Geitskaret Garasjebryggeri

Erlend H.

Norbrygg-medlem
Tenkte jeg skulle poste noen bilder av bryggeriet jeg holder på med for om mulig inspirere andre og dele mer eller mindre gode løsninger.
Jeg har så langt berget meg med en kombinert mesk/kokekjele (hyttekjele fra Biltema med hevbar silkurv) som har gjort nytten på 20 brygg, men kapasiteten må opp for å dekke etterspørselen. Og sånt liker vi  :amen:
Satser på en kapasitet rundt 60l som skal produseres i et 65l meskekar med RIMS og et 100l kokekar. Utgangspunkter var en 200l varmtvannstank (Takk til Svein Erik !) som ble delt i to.
Den ene halvparten kappet jeg bunnen av, og reduserte diameteren litt på før bunnen ble påsveist igjen. Stygt som fy men det ble nå tett etterhvert!
Istedet for ekstern RIMS-varmer så har jeg montert varme-element i bunnen av dette karet og laget et lokk som ligger over, dvs at vørteren blir varmet rett før den går ut av bunnen på karet og pumpes opp i toppen. silbunn ligger over dette igjen, og er festet med et par bolter i bunnen (kom etter at bildene ble tatt).
HLT skal monteres over meskekaret (for å få fall) og under sparge reguleres vannmengden av autosparge-ventilen. Da snur jeg bare 3-veis ventilen slik at jeg får passe flow gjennom pumpa til kokekaret, og skyllingen går av seg selv til HLT'en er tom. Pumpa er forøvrig samme som er i speidelen.

Mvh,
Erlend Hansen
 

Vedlegg

  • 2013-11-04 22.37.01.jpg
    2013-11-04 22.37.01.jpg
    208,5 KB · Sett: 2.029
  • 2013-11-05 16.09.49.jpg
    2013-11-05 16.09.49.jpg
    251,9 KB · Sett: 2.035
  • 2013-11-05 16.10.00.jpg
    2013-11-05 16.10.00.jpg
    236,1 KB · Sett: 2.030
  • 2013-11-05 16.10.33.jpg
    2013-11-05 16.10.33.jpg
    374,3 KB · Sett: 2.043
Har litt i meste laget med koblinger og kraner under tanken, men har bare en pumpe som må flyttes over på kokekaret for bruk der etter skyllingen er ferdig.
Dette skal forenkles og fastmonteres etterhvert, men må teste pumpe og kapasitet før jeg gjør dette ferdig. Har to Iwaki MD10 som skal inn etterhvert, kanskje en ut fra kokeren og en på HLT'en for å kunne ha alt på et plan.

Erlend H
 

Vedlegg

  • 2013-11-04 22.41.45.jpg
    2013-11-04 22.41.45.jpg
    272 KB · Sett: 1.993
  • 2013-11-04 22.37.19.jpg
    2013-11-04 22.37.19.jpg
    184,7 KB · Sett: 1.973
  • 2013-11-04 22.37.11.jpg
    2013-11-04 22.37.11.jpg
    153,6 KB · Sett: 1.974
Ser bra ut det her  :skitbra:

Ligger bare silplata på lokket, eller har du føtter under?

Ikke verre sveising enn det jeg stod for på den mesketanken vi lagde, men som dessverre ble for høy  :cheeky:
 
Silplata ligger på kanten rundt bunnen, i tillegg har jeg sveist på to M6 bolter som stikker opp gjennom silplata med mutter over og under. Disse holder plata fast, med litt press nedover for å "tette" bedre mot kantene.
 
Det blir bra dette Erlend. Men det jeg ikke forstår er hvorfor det er så viktig å få flat bunn med de vanskelighetene det fører med seg!  :)
 
Svein Erik skrev:
Det blir bra dette Erlend. Men det jeg ikke forstår er hvorfor det er så viktig å få flat bunn med de vanskelighetene det fører med seg!  :)
Tenker du på at ved bruk av vv-tank at bunnen burde være flat?
Min er ihvertfall buet, riktignok er en del av kantene kappet vekk da jeg reduserte diameteren på mesketanken, men jeg greier ikke å se noen problemer med buen. Det kan være at noen har praktiske erfaringer som skulle tilsi noe annet, men det eneste jeg ser for meg kan bli bedre med flat bunn må være at trub skal samle seg bedre under whirlpool etter koking.
Er det noen som har testet?

