Forundret / frustrert

Echo

Stort sett alle oppskrifter på 25 liter som jeg følger havner på mellom 16 -18 liter vørter satt til gjæring, og da med en OG som er innenfor. Bruker ca 20-23 liter meskevann i kjelen, og skyller med ca 12 liter. Temperaturen holder seg helt topp ihht oppskriften. Litt åpent spørsmål, men hvorfor får jeg ikke 25 liter vørter til gjæring?

Malten binder opp ca 1Lvann pr kg malt.

F.eks Hvis du bruker 7kg malt og mesker med 20 liter,så sitter du igjen med 13 liter. Skyller med 12 liter så har du 25 liter. Si 4 liter i avkok så har du 21 liter og trekk fra kanskje 2 liter pga trub. Da har du 19 liter.

Dette var eksempeltall, men du ser at det fort blir en del svinn for hver prosess.

Malten binder opp ca 1Lvann pr kg malt.

F.eks Hvis du bruker 7kg malt og mesker med 20 liter,så sitter du igjen med 13 liter. Skyller med 12 liter så har du 25 liter. Si 4 liter i avkok så har du 21 liter og trekk fra kanskje 2 liter pga trub. Da har du 19 liter.

Dette var eksempeltall, men du ser at det fort blir en del svinn for hver prosess.
Ja der har du tallene, godt eksempel. Men hvorfor sier oppskriften 25 liter?

Har du oppskriften her?

Du må egentlig regne baklengs. Hvor mye legger du igjen til trub, hvor mye avdamping har du, ligger det igjen noe i meskedunken, og så skalere meske og skyllevann etter det

Ferdig vørter til gjæring vil vel alltid variere litt?
På vår BB30 så ligger det normalt mellom 22-25l til gjæring. Hadde ett brygg der vi endte opp med 18l, men da hadde vi endel problemer under bryggingen.

Ikke alle har like god effektivitet som det oppskriften går ut fra. Tror jeg har lest at Gahr regner 80%.
Sluttet med slike sett nettopp pga dette. Irriterende (når vi er to) å sitte med halv bøtte da jobben med full er tilnermet lik.

Siste podcasten til basic brewing radio tar opp noe viktig i forhold til dette. Han intervjuer en engelskmann og prater litt rundt viktigheten av å standardisere språket rundt brygging, eventuelt bli tydeligere når man poster oppskrifter. F.eks hva man mener når man oppgir en batchstørrelse. En batch på 25l er det før kok, eller i gjæringskaret. Det har ikke bare med hvor mye øl man får, men det har f.eks innvirkning på humlingen av ølet. Er oppskriften på en Ipa definert som 25l ved kokestart og en annen legger opp til 25 liter på flaske må man nok fjerne Ien og glede seg over en standard paleale, eventuelt En mild.
Så dette er en oppfordring; hør podcasten og bli mer tydelig i oppskrifter osv, så slipper man så mange slike frustrasjoner.
god natt.

Beer Brew 30L meske/kokekjele.

Siste podcasten til basic brewing radio tar opp noe viktig i forhold til dette. Han intervjuer en engelskmann og prater litt rundt viktigheten av å standardisere språket rundt brygging, eventuelt bli tydeligere når man poster oppskrifter. F.eks hva man mener når man oppgir en batchstørrelse. En batch på 25l er det før kok, eller i gjæringskaret. Det har ikke bare med hvor mye øl man får, men det har f.eks innvirkning på humlingen av ølet. Er oppskriften på en Ipa definert som 25l ved kokestart og en annen legger opp til 25 liter på flaske må man nok fjerne Ien og glede seg over en standard paleale, eventuelt En mild.
Så dette er en oppfordring; hør podcasten og bli mer tydelig i oppskrifter osv, så slipper man så mange slike frustrasjoner.
god natt.

Er fremdeles fersk i ølbrygging, men har stortsett hatt den forståelse for at 25l er ferdig vørter, noen er jo flinkere med å føre opp preboil enn andre.

Virker jo som 25l er en viss standar, og at store deler av hjemmebryggerene, brygger i denne skalaen.

Men dette vil jo variere totalt på hvilket bryggeoppsett man har, avdampning etc.

Er også relativt fersk, mindre enn et år, men jeg har funnet ut at Miguel metoden er den beste for å få ca 24-25 l i gjæringsbøtta. Regner på hvor mye som forsvinner på veien og doserer skylling deretter. Har ordnet meg sånn at kornbeholderen Bratbergbøtta flyttes over i en avdanket gjæringsbøtte med falsk bunn, så jeg får ut de siste dråpene fra masken. Pleier å treffe rundt 24-25 L i bøtta, men noen ganger med noe lavere OG enn forventet. Brygger med Bratberg mikrobryggeri.

Beer Brew 30L meske/kokekjele.

Er fremdeles fersk i ølbrygging, men har stortsett hatt den forståelse for at 25l er ferdig vørter, noen er jo flinkere med å føre opp preboil enn andre.

Virker jo som 25l er en viss standar, og at store deler av hjemmebryggerene, brygger i denne skalaen.

Men dette vil jo variere totalt på hvilket bryggeoppsett man har, avdampning etc.
Beersmith regner vel batch size som ferdig øl etter gjæring. Og når jeg regner pitchingrate bruker jeg selvfølgelig antatt mengde post boil uten trub. Og humle ut i fra preboil-volum. Så der har du det med en gang.
En annen faktor som påvirker mengde i kokekjelen er jo også effektiviteten på meskeprosessen.

Det vanliste er å oppgi volumet på vørteren som er igjen i gryta etter koking. Settene tilB ryggselv er beregnet til å gi 25 liter vørter etter kok. Hvor mye svinn man har etter dette vil avhenge mye av utstyr og prosess.

Og har en 25 liter ved flame-out så sitter en igjen med 24 liter når kjølingen er ferdig (wort at ambient temp). Så det er verd å merke seg at 25l liter etter koking ikke nødvendigvis er skrekkelig presist uten nærmere kvalifisering.

Tilbake
Topp