@simenkvaal Jeg tenkte en batch på 19l ca. Ja, hadde satt veldig stor pris på! Hvilket program bruker dere når dere skalerer? eller gjør dere det rett og slett på erfaring?
Jeg bruker Brewer's Friend for det meste. En ganske god online-app, men utviklingen ser ut til å ha gått i stå, så jeg ville kanskje ikke betalt for den akkurat nå ... (Gratisversjon er begrenset til 10 oppskrifter.)
Her er oppskriften:
HOME BREW RECIPE:
Title: Barbarian Stout Partial Mash
Author: BCS/Simen
Brew Method: Partial Mash
Style Name: Dry Stout
Boil Time: 60 min
Batch Size: 19 liters (ending kettle volume)
Boil Size: 21 liters
Boil Gravity: 1.042
Efficiency: 70% (ending kettle)
STATS:
Original Gravity: 1.047
Final Gravity: 1.012
ABV (standard): 4.6%
IBU (rager): 40.56
SRM (morey): 40
FERMENTABLES:
0.8 kg - United Kingdom - Maris Otter Pale (21.1%)
0.8 kg - Flaked Barley (21.1%)
0.5 kg - United Kingdom - Roasted Barley (13.2%)
0.15 kg - United Kingdom - Brown (3.9%)
0.05 kg - United Kingdom - Pale Chocolate (1.3%)
1.5 kg - Liquid Malt Extract - Light (39.5%)
HOPS:
50 g - East Kent Goldings, Type: Pellet, AA: 5, Use: Boil for 60 min, IBU: 40.56
MASH GUIDELINES:
Infusion, Temp: 66 C, Time: 60 min
YEAST:
White Labs - Irish Ale Yeast WLP004
Fermentation Temp: 18 C
Pitch Rate: 0.75 (M cells / ml / deg P)
Mesken:
Enkel mesk på 66˚C med "dunk sparge". Du trenger (1) kokekjele på minst 30 liter, (2) skyllekjele på minst rundt 8 liter:
Varm ca. 7 liter vann til 72˚C, tilsett kornet i posen. La stå i 1 time, sjekk at temperaturen er OK innimellom. Trekk opp posen og la renne av. Mens mesken pågår varmer du ca. 5 liter vann (skyllevann) i en annen kjele, til ca. 75˚C. Når mesken er ferdig, drar du opp posen, lar den renne litt av, så har du den over i den andre kjelen. La stå i 10 min, trekk opp posen. Du er nå ferdig med kornet/posen, og har ca. 9–10 liter vørter totalt.
Ha vørteren over i kokekjelen, tilsett vann til du har ca. 22 liter, kok opp og tilsett ekstrakten. Mål SG!