Fortell om deg selv.

Hei.

Min venn Bjørn-Endre og meg brygger øl i en garasje på Hessa i Solsidevegen. Vi har hittils bare 6 batcher i beltet, men våre venner liker det vi lager. Vi mesker i en kjølebagg og bruker BB30 til koking. Bjørn-Endre har rigga til et hjemmelaget kjøleskap av isoporplater, en datavifte og et varmeelement - hooka opp til en pid regulator i sann Reodor Felgen stil. Vi skal heldigvis få kjøpe et gammelt rødt kjøleskap med kule klistermerker på snart av noen gode venner.

Akkurat nå har vi en IPA som gjærer på flaske (shoutout til Per-Arne som hooka oss opp med malt og humle), og en single hop pale ale i dunken som skal flaskes neste uke. Begge typene skal til NM!

En dag vi sto og brygget nylig kom en nabo bort. Det viste seg at han også drev med brygging. Det var veldig kult å høre. Tenkte å høre her om flere hadde lyst å fortelle litt om seg selv, evt. hvor og hva man brygger på :)

Og jo forresten - vi er blodfans av Id.NB sitt øl!
 
Hei!
Jeg heter Brede.Er snart 45 år.  Bor og brygger på Hatlane med hjemmelagd kjele i kjele system. Kokekapasitet opp mot 90 liter, men brygger ca 50 liters batcher. Har holdt på med ølbrygging siden 2009, med et lite opphold i 2012. Kommet til batch #24 nå som er dobbeltbokk. Har investert en del siste året i kegerator med 8 kraner. O2 utstyr og kjøleskap til gjæring.
Er veldig interessert i øl, og tok Norbrygg sin øldommereksamen  nå i vinter.
Veldig gledelig art vi begynner å bli enda flere hjemmebryggere på Sunnmøre.
 
Hei.
Audun her, frå Vestnes. Har brygga all grain sidan 2001, kor mange batcher veit eg ikkje. Når det gjeld øl så kjem eg alltid attende til britiske ale typer. For meg så er det ingenting som slår ein britisk pale av god kvalitet. Har den siste tida prøvd å klone Kinn`s Sjelefred og Pilgrim. Repitcha gjær frå den første (frå toppen), har aldri gjort dette før. Eg byrja med terassebryggeriet frå Stana, og brukar dette framleis. Her på Vestnes er vi nok om lag 10 meir eller mindre aktive bryggerar. Handlar det meste av malt på den lokale fargehandelen.
Er alltid nøye med servering av ølet. For nokre år sidan anskaffa eg meg nokre real ale pumper (Angram), desse er perfekt til tapping av ale. Brukar dei med ein utlikningsventil på slangen slik at eg kan ha trykk på det tilkopla fatet.
 
Hei hå! Heter Joakim, født og oppvokst på hatlane i Ålesund, flytta til skøye for drøye 2 år siden..
er på mitt 5 allgrain brygg, der favoritten sålangt har landet på en Saison  :biersmile:
brygger på en 50L kokekjele,75L plastdunk til mesking, å styrer kjØLeskap med STC1000.. brygger en del med to andre her på forumet ( Joffe og sviddgummi ) bryggeriet har fått det vakre navn "JÅDD" - en "finere" måte å si bokstaven J på  :angel:

Er også interessert i å bytte noen flasker med alle jeg treffer på igrunn!  :biersmile:

-Joakim
 
Kan like greit presentere meg og da :) Karl Johan, 38 år. Opprinnelig fra Hessa, men bor no i vakre Steinvågen ;) Har brygget i knappe 2 år og så langt liker jeg ale`s som gjør stort innhugg i humlebeholdningen. Har i det siste fått god sans for stout, og neste brygg blir en imp stout. Brygger i en bb30, men brygger også med kompiser i et herms oppsett. Jeg lager alle oppskrifter selv og brygger aldri samme oppskrift 2 ganger da jeg syns det er moro og prøve nye ting hver gang :)
 
Hei! Johan ifrå sykkylven her. Født og vokse opp i sykkylven. Eg er snart 24 år å har drevet med småbrygging i snart 2 år. Har hittill brygget 2 allgrain brygg og ei 4-5 ekstraktsett ala  europris. Eg brygger på Bratberg kompaktbryggeri og lager som regel 20-22 liter om gangen :) Va i starten berre fan av pilsner øl og lyse ale med moderat homlepreg, men har nå insett at det er mykje gode øl ute i den store verden, og faller berre meir og meir før øl med mykje homlesmak ;) Har ein pale ale og ein eplecider ståande til gjæring som snart skal fatast og flaskast :)
 
Hei, David Brennvik heter jeg. Ble ølfrelst etter min far å en gjeng startet opp Båtbryggeriet her på Vestnes. brygger kun all-grain. Glad i smakfull overgjæra øl - humle kan det aldri bli nok av. Starta med BB30, gjikk deretter over til Speidel 50 - og tilbake igjen til BIAB. 2 skritt frem og 3 tilbake sa du ? Brygger lite men ofte. er for lat til å flaske, kjører derfor alt over på cornelius fat. om du av en eller anna grunn sku befinne deg på vestnes en kveld, er du hjertelig velkommen til smaking:)
 
Hei! Robin her! Jeg er 26år å holder til på Blindheim i Ålesund. Har enda ikke fått satt en batch, men har invistert i en del utstyr. Blir 3,5kw induksjonsplate å 36l kokekar. Må bruke dette siden jeg planlegger i bruke boda i carporten!;) Blir nok BIAB da jeg skal starte med et brygg på 25l. Kjøpte et all-grain sett (lucky jack) fra bryggselv.no. Håper på og prøve å få tak i et kjøleskap å sette opp en stc-1000 på dette. Kan da få gjæret ølet i boda!:) har allerede lagt min elsk på engelsk ale, liker godt på humlesmak i ølet, så gode oppskriftsforslag taes imot med åpne armer!
 
Hei, Bernt her fra Langevågen. Er studentbrygger i Trondheim for tida. Har brygga i litt over tre år nå. Har vel en 40+ allgrain oppskrifter i bryggeboka, fordelt på BIAB, hjemmelaget komplettbryggeri og kjøleboksmetoden. Noen oppskrifter blir brukt mer enn andre, så usikker på antall batcher. Blir også noen hastebrygg med ekstrakt om tiden ikke strekker til. Brygger for tiden i kjøleboks og tapper på corneliusfat. Er svært glad i duppedingser så studielånet går stort sett til bryggeutstyr som tappetårn, sparger og enda flere tappekraner.. Liker å eksperimentere litt, men faste slagere er østkyst-IPA, stout og engelske ales.
 
Hei, Øystein her, utfytta Åmdaling som bor i larsgården. Knappe 46 år, jobber som reisemontør i rolls-royce. Har egentlig brygget øl siden jeg var 14. I starten var det tradisjonelt heimbrygg, 4 kg sukker, maltekstakt og idun pressgjær, alt ristet godt sammen i en nofo syredunk. Var vel mest virken vi var ute etter og ikke smaken:)
Brygget vel mitt første allgrain eller konnjøl som vi kalte det da i 89, gjort på den tradisjonelle metoden, da var det forbudt og bruke malt, du kunne brygge vist du maltet selv. Vi kjøpte malt på stranda som var importert fra finnland som grisefor. Tidligt 90 byttet "importøren" til en engelsk leverandør. Da kom maltet i kontainere til bergen. Det gikk greit det helt til tollerne opnet kontaineren og fant ut hva det var og konfiskerte hele greia. Tror jeg ringte 50 telefoner det året for og skaffe malt til jul, fikk tak i en bonde langt oppi en dal i horningdal som jeg fikk kjøpt en sekk av.
Nå brygger jeg med 50L speidel som jeg kjøpte i 2008 sammen med en nabo. Vi regnet over hvor mye vi har brygget siden vi kjøpte den og kom fram til ca 12000 liter... Det er mye øl. Alt blir tappet på corny kegs.
Bryggeriet står i hjørundfjorden, har en gård der som vi tok over i 2007. Har og laget meg en liten pub i kjelleren med tappekraner i veggen og egen ølkjeller.
Brygger mest IPA, Kølsh, US wheat, Alt og pale ale.
 
Hei :) Jeg heter Rune og er 44 og bor i Mauseidvågen på Sula. Er fersk i gamet i moderne tid, men brygga en del ekstrakt for 10-15 år siden. Plukket opp igjen interessen rett over nyåret og har nå laget 8 batcher på ekstrakt siden da. Skal begynne med all grain når Brattberg kompaktbryggeren kommer november. (lang ventetid når en la inn ordre i juni).
Tipper lotto og drømmer om eget bryggeri :p
 
Jeg heter Bjørn Martin, er bosatt på Vigra og er helt newbie. Jeg har akkurat bestilt en Bratberg Kompaktbrygger og litt diverse attåt og skal sette min første batch i løpet av Januar. Planen er å tappe på corneliusfat, på sikt men alt etter hvilke muligheter som byr seg så kan det bli at de første rundene går på flaske.
 
Tilbake
Topp