Freddy's garasjebryggeri

Flotte saker!

Korleis virker herms-opplegget ditt? Er det nok effekt til å steppe opp til mash-out innan rimeleg tid?
 
Jeg har et 2.5kW element som vedlikeholder mesketemperatur. Det er montert i cornflakesboksen. Denne er PID-regulert. Med en March-pumpe sirkulerer jeg vannet ifra dette lille magasinet til en varmeveksler. Det er korte slanger og lav motstand i varmeveksleren så det er god flow. Grunnet stor flate i varmeveksleren og høy effekt går det veldig raskt å steppe opp temperaturen med stegmesking. I utgangspunktet varmer jeg opp skyllevann med et eget varmelement som er PID-regulert. Jeg kan velge om jeg skyller direkte med dette, eller om jeg går igjennom den samme varmeveksleren som jeg bruker for vedlikehold av mesketemperatur. Håper teksten var forståelig.
 
Driver å bryggar på ein del idear til eit ca like stort bryggeri. Tenkte å ha ein beholdar av 6" røyr med tri-clamp i begge endar og 6kw element i eine enden og ein spiral med 1/2" røyr inni. Vatnfylt for varmeoverføring. Var litt spent på om 6kw blir nok til å steppe med. Kansje også varme meskevatnet med.
 
6kW er opplagt mere enn nok til å stegmeske med. Men om det er nok til å varme opp skyllevann på direkten er jeg litt mere usikker på. Om det mangler 15-20-25(?) grader skulle det nok gå greit, men helt ifra romtemperatur er jeg litt skeptisk.
 
Freddy skrev:
6kW er opplagt mere enn nok til å stegmeske med. Men om det er nok til å varme opp skyllevann på direkten er jeg litt mere usikker på. Om det mangler 15-20-25(?) grader skulle det nok gå greit, men helt ifra romtemperatur er jeg litt skeptisk.
Nei skal ha HLT, men mogeleg eg kan varme innmeskingsvatnet med varmevekslaren, sidan den allereie har PID. Så treng eg ikkje PID på kokekjelen.
 
runarstock skrev:
Her har det gått penger! :D

Vel... Jeg har sagt det før her inne og jeg gjentar det gjerne igjen: Om man driver med bedriftsøkonomiske analyser på privaten ender man opp med et nidtrist liv!
 
Freddy skrev:
runarstock skrev:
Her har det gått penger! :D

Vel... Jeg har sagt det før her inne og jeg gjentar det gjerne igjen: Om man driver med bedriftsøkonomiske analyser på privaten ender man opp med et nidtrist liv!

Tror ikke det er stort dyrere enn en del andre hobbyer en kunne valgt i stedet.
 
Når pus (fruen og barna) er borte danser 100 Milliarder mus på badet!  ;D
 

Vedlegg

  • #34 - DSC00477.jpg
    #34 - DSC00477.jpg
    1,6 MB · Sett: 1.502
Ja ikke sant! Det er en grunn til at speil-trikset brukes ofte i kommersielle barer! Det har en beroligende effekt på tørstinger.  ;D
 
Trykker "Liker" knappen febrilsk

Facebook-Like-Button-big.jpg
 
Sikkert ingen dum idé å dekke til magnetrøreren (og kolben) med litt plast. Så blir det hvertfall lettere å fjerne sølet!  ;D
 
En dråpe Foam Control pleier å gjøre susen, så slipper du søl.
Ellers et flott bryggeri du har  :)
 
Ah! Jeg har bursdag idag, og det finnes ikke bedre måte å tilbringe siste del av dagen enn å være i garasjen for å modde på bryggeriet!  ;D

Jeg fant ut at siden det er så enkelt å flytte en slange ifra et punkt til et annet med tri-clamps kunne jeg forenkle hele systemet. Det ser ikke like imponerende som før, men er enklere å operere og utfører samme jobben!

Og jeg fikk nytt noe hjemmebrygget Stout og hørt på russisk nettradio!  ;D
 

Vedlegg

  • #35 - DSC00479.jpg
    #35 - DSC00479.jpg
    1,1 MB · Sett: 1.218
Her er bilder ifra nattlig brygging. Er det ikke vakkert?  ;D
 

Vedlegg

  • #36 -DSC00481.jpg
    #36 -DSC00481.jpg
    805,7 KB · Sett: 984
Tilbake
Topp