Førstegangsbrygger med spørsmål

Hei

Jeg har kjøpt inn utstyr og ingredienser for å forsøke meg på et brygg for første gang.

Jeg har kjøpt Coopers Brewmasters Selection Pilsner samt 2 kg knust pilsner malt.

Jeg har tenkt å bruke malten i stedet for sukker på gjæringsfatet, ettersom det visstnok skal være bedre?

Hvordan skal jeg gå frem i starten? Skal jeg koke malten sammen med coopersboksen?

Hvor mye malt anbefales det å bruke til en boks?

Jeg er helt grønn i faget, og bruksanvisningen var tynt skrevet, og på svensk, så da hadde det vært fint med litt hjelp fra noen erfarne bryggere!

Takk for alle svar!
 
Du kan ikke bruke malt, den må først meskes (ligge i bløt i varmt vann i en time) slik at stivelsen kan omdannes til sukker og så må den siles.  Det du trenger er maltEKSTRAKT; enten i form av sirup eller pulver.
 
Ja, her har du kanskje kjøpt noe raskt uten å vite mer på forhånd. Men det er ikke så farlig, det er rimelig sjans for at du faktisk får brukt malten din. Like greit det, for knust malt er ikke holdbare i mange uker.

Hvis du vil ta sjansen og prøve deg litt så kan du, som Trygve foreslår, faktisk meske malten. 2 kg er ikke så mye, det får du sikkert til i en fårikålgryte. Bare fyll gryten nesten helt med vann og øk temperaturen til ca 71 grader. Tilsett malten og pakk gryten godt inn i tepper eller håndklær for å holde på varmen og la stå i 1-1,5 time. Deretter tar du et dørslag over, skal vi si, en godt rengjort (fri for skitt eller såperester) vaskebøtte og heller det hele over dørslaget. Malten vil bli liggende igjen i dørslaget. Ta en vannkoker, kok opp litt vann, la det kjøle ned i noen få minutter og hell ut over dørslaget, spredt utover maltsengen i dørslaget. Repeter inntil bøtta er nesten full. Så vasker du fårikålgryta, og heller væsken fra bøtten, helst gjennom en fin kjøkkensil, tilbake i fårikålgryta. Så kan denne vørteren kokes i en time og et kvarter. Ved kokeslutt, sett på lokk og sett gryten et kjølig sted (evt tilsett litt aromahumle dersom du har tilgang på det). Når vørteren er kjølt ned til omgivelsestempen (over natta f eks) så kan du hellle den opp i gjæringskaret ditt, sammen med Coopers, ca 14 liter kaldt vann (evt oppkokt og nedkjølt i gjæringskaret på forhånd) og gjæren.

Du vil få noe som få har laget før, vil jeg tro, men du har ihvertfall hatt en aktiv del i bryggingen, og øl blir det uansett.  :brygging:
 
Takk for svar,

Det er vel bare å sette i gang å prøve da.. Flaks jeg fikk steketermometer i bursdagsgave, ca. 71 grader tar jeg ikke på feelingen ;)
 
Kan jo ta et spørsmål til med det samme. Når jeg skal ha ølet på flasker, skal jeg da ha sukkeret i dunken, eller bør jeg har sukker rett på flaskene?

Har sett at 6 g/l blir nevnt, så hvis jeg har da 23 liter øl til slutt så bør jeg ha ca. 138 gram sukker, riktig? Noe mer jeg bør tenke på i flaskeprossesen?
 
Kok opp sukker med litt vann (helt nødvendig å koke - flere har prøvd å ha sukkerbiter rett på flaskene og det går dårlig), og ha det i en dunk.  Stikk om ølet på denne dunken, og rør om litt, og så tapper du fra denne.  Evt kan du måle opp hvor mye sukkerlake du har, og så fordele denne direkte på flaskene med en sprøyte e.l.  Dette er noe søl,og det er lett å få ujevn fordeling. Vi bruker alltid den første metoden, og bruker da en gjæringsbøtte med kran og en flaskebunnfyller. 

6 gr pr liter til lagerøl er kurant.
 
Tilbake
Topp