Frakt av fat med øl på fly

Hvordan er det å ta med fat på fly ?   har sett på det som en umulighet.
Går det glatt (etter testsaking foran betjeningen  :))  opner det for muliheter for de fleste i Norge.
 
Har ikke reist med corneliusfat før men kan ikke se att det skulle være noe galt å reise med, er jo ikke akkurat noe farlig høyt trykk i de.
Har tidligere reist en del med opp til tre 5l fat med øl uten problem.
Selv om disse fatene er noe underlig å reise med kan jeg ikke helt se hva som er problemet, skal i allefall bli vanskelig hvist de er vanskelig.

Kan komme med raport når jeg reiser i morgen.
 
Det går fint å reise med, men si fra på forhånd om du ikke ønsker å bli stoppet på gaten.. Jeg snakker av erfaring :)
 
Jeg har prøvd å finne noe on farlig gods-"Dangerous Goods". Dette er kun info- bruk ikke meg som fasit.
Skal det sendes eller taes med som Håndbagasje? Som håndbagasje må du igjennom en hindring som heter sikkerhetskontroll. Der finnes IKKE logikk. Jeg velger å si så lite som mulig om den gjengen. Det blir fort stygt og usaklig.
Her er litt om regelverket. Nødvendigvis ikke helt utfyllende.

The list below shows examples of items classified as dangerous goods:
• Aerosols containing polishes, degreasers and cleaners.
• Compressed gases (flammable, non-flammable and poisonous), e.g. tear gas, oxygen
cylinders, camping gas, butane refills for hair curlers and lighters.
• Corrosives, e.g. acids, alkalis, mercury, spillable batteries.
• Poisonous and infected substances, e.g. weed and insect killers, infected blood, virus.
• Explosives, e.g. ammunition, fireworks, flares.
• Flammable liquids and solids, e.g. paints, thinners, lighter and heating fluids, cleaners,
adhesives and other articles, which are easily ignited.
• Oxidizing substances, e.g. bleaching powder
• Radioactive materials.

Dangerous Goods
Materials that due to their chemical and/or physical characteristics may be hazardous
to passengers, crew, ground staff, the environment, the aircraft or other
load onboard.

Note
Articles and substances as powdered or liquid dyes, pickled foodstuffs etc, which do not
fall within the definitions of dangerous goods, may in the event of leakage cause a serious
clean-up problem. To prevent further leakage during transport, the passenger must therefore
re-pack these items.

5.3. Prohibited Items
The following items/articles/products are totally forbidden/prohibited, and shall never be
accepted for carriage by passengers or crew:
• Alcoholic beverages, containing more than 70% alcohol by volume.
• Disabling devices such as mace, pepper spray etc. containing an irritant or incapacitating
substance.
• Hydrocarbon gas refills for hair curlers.
• Lighters with a flammable liquid reservoir containing unabsorbed liquid fuel
(other than liquefied gas), lighter fuel and lighter refills.
• Liquid oxygen cylinders, for medical use.
• Lithium batteries, installed in wheelchairs or other battery powered mobility devices.
• Security type attaché cases, cash boxes/bags etc. incorporating dangerous goods,
such as lithium or pyrotechnic devices.
• Strike anywhere matches.
• Wheelchair or other battery powered devices with spillable batteries.
5.4. Provisions for Dangerous Goods
The table below shows the provisions for different types of Dangerous Goods that are allowed
on board, when carried by passengers or crew.
Note
The letters in the table headings refer to the following:
A. Permitted in, or as, cabin baggage.
B. Permitted in, or as, checked baggage.
C. Permitted on one’s person.
D. The Commander must be informed of the location.

Table 5.
Article or substances                                                                                    A                  B                      C                    D
Aerosols in Division 2.2, with no subsidiary risk, for sporting or                        NO              Yes                    No                  No
home use.
Note
Release valves on aerosols must be protected by a cap or other
suitable means to prevent inadvertant release of the contents. The
total quantity of articles carried by a passenger or crew must not
exceed 2kg or 2L, and each individual article must not exceed
0.5kg or 0.5L.

Alcoholic beverages, when in retail packagings, containing                                Yes            Yes                        Yes          No       
more than 24% but not more than 70% alcohol by volume, in receptacles
not exceeding 5 l, with a total quantity per person of
5ltr. Alcoholic beverages containing 24% or less alcohol by volume
are not subject to any restrictions
When alcoholic beverages are transported in checked baggage it
should be packed to minimize the possibility of breaking or leakage.
Yes Yes Yes No
Ammunition (cartridges for weapons), securely packaged (in
division 1.4S, UN0012 or UN0014), only in quantities not exceeding
5 kg gross weight per person. Allovances for more than
one person must not be combined into one or more packages.
No Yes No No
Avalanche rescue backpack, one (1) per passenger, equipped
with a pyrotechnic trigger mechanism containing less than 200
mg net of Division 1.4S and less than 250 ml of compressed gas
in Division 2.2.
Note
1. The backpack must be packed in such a manner that it cannot
be accidentally activated
2. The airbags within the backpacks must be fitted with pressure
relief valves.
Yes Yes No No
Camping Stowes and Fuel containers, that have contained a
flammable liquid fuel may be carried provided the fuel tank of the
camping stove and/or the fuel container has been completely
drained of all liquid fuel and action have been taken to nullify the
danger.
No Yes No No
 
