Freddy123 Bryggelogg/blogg

Hei skal igang med mitt første brygg imorgen jeg kjøpte en brukt 30l bb gen 2 tidligere i uka og idag var jeg og kjøpte litt ekstra ting på bryggselv.

Det jeg skal lage er brygg selv sin blonde ale og ser for meg følgende fremgangsmåte.

1: kok opp vannet til ønsket meske temp/2-3 grader over mht tempfall ved tilføring av malt.

2: starte pumpe og meskeperioden røre litt iblandt med en stor tresleiv og passe på tempen.

3: det står at det skal meskes i 90min for så å skylle over med 16l vann på 78c, så her hever jeg da maltrøret og heller igjennom det varme vannet før jeg begynner kokeprosessen. Blir dette riktig ?

4: setter bb30 på 100c venter på at den skal nå kokepunktet, jeg har nå koblet ifra pumpen, når det begynner og koke så starter jeg klokka for kokeperioden 90min, skal jeg justere ned tempen noe her heller skal jeg ligge på 100c hele tiden ?

Jeg tilfører også humlen etter tiden som står i oppskriften.

5: ved 15min igjen av koketid så tilfører jeg whirfloc, gjærnæring, kjølespiral.

6: kjøler ned til ca 20c tapper ut litt og tar en måling av OG , setter så på lokket på bb30'n og lar den stå i 30min ca for bunnfalling, er dette ok ?

7: rehydrerer tørrgjæra, heller ølet over på bøtta visper for å tilføre luft etter dette tilfører jeg gjæren , er dette riktig rekkefølge ?

8: setter på lokket og vannlåsen og venter i spenning.

Har kjøpt et termometer som jeg skal tape til bøtta så jeg får sett tempen underveis.

Fint om dere har noen tips og triks dersom jeg er helt på bærtur her [emoji1]

Hei skal igang med mitt første brygg imorgen jeg kjøpte en brukt 30l bb gen 2 tidligere i uka og idag var jeg og kjøpte litt ekstra ting på bryggselv.

Det jeg skal lage er brygg selv sin blonde ale og ser for meg følgende fremgangsmåte.

1: kok opp vannet til ønsket meske temp/2-3 grader over mht tempfall ved tilføring av malt.

2: starte pumpe og meskeperioden røre litt iblandt med en stor tresleiv og passe på tempen.

3: det står at det skal meskes i 90min for så å skylle over med 16l vann på 78c, så her hever jeg da maltrøret og heller igjennom det varme vannet før jeg begynner kokeprosessen. Blir dette riktig ?

4: setter bb30 på 100c venter på at den skal nå kokepunktet, jeg har nå koblet ifra pumpen, når det begynner og koke så starter jeg klokka for kokeperioden 90min, skal jeg justere ned tempen noe her heller skal jeg ligge på 100c hele tiden ?

Jeg tilfører også humlen etter tiden som står i oppskriften.

5: ved 15min igjen av koketid så tilfører jeg whirfloc, gjærnæring, kjølespiral.

6: kjøler ned til ca 20c tapper ut litt og tar en måling av OG , setter så på lokket på bb30'n og lar den stå i 30min ca for bunnfalling, er dette ok ?

7: rehydrerer tørrgjæra, heller ølet over på bøtta visper for å tilføre luft etter dette tilfører jeg gjæren , er dette riktig rekkefølge ?

8: setter på lokket og vannlåsen og venter i spenning.

Har kjøpt et termometer som jeg skal tape til bøtta så jeg får sett tempen underveis.

Fint om dere har noen tips og triks dersom jeg er helt på bærtur her [emoji1]
Har ikke bryggemaskin, så kan ikke svare på spørsmålene angående det, men virker ikke som du er helt på bærtur akkurat. Du stiller de riktige spørsmålene (og ser ut som du besvarer dem vel riktig også...). Eneste kommentaren jeg har å komme med er punkt 9. Gjæring og gjæringsforløp... Ett av de viktigste punktene.

Dette har du mer kontroll på enn gjennomsnittet av førstegangsbryggerne vil jeg tro :)
En liten kommentar til punkt 3. Du hever maltrøret og lar vørteren renne av før du begynner å skylle.
Og punkt 7, hvis du skal bruke visp, så må denne være sterilisert, men det har du sikkert allerede tenkt på.

Ok da satser jeg på at det går veien imorgen, takker for tips.

Angående gjæring så taper jeg en føler til bøtta og isolerer med noe liggeunderlag eller lignende rundt, jeg har kjøpt et billig inne/uteluft termometer og jeg vil nå da få temp i rommet vs temp i bøtta istedenfor er håpet her, måten å regulere tempen med er med varmeovn.

Så visst jeg får 16c i rommet så håper jeg da på en 18c i bøtta under stormgjæringen, når stormgjæringen er ferdig så hever jeg romtempen litt så jeg når rett gjæringstemp i bøtta.

Etter ca 10 dager da tenker jeg å ta en måling av FG så vente 2 dager ish måle på nytt og se om den holder seg stabil før jeg tar og flasker ølet.

Setter bøtta på et sitteunderlag for å unngå kald luft gulvet rett i bøtte.

Dette kommer nok til å gå som smurt. Du har lest deg opp og er godt forberedt. Lykke til.

Hehe liker å være godt forberedt ja [emoji1] kjipt å sitte med 25l udrikkelig øl også er det jo ekstra stas om det går veien.

Kommer tilbake imorgen med noen bilder og div tenker jeg [emoji4]

Nå gleder jeg meg til å komme igang kjenner jeg [emoji482]

Nå er det bare koketiden igjen her så er jeg ferdig, jeg har slitt litt med å holde jevn temp under meskingen så usikker på hvordan det blir da.

Skal bli spennende å måle OG etterpå og se hva jeg havner på der.

Slenger ut noen bilder her jeg.

e70af5548ca0e5ec46d32999a655d4e5.jpg

b55edf58b844e6cffe02d1db5026f284.jpg

f776a78e0f8d3f010823f6254839530e.jpg

24656bbe86d835a6231bfcffb5c87971.jpg

Ølet jeg brygger er en blonde ale

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er ikke enkelt å holde jevn temperatur under meskingen, men du skal se at ølet blir bra.
Et lite tips til koblingene på kjøleren, hvis du setter på koblinger med 90 grader vinkel så får du vannslangene ned langs sidene. Litt mindre sjans for at det kommer vann fra slangene/koblingen i vørteren, og de kommer mer ut av veien.

1375274_10151915634828396_667493859_n.jpg

Så ikle dumt ut det der nei [emoji106]

Nå er ølet satt til gjæring med temperatur overvåking , så da er det bare å vente til stormgjæringen har gitt seg også skal det tørrhumles.

Etter 10 dager så tenker jeg at jeg tar første målingen av FG .

Forhåpentligvis er det drekkandes til jula [emoji2]

Gleder meg mere til å se hvordan ølet blir en pakkene og maten i år Hehe [emoji1]

Tapet tempføleren til siden av bøtta med en bit sitteunderlag.
57cf27fa15926a76833d2989d4f25162.jpg

Sitteunderlag i bunnen så den ikke står rett på det kalde gulvet.
44bc1bd8fb604524120d90bd7293b63a.jpg

Temperatur overvåking
c02cb0c15cbdcd877374dc9bd32871fb.jpg

OG ble 1049 om jeg forstod det riktig.

Skulle være maks 1047 ifølge oppskriften, aner ikke hvor mye det har og si men.

Hadde satt bøtta ned på det kalde gulvet.
Så kan du løfte den opp ca rundt tredje dagen.
Stormgjæringa er ofte over topp da og du ønsker ikke dropp i temperaturen.

Jeg har hatt ca 18c i gjæringsdunken over natta men det har enda ikke begynt å ploppe i gjærlåsen... begynner å bli litt bekymret nå, får se hva som er skjedd når jeg kommer hjem idag.

Jeg rørte godt med en visp som jeg satt på skrudrillen for å få opp oksygen nivået, jeg rørte etter jeg hadde tilsatt gjæra og holdt på en liten stund. Jeg tilførte også ei halv teskje gjærnæring når det var 15min igjen av koketiden så i prinsippet så skal vel dette gå bra.

Regydrerte tørrgjæra us-safale05 med ca 35c i 15min før jeg hadde oppi gjæringsdunken også, jeg brukte begge posene med gjær da det fulgte med 2stk.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ingen grunn til bekymring. Den ølen blir nok knallgod skal du se. Bare å ha tålmodighet så tenkerjeg det har begynt å ploppe når du kommer hjem fra jobb. Hvis ikke, ja så venter du bare .....

Alle skal bekymre seg når det første brygget lages.
Det er noe vi ikke kommer utenom.
Men bare vent til du lager din første pils med tørrgjær og pitcher på 7C
Da blir bekymringene på topp :)

Flasket selv mine 2 første brygg på lørdag, der hadde det vært rimelig stille i gjærlåsen på begge 2 hele tiden og jeg var like bekymra som deg. Men øl hadde det blitt :)

Tittet på gjæringsdunken når jeg kom hjem nå og det som forundret meg litt er at jeg har 1c mindre i dunken en det er i rommet...

Jeg lå også litt lavt mht til temp 17c og ikke 18-21c som det står i oppskriften.

Det bobler fortsatt ikke noe i gjærlåsen enda.

Jeg justerer opp tempen nå til ca 18,5 for å se om det har noe å si.

Sent from my iPad using Tapatalk

Tittet på gjæringsdunken når jeg kom hjem nå og det som forundret meg litt er at jeg har 1c mindre i dunken en det er i rommet...

Jeg lå også litt lavt mht til temp 17c og ikke 18-21c som det står i oppskriften.

Det bobler fortsatt ikke noe i gjærlåsen enda.

Jeg justerer opp tempen nå til ca 18,5 for å se om det har noe å si.

Sent from my iPad using Tapatalk

Det virker rart. Har du sjekket at begge probene på termometeret faktisk viser det samme ved en gitt temperatur?

Står bøtta på et kaldt gulv? Uansett så virker det som at du har stålkontroll og du er nå inne i det psykologiske spillet som utfolder seg mellom menneske og gjær. Gjæren vil alltid ha et skikkelig balletak på selv den mest robuste mann som brygger jomfruølet sitt, helt til synet av skum viser seg i bøtta.

Tilbake
Topp