Fra Speidel til Fermentor

Har sett flere løsninger på et lukket system for fylling av fermentor fra avsluttet bryggeprosess.
De som ser aktuelle ut nå er følgende:

http://www.brew-magic.com/chillwiz2.html

CW_front_sm_wt-175x245.jpg


Brew magic har også flotte fermentorer:

Fermenter-334x450.jpg


Fordelen jeg ser her er at jeg kan kjøre vørteren rett i gjæringstanken uten frykt for villgjær eller uhumskheter, samtidig som jeg får vørteren raskt kjølt ned og kan tilsette O₂ direkte i ønsket mengde. Pumpen sitter jo ferdig på chill wizarden sammen med inntak for O₂.

Men så leste jeg på mrmalty.com og han har jo verdens_aller_beste_kjøler ifølge ham selv. Og det blir jo litt slik at det virker som det er fornuft og substans i det han sier.

return.jpg


insidekettle.jpg


ice.jpg



Så også en annen som var av steinless steel men finner ikke tilbake til den i farten.

Så er det noen som har gode tips?

Slik jeg forstod det kunne disse fermentorene brukes både til gjæring, lagring, karbonering ja kort sagt det meste. Og det virker som de ombygde ølfatene er skikkelig kvalitet til akseptabel pris. Og snop løsning for å unngå guffe ut av avtapningen der en bare snurrer på tapperøret slik at det innvendige uttaket heves over bunnfallet.
Med 4" åpning på toppen bør det være relativt enkelt å rengjøre også.

Hmm en sak ennå, er det noen som rengjør med steam? Med noen meieri-koblinger e.l bør det jo være mulig?
 
Ingen som vil fortelle om sine erfaringer med kjølere av typen plate chiller / Therminator?

Eller kanskje det er noen som har laget kjøler i.h.h.t mrmalty?
 
Slik jeg ser det:

Platekjøler:
+liten
+effektiv
-vanskelig å vaske
-hele vørteren kjøles ikke samtidig, dvs. humletilsetningene får forskjellig tid i den varme vørteren før kjøling
-kan tettes av humlerester osv.
-trub havner i gjæringskaret

Spiralkjøler:
+hele vørteren kjøles samtidig
+effektiv hvis godt laget (12 min til 18 °C og 18min til 10 °C er ganske greit å få til)
+mulighet for whirlpool, god cold break og samling av trub i midten av kjelen
+lett å vaske (spyl og ferdig)
+desinfiseres lett ved å ligge i kjelen siste 15 min av koketiden
- stor

Hvis du vil ha spiralkjøler i rustfritt kan du se på Speidel sin, som selges av Petit Agentur AS.

Inline O2 er fristende, men jeg er usikker på hvor lett det er å komme frem til en prosedyre som gir forutsigbare metningsgrader i vørteren? Det er vel kanskje den største utfordringen med O2 uansett fremgangsmåte.

Som gjæringstank er det pent med annet enn plastdunker, men det koster mye og gir lite resultater for pengene(?). I så fall ville jeg heller ha sett på koniske gjæringstanker med buet lokk, slik at du kan tappe ut humlerester og gjær før du eventuelt trykksetter og lagrer (og serverer fra?).

Bjarte
 
Ok det er med andre ord ingen fordeler som overgår ulempene med platekjøler.
Da blir det nok spiralkjøler.

Du nevner også cold-break, vil det si at endel grums blir igjen i kjelen og vørteren blir klarere og dermed gir klarere øl?

Når det gjelder inline O₂ så må det være mulig å automatisere den biten. Mengde O₂ i vørter kan da ikke være totalt ukjent?
Om en finner andres erfaringer så kan en vel bare prøve seg frem til en finner riktig mengde. Med speidel så vektlegges jo nettopp muligheten for å gjenskape
tidligere brygg. Og om en automatiserer O₂ metningen så vil en jo klare å overføre samme mengde hver eneste gang og mengden vil være relatert til mengden vørter, korrekt? Eller trengs det forskjellige mengde O₂ på forskjellige øltyper eller kanskje med forskjellige gjærtyper også?

Ønsker å unngå bruk av plastikk. Selv tror jeg ikke det er bra med all den plastikken vi bruker om dagen. Og i forhold til gjæring så vil jo det være en relativt lang prosess og dermed vil utsondring av evt. stoffer fra plasten kunne skje sakte med sikkert. Men forstå meg rett, jeg er ikke fanatisk imot plast bare tenker at det kan være verdt å forsøke å unngå.

