Førstegangs RIS, bistand ønskes

Hei!

Brygget min første Imperial Stout på tirsdagskveld (Old Rasputin klone).
Selv om jeg har skaffet BB30, så benyttet jeg kjøleboks som meskekar. Årsak: ble akkurat klar med å lage meskeboks når BB30 ankom, og ønsker både erfaringen med å bruke den, samt at jeg ikke har fått ut fingern og fikset ferdig de småmoddingene jeg vil ha på plass for å bruke BB30.

Dette var mitt fjerde brygg med kjøleboksen, så jeg hadde tatt høyde for at jeg får dårlig utbytte (ca.60%).
På grunn av at jeg er noe urutinert samt noen ytre påvirkninger ble bryggedagen for lang (ferdig 01:30, på jobb igjen 07:30). Så jeg fikk ikke kokt en ekstra time for å koke inn vørteren.
Dermed endte jeg opp med OG 1.079 istedenfor planlagt 1.091 (1-2 grad fra at jeg så hvor dette ville ende og slengte oppi 200gr Muscavedo ved 15min).

Mesketemperatur var på 1.064 (sank kun 0.5 grad i løpet av en time). Brukte lav mesk pga den forventede høye OG.

I og med at OG ble betydelig lavere enn forventet, så er jeg redd for at FG vil bli all for lav (at den rett og slett blir litt tynn). Beersmith mener jeg kan forvente 1.012-1.014. Relativt mye humle, tilsatte 85gr Cluster som bitterhumle og bitterheten var veldig tydelig :p

Brukte Nottinghamgjær i en mengde litt over anbefalt for planlagt OG, så gjærmengen er i overkant.

Det jeg ønsker innspill på:
Jeg vurderer å tilsette noe gjærbart i kveld for å både få opp abv litt, men også kanskje viktigere, få høyere FG.
Da tenker jeg at Moss Maltekstrakt kan være smart (pluss kanskje noen gram farin) i og med at det er sagt at det er dårlig utgjæringsprosent på den.

Kommentarer på om jeg skal tilsette eller la det være og heller se hvordan det ender opp?
Takker for eventuelle svar :)
 
Jeg ville latt ølet være som det er. Du får kanskje en litt "lett" imperial stout, men tynt blir det ikke. Kall ølet en kraftig foreign stout i stedet. Bitterheten roer seg betraktelig med gjæringen.
 
OK

Takker for svar, var veldig i tvil.

Men da går jeg litt tilbake til utgangspunktet med at jeg bør dempe (planlagt) eksperimentering/modifisering til jeg ihvertfall har brygget det samme ølet mere enn en gang :)
 
54307e96-9ab5-d97e.jpg


Tilstandsrapport!!



Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Og et spørsmål.... er det fare for at kreusen kan trekke tilbake ned i karet og dra med seg uhumskheter?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tror ikke det skal være så stor fare, men du kan jo holde hunden og katten unna, i alle all.
 
Ser ut som det ordnet seg litt av seg selv. La en finger på lokket for å kjenne på motstanden og da klappet lokket rett ned på bøtta.
Da tenker jeg å la det stå til i kveld eller i morgen før jeg renser lokk, vannlås og utsiden av karet
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp