage av ekstrakt eller ølsett. Jeg har vel prøvd begge deler, samt hveteøl av malt. Et hveteøl som var basert på flytende hvetemaltekstrakt fra Brewferm (2 bokser) sammen med en pose Muntons medium DME (dry malt extract = spraymalt), kokt med humle til 10-15 IBU og gjæret med SafBrew WB ga egentlig en ganske grei resultat som sikkert vil duge til bryllup også. Da jeg forøvrig prøvde meg på samme oppskrift, men da med Coopers sin flytende hvetemaltekstrakt, ble resultatet ikke like godt, synes jeg. Vin og Bar fører begge merkene, men har ikke nødvendigvis begge på lager hele tiden.
 
Takk for svar :) Jeg hadde tenkt å unngå ølsett om det var mulig siden jeg har inntrykk av at de
kan inneholde en del dårlige råvarer og utgått gjær. Så grei ut den oppskriften du kom med Eduard
eneste jeg lurte litt på var den IBU verdien du oppgav. Jeg har lest litt og kommet fram til at dette er
formelen jeg bruker for å reine om IBU til Humlevekt i gram siden jeg må vite hvor mye humle jeg skal ha i koket.

Humlevekt =  antall liter * IBU * 10
                      AlfaSyre% * utbyttefaktor%

Fant også en oversikt over utbyttefaktor ut i fra graviditet.. Men dette begynne og bli litt komplisert.
Gjør jeg det verre for megselv enn det trenger og vere?

Jeg ser også at vin og bare selger Muntons hvete spraymalt hadde det vert bedre og bruke denne til dette brygget enn en pose med Muntons medium?

Takk for tips fra deg også guttørn jeg har gått til innkjøp av klor og har lest meg fram til at sukker ikke er noen erstatning for maltekstrakt :)
Vurderer å gå til innkjøp av engangs hansker slik at jeg slipper og tenke på hvor jeg plasserer hendene mine.
 
Vørterkjøler bør du også skaffe deg. Det enkleste er å lage en dyppkjøler av kobberrør (lett på forumet, så finner du gode fremgangsmåter).
 
Jeg tror at graviditet har lite å si for utbytte fra malt. ;D

Men bruker man bare maltekstrakt så er ikke utbytte noe tema egentlig, for utbytte fra maltekstrakt er 100%.

Anbefaler å legge inn oppskriften i beercalc.dk for å beregne FG/OG, IBU osv. Jeg fant faktisk min igjen, se her.  :brygging:
 
Ok, da var handlelisten satt sammen :)

Jeg valgte disse råvarene til mitt første hvete øl:

Brewfarm maltekstrakt hvete
Mountons wheat spraymalt
Safbrew WB-06 Gjær
Hallertau hersbrucker pellets humle

Satser på at dette blir gode greier.

I oppskriften på haandbryg.dk sto det at vekt på humlen var 20 vil
dette si at jeg skal bruke 20g humle totalt i under kokingen?
 
For å følge Eduards oppskrift så skal du ha 20g humle med Alpha på 6,6% som koker i 90 minutter og gir 14 IBU. Det er Bitterheten som er nøkkelen her (dersom du ønsker å lage "samme" ølet). Legg inn den humla du har kjøpt, i oppskrifta til Eduard, og legg inn alpha på din humle. Reguler mengden slik at du ender opp på samme bitterenhet. Dersom du bare koker i 60 min må du forandre dette også.

MVH
Børge
 
Henningselst skrev:
Ok, da var handlelisten satt sammen :)

Jeg valgte disse råvarene til mitt første hveteøl:

Brewfarm maltekstrakt hvete
Mountons wheat spraymalt
Safbrew WB-06 Gjær
Hallertau hersbrucker pellets humle

Satser på at dette blir gode greier.

I oppskriften på haandbryg.dk sto det at vekt på humlen var 20 vil
dette si at jeg skal bruke 20g humle totalt i under kokingen?

Jeg vil si det er passe med 20 gr. og en alfasyre på 4 % til 25 liter
Jeg vil og si at du bør holde IBU ned mot 10 noe eksemplet mitt gir deg.
 
Henningselst skrev:
Mountons wheat spraymalt

Jeg brukte vanlig medium spraymalt. Dette gir hveteølet litt mer maltsmak og litt farge. Men bruk gjerne hvete-spraymalt, det blir bra det også. Spraymalten brukte jeg i utgangspunkt bare fordi jeg fant ut at OG ville bli for lavt med bare de to boksene med flytende maltekstrakt, i forhold til den mengden med øl jeg tenkte ha.

Og som Beant sier, man kan trygt gå litt ned i IBU også, skjønt jeg må si at 15 IBU ikke ga meg et for bittert hveteøl heller.
 
Henningselst skrev:
En siste ting jeg lurte på før jeg begynner kokingen, skal jeg tilsette all humlen samtidig? Eller i tre steg?

Jeg for min del leser i hvert fall Beants kommentar over, om at humlen skal kokes i 90 minutter, slik at all humlen tilsettes ved kokeoppstart, altså i ett eneste steg. Dette stemmer også overens med mine egne ideer og praksis når det gjelder brygging av hveteøl. Humlen skal tjene til bitterhet, ikke smak/aroma i denne typen øl.
 
Da var jeg ferdig med brygging, gjæring og flasking av hveteølet mitt. Jeg har gått på en del smeller under bryggings prossessen men alt i alt har det vert en interesang og lærerik opplevelse. Ser for meg at dette kommer til å bli min nye hobby. Takk til de som har orket og svare på spørsmålene mine. Dette har virkelig hjulpet meg med å komme i gang.

Smakte på brygget før jeg flasket det og det var veldig tilfredsstillende og kjenne at det ikke smakte banan, men noe i nærheten av hoegaarden white eller leffe blond  :ilike: Nå gleder jeg meg som et lite barn til å åpne den første flasken og få smake på det med kullsyre og riktig temperatur.

Jeg kjenner at jeg har lyst på en skikkelig kjøler slik at jeg slipper og løpe rundt i stuen med 10L kokende vørter..
 
Tilbake
Topp