Et fat øl får du visst lov til å ta med deg sa vaktene på OSL, men du får ikke lov å ta med deg tanker under trykk (så oksygenkolben må bli igjen hjemme).. Så er det sikkert smart å slippe ut mest mulig kullsyre fra fatet. Jeg hadde fatet i en sekk jeg sjekket inn, jeg sa jeg ingenting.. Når jeg kom frem til gaten ble jeg ropt opp, og så begynte et forhør.. Når jeg fortalte at det var øl ble stemningen en helt annen. Øl får folk til å glise, det kan kanskje hende at du må bevise at det er øl.. dvs ta en slurk.. hvem vil ikke det  :biersmile:

Når jeg skulle returnere med det tommet fatet spurte jeg security, og de bekreftet at øl i et fat er lov å ta med seg  :biersmile:
 
Har sjekket med mine bekjente i flybransjen. Så lenge du er under 24% alkohol og innenfor vektgrensene, skal det gå greit å ta med fat. Sørg for å trykkteste fatene, så du vet at de er tette, og slipp ut trykket før avreise. Jeg tror Norwegian sitt bagasjegebyr er billigst for de som vil ha med 2*20 kg.

Reiser du med sære ting, er det alltid en god ide å gi beskjed ved innsjekking.
 
Bjarte H skrev:
gustavf skrev:
[...] og slipp ut trykket før avreise[...]
Var dette et "must"?

Gassbeholdere kan ikke fraktes på fly, så jo lenger unna det du er, desto bedre. Husk også at lufttrykket ombord er lavere enn på bakken, så relativt sett øker trykket en del ombord på flyet.
 
roba skrev:
Vil det kunne være problemer med tanke på trykk å ha med flasker på fly?

Jeg har gjort dette en del ganger uten problem. Synd å kjøpe Ringnes på flyplassen etter utenlandsreise når det er så mye annet godt å ta med seg rundt om i verden.

Ser for meg at jeg slipper ut trykket på fatet mitt før jeg legger det fra meg på bagasjebåndet, hvor det skal ristes og kastes så mye at trykket ganske kjapt er oppe på det samme som før jeg dro i ventilen :hadet:

EDIT: Denne tråden er avsplittet fra NM2010-tråden. Mvh Webmaster
 
Da er jeg pakket og klar til NM.  ;D
Men veiene er stengt på grunn av ras og rasfare. :mad:
Får håpe det snart åpnes igjen, for jeg har ikke lyst å sitte hjemme i helga med 2 fulle fat som skulle deles med andre.

Satser på jeg kommer meg avgårde i morgen.  :ilike:

[move][size=18pt]God tur til alle sammen som skal til NM i helga.[/size][/move]

EDIT: Tråden ble splittet mens jeg skrev innlegget. Men god tur allikavel.  :ilike:
 
roba skrev:
Vil det kunne være problemer med tanke på trykk å ha med flasker på fly?

Nei, det er mye flasker og bokser på fly, og ikke kunne du dratt på fjellet med flasker.
En tur med llekk fly viste trykkmåleren min 2700 MOH. hørte ikke noen flsker eller bokser som poppet  :)
 
Jeg tømte ikke fatet helt med CO2, men kanskje greit å senke det til 0,2-0,3 bar. Må ha litt trykk i fatet når man skal bevise at det er øl i fatet  :biersmile:
 
Tror ikke det skal ha så mye å si om man slipper ut trykket før avreise.
Hvist man har ett fullt fat, noe jeg regner med folk har, er det ikke store mengden med trykk man får sluppet ut så straks fatet blir ristet litt blir det vel utlignet igjen.
Var i allefall ikke noen problemer med 5l fatene.
Å om ikke fatet skulle klare å holde på trykket så har man jo trykkventilen og andre sin bagasje til å ta hånd om det >:D
 
Hvis det er bunnfall i fatet så anbefaler jeg å flytte ølet til et annet fat
og la grumset bli igjen heime før fatet lastes ombord i flyet.
Det ordnes lett med en slangebit med inn- og ut-kobling i hver ende.
Koble sammen fatene.
Sett trykk på det fulle fatet og åpne ventilen på det andre.
Det vil trolig bidra til en høyere score hos publikum.
Om dere da ikke satser på den nye "grums-øl-klassen".
Egil B.
 
Dersom du fyller fra ut-ventil til ut-ventil og setter et grunntrykk på det tomme fatet som slippes sakte ut under fylling er vår erfaring at man mister null Co2  :yes:
 
Enig der.
Du bør selvfølgelig ha to utkoblinger i hver ende av slangen.
Da tømmer og fyller du fra bunn i begge fatene, og mister minimalt med trykk.
Egil B.
 
Da har jeg mellomlandet i Bodø.
Var ikke noen problemer med å ta med seg fatene for utenom litt overvekt og att vekterne måtte få en liten smak for å sikre att det var øl på fatene.

Tipset her er å vere forberedt på å kunne koble til tappekranen for en liten smak.
Så nå finnes det ingen unskyldninger for att man bor langt borte, så hiv dere med.
 
Tilbake
Topp