Erlend
 
Da var HLT'en klar, laget av et 30cm rør med påsveist bunn. Det er satt inn 2stk 3kW element, følerlomme for temp-sensor og en liten nivå-vakt som skal hindre at elementene slåes på når det er lite vann igjen.
Fant et lokk på Ikea som passet perfekt, så der sparte jeg litt jobb. Det nærmer seg prøvebrygging med stormskritt :)

Erlend H.
 

Vedlegg

  • 2013-11-28 17.17.11_sm.jpg
    2013-11-28 17.17.11_sm.jpg
    171,6 KB · Sett: 1.496
  • 2013-11-28 17.16.23_sm.jpg
    2013-11-28 17.16.23_sm.jpg
    376,1 KB · Sett: 1.492
Her gikk det med noen ruller liggeunderlag fra biltema ja :)

Hvis jeg skal anbefale noe så ville jeg hatt på et lag med noe som luftisolerer rundt liggeunderlagene. Min erfaring er at det skal ikke veldig mye til før varmen slipper ut gjennom de liggeunderlagene, og da er det greit å ha noe rundt de som fanger varmen, i steden for at den blir strålt ut i omgivelsene, for da er varmen tapt. Har med hell selv brukt parkettunderlag.
 
Da var bryggeriet testet og jomfrubrygget står på gjæring! Dette funket helt topp, det eneste jeg ikke rakk å gjøre ferdig var en slags manifold eller tilsvarende (dusjohode ?) for å bruke under resirkuleringa når vøørteren skal tilbake i meskekaret. Fikk også en liten antydning til stuck mash helt i begynnelsen av meskinga, men etter å ha rotet opp malten som lå som ei solid kake i meskekjelen så funka det som et skudd resten av tida.
Jeg bruker en Sestos pid til å regulere temperaturen på rims'en, denne har jeg forsket en del på og har nå god styring på innstillingene her (manuelt innstilt). Selv om temperaturen på vørteren som pumpes opp i toppen av mesken har korrekt temperatur innenfor et par tiendeler, så ser jeg at temperatur i selve mesken ikke følger etter like kjapt. Tenker at større pumpe på resirkuleringa er tingen så lenge man får til en jevn gjennomstrømning gjennom maltsenga uten stuck mash. i begynnelsen satte jeg temperaturen til ca 2 grader over target, etter en stund satte jeg ned til en grad over. Da holdt temperaturen seg stabil på det jeg skulle ha i selve mesken. Regner med dette i hovedsak skyldes temperaturtap pga varme og fordamping fra toppen av meskekaret. Hadde ikke lokk, mare en stålplate over med god "ventilasjon".
Utmesking med do-ventil (autosparge) i toppen og struping av pumpa som pumper ut vørter i bunn (til kokekaret) virket også langt over forventningene. Stod bare å gliste og så på vidunderet som gjorde jobben helt automatisk i en halv time  ;D Adskillig bedre enn maltrør hengende over kjelen og øsing av vann med litermål!!
Koking med 3 kW element ble litt i heftigste laget, greide i et uoppmerksomt øyeblikk NESTEN å koke over 40l vørter i en 100 liter kjele! Løsningen ble igjen Sestosen der jeg satte ned max pådrag til 60-70% og koblet inn kokekaret istedet for mesketanken.

Alt i alt så laget jeg 40 liter på samme tid som jeg før har brukt på 20, og regner med at bryggetida på max kapasitet 70 liter kun tar litt lenger tid pga oppvarming av vannvolum til oppstart og ved kok.
Nå overlater jeg gjæringa til automatikken og drar på jobb i 4 uker! God jul og godt nyttår alle sammen!
http://garasjen.net/beer/log.php?hours=33&daysBack=0

mvh,
Erlend H.
 

Vedlegg

  • skylling.jpg
    skylling.jpg
    373,5 KB · Sett: 1.086
  • mesking.jpg
    mesking.jpg
    356,3 KB · Sett: 1.096
Tilbake
Topp