Fremgangsmåte ved brygging av 50L BIAB-batch i 50L kjele

AndyHagen

Norbrygg-medlem
Hei,
Planlegger å brygge 50 L Dead Pony Club, og splitte batch i to med hhv. WLP001 og WLP051.
Problemet med 50L kjeler er at de....vel...er 50L. Setter batch til 52L for å ta høyde for trub. Dette blir 58L preboil, noe som er rrrrelativt inkompatibelt med kjelestørrelse.

Jeg tenker derfor å gjøre slik, og vil gjerne høre om noen har noen synspunkter på dette:
  • Mesker og koker for 40L batch, splitter i 2x20L med hver sin type gjær.
  • Tilsetter humle slik at IBU blir riktig (33) når jeg setter 52L i BeerSmith. IBU blir da 39,4 ved 40L.
  • Fortynner til 2x25L ved flasking med kokt+kjølt vann

Usikkerhetsmomenter/spørsmål:
  • Er det best å fortynne ved flasking eller før/under gjæring?
  • Blir humleberegningen riktig? Eller bør jeg regne på fortynningen av oppgitt IBU ved 40L slik?
Beregning av fortynning av bitterheten jeg får ved 40L og nåværende humletilsetting.
Med nåværende humle får jeg et utbytte på
39,4 IBU hvis kokt