Når det gjelder koniske tanker trodde jeg at de ikke kunne stå trykk-satt?  Altså at en ikke kan bruke de til feks aldring av øl?
Dessuten så er det jo et problem mtp på høyden på disse konene....men akkurat den biten er jo mulig å overvinne.
Det jeg likte aller best med fermentoren fra Brew Magic var flerbruksprinsippet. At den kan brukes til både lagring, gjæring og karbonering.
Dermed kan en ha flere like fat og benytte de etter behov i ulike deler av prosessen. Jeg mer ensartet utstyr en går for jo enklere mtp vedlikehold, pakninger, klemmer etc.

Er det noen som har erfaring med koniske tanker her? Brukes de til andre ting enn kun gjæring?
Hvor stor er effekten av de koniske tankene, tenker da på gjær som henger fra kantene i karet.....vil ikke det kunne følge med når en tapper ned tanken?
Hvordan er effekten i forhold til å unngå gjær over i fatene? Er det merkbar forskjell i forhold til å gjære på tradisjonelle plast-spann?
 
arve.thue skrev:
Du nevner også cold-break, vil det si at endel grums blir igjen i kjelen og vørteren blir klarere og dermed gir klarere øl?

Når det gjelder inline O₂ så må det være mulig å automatisere den biten. Mengde O₂ i vørter kan da ikke være totalt ukjent?
Om en finner andres erfaringer så kan en vel bare prøve seg frem til en finner riktig mengde. Med speidel så vektlegges jo nettopp muligheten for å gjenskape
tidligere brygg. Og om en automatiserer O₂ metningen så vil en jo klare å overføre samme mengde hver eneste gang og mengden vil være relatert til mengden vørter, korrekt? Eller trengs det forskjellige mengde O₂ på forskjellige øltyper eller kanskje med forskjellige gjærtyper også?

Cold break er proteiner som feller ut av vørteren, og skjer kun hvis vørteren kjøles hurtig. Disse proteinene er opphavet til kjøletåke (chill haze), som er mer av et kosmetisk problem, men betyr også noe for stabiliteten og kvaliteten til ølet ved lagring.

Det er mulig å automatisere ja, og det finnes O2-meter for måling av løst O2. Ønsket metning varierer mellom øl- og gjærtyper, samt at sterk vørter har vanskeligere for å få samme o2 metning som en mindre sterk vørter. Men, dette er på et detaljert nivå og du har brygget mye godt øl før dette blir det som "feller deg" :biersmile:
 
Er det riktig at Oksygen er noe man skaffer seg først når man har ALT det andre? eller bør jeg begynne å tenke litt på det?

hvor mye har det å si, egentlig?
 
Du må tenke på det.

For å få til en god gjæring må du tilsette oksygen.

Dette kan gjøres på 4 forskjellige måter:
1 Plasking når du overfører fra kokekar til gjæringsspannet (ikke nok, kombineres med feks risting).
2 Risting av gjæringsspann (slitsomt men fungerer, i det minste for mindre kvanta og ikke faste installasjoner)
3 Bruk av akvariepumpe
4 Bruk av ren oksygen
 
Roger skrev:
Du må tenke på det.

For å få til en god gjæring må du tilsette oksygen.

Dette kan gjøres på 4 forskjellige måter:
1 Plasking når du overfører fra kokekar til gjæringsspannet (ikke nok, kombineres med feks risting).
2 Risting av gjæringsspann (slitsomt men fungerer, i det minste for mindre kvanta og ikke faste installasjoner)
3 Bruk av akvariepumpe
4 Bruk av ren oksygen

5. Venturi med sterilfilter
 
protto skrev:
Roger skrev:
Du må tenke på det.

For å få til en god gjæring må du tilsette oksygen.

Dette kan gjøres på 4 forskjellige måter:
1 Plasking når du overfører fra kokekar til gjæringsspannet (ikke nok, kombineres med feks risting).
2 Risting av gjæringsspann (slitsomt men fungerer, i det minste for mindre kvanta og ikke faste installasjoner)
3 Bruk av akvariepumpe
4 Bruk av ren oksygen
5. Venturi med sterilfilter

6 Drill med mørtelblander (ikke at jeg anbefaler det, men det går an)
 
Tilbake
Topp