fra stout til mild eller noe

Hei

Kjøpte en maltblanding fra olbrygging.no. Den ble kjøpt før jul en gang pga. meget lav pris.

Maltblandingen er i utgangspunktet tiltenkt en stout som f.eks Guiness.

I utgangspunktet er stout litt i kraftigeste laget for meg og mine bryggevenner.

Er det noen som har noen triks for å omgjøre oppskrifter fra f.eks stout til mild eller brown ale?

Pakken er bare 5,5 kg så det burde jo gå ann å legge til no lystere malt og f.eks kjørt dobbel mengde ut.

Noen forslag?

Gjerne link det du har kjøpt eller liste maltene for perspektiv - men uten å vite stort om situasjonen ville jeg tro man kan jukse det til. Har lite erfarnig med å eksperimentere med malt, vet ikke om det er noen malt som ikke går sammen. Mulig det kan vannes ut til en brown elle noe kanskje?

Stout inneholder vanligvis en del roasted barley, den mest brente "malt"-typen (som ikke er maltet, men det er mindre viktig her). Det er det ikke så mange andre øltyper med roasted barley, og om dere tynner det ut med 10 kg lyst malt, vil det fremdeles ha den brente smaken. Dropp den eller brygg den som den er, er mitt tips.

Takk for mange gode svar.
Ser ut for det blir brygging av stout

Noe spesiellt å tenke på når man brygger stout.

har east kent golding og centenniel tilgjengelig. Hadde vært litt gøy å tørrhumla litt med centenniel.

Hva tror dere

Ja er vel kanskje best å se hvordan det blir i utgangspunktet først.

Er såpass lenge siden jeg har drukket stout, så det kan godt hende jeg syns det er bedre nå. Får plukke opp noe stout å smake litt.

Noen forslag til stout? har Gulating ølutsalg ikke så langt unna.

Tilbake
Topp