Forumet: Åpent eller ikke?

arve.thue skrev:
Om du faktisk velger å svare så er jo det en stor gevinst både for trådstarter og alle andre som måtte ramle inn på samme tråd, og kunnskapen akkumuleres og deles. For at denne delingen av kunnskap skal fungere så ser jeg det som praktisk at andelen "støy" holdes på et minimum. Det er helt greit å ha en betal del og også å linke til den. Men gjør da gjerne dette mens du forsøker å besvare spørsmålene. Eller la helt enkelt være å svare. Det er jo ditt valg.

Men er det ikke det man gjør her, da? Støyer da ikke mere enn at det er til å holde ut? Skjønner ikke hvor mye prinsipielt dillettanteri man skal holde seg med.

arve.thue skrev:
At folk velger å flame tar jeg med knusende ro. Jeg er tross alt like berettiget til å ytre mine meninger som dere er.

Jo, for all del, selv om jeg synes det er noe spesielt å kritisere et forum du ikke er medlem av for måten vi andre bruker det på. Som om jeg skulle gå inn i stua di og flytte sofaen din fordi jeg synes den passer bedre under vinduet.
 
Her tok det vel kanskje litt av.

Det er vel slik at enhver står fritt til å gi råd om hvor informasjon kan hentes, og enhver står fritt til å ta i mot rådet eller la være. Vi er uansett tjent med at det er en "god tone" på forumet.
 
En litt merkelig diskusjon dette her. :duh:

Norbrygg er jo først og fremst en forening av hjemmebryggere. Meningen med forumet var vel aldrig  å være et "ølbrygge-wikipedia".

Meningen var vel mer todelt, først å fremst en møteplass for medlemmene som bor spredt rundt i landet der en kunne diskutere, dele erfaringer og kunskap om brygging.
Videre å være et sted hvor alle som er interessert i ølbrygging får inspirasjon og hjelp til å komme igang.
Mange av medlemmene her inne innehar en enorm kunskap om temaet og om de vil legge den kunskapen ut åpent for alle eller dele den med de som velger å være en del av Norbrygg må jo være opp til dem.
For prisen av 6 pils på Rema får du ta del i all den kunskapen. Og da forstår ikke jeg at noen velger å være "gratispassasjer".
At et spørsmål blir stilt på et åpent forum betyr ikke at noen er forpliktet å svare. Kanskje må du betale en kontigent til de som driver forumet først, sånn er det bare, og det er ikke bare her hos oss. :neinei:
 
Beant skrev:
Du ville vel blitt like snurt om han som svarte i første innlegg hadde anbefalt å gå til innkjøp av "Diacetyl and how to avoid it" by Homer Brewerson?

Finner ikke denne boken på Amzon. Noen som kan hjelpe meg?
 
arve.thue skrev:
For at denne delingen av kunnskap skal fungere så ser jeg det som praktisk at andelen "støy" holdes på et minimum. Det er helt greit å ha en betal del og også å linke til den. Men gjør da gjerne dette mens du forsøker å besvare spørsmålene. Eller la helt enkelt være å svare. Det er jo ditt valg.

Nå er vel mesteparten av denne tråden allerede ødelagdt av støy da....
Slik jeg ser det, så er det opp til hvert enkelt forum hvordan det er bygd opp, og hvis noen ikke er tilfreds med hvordan forumet er oppbygd, eller andre ting med forumet, så vil jeg tro at all informasjon som ligger på dette forumet ihvertfall, kan fremskaffes andre steder (enten andre forum, eller bøker/oppslagsverk).
Det ville dermed etter mitt syn være mest riktig å snu seg andre veien, og finne informasjonen sin der.
Da ungår man å irritere seg over noe man overhode ikke kan eller burde legge seg i.
Dette er bare min mening da....
 
menneh.. for å se ting på en annen måte:
jeg tror arve.thue hadde vært medlem hvis det var superenkelt å melde seg inn i norbrygg(hvis det hadde vært like enkelt som å kjøpe spotify eller ei dum canal digital filmpakke).
og hadde han først blitt medlem, så hadde han vært like irritert på slike meningsytringer. like irritert som alle vi som har klart å melde oss inn norbrygg.

hva med et STORT banner på forsiden med link til denne siden:
http://norbrygg.no/index.php/medlemskap/bli-medlem
den siden var for vanskelig å finne (to små linker, og jeg visste hva jeg skulle lete etter!)
eller enda bedre et gigantisk banner på forsiden med: "bli medlem, få tilgang til medlemsider. send sms norbrygg til 2020, tjenesten koster 150,-"
eller så hadde en innmeldingside med paypal-mulighet og vært helt fint.
 
tomv skrev:
hva med et STORT banner på forsiden med link til denne siden:
http://norbrygg.no/index.php/medlemskap/bli-medlem
den siden var for vanskelig å finne (to små linker, og jeg visste hva jeg skulle lete etter!)
eller enda bedre et gigantisk banner på forsiden med: "bli medlem, få tilgang til medlemsider. send sms norbrygg til 2020, tjenesten koster 150,-"
eller så hadde en innmeldingside med paypal-mulighet og vært helt fint.

Gode forslag du fremmer her! Men som allerede nevnt i en annen tråd, så må man faktisk ha tid og kompetanse for å få til noe sånt. Etter NM vil vi sette oss ned og se hvordan vi kan spre lasset over flere entusiastiske medlemmer (hvorav vi har mange!), slik at vi kan følge med i timen og få gjort alt som vi måtte ønske. :)
 
Tilbake
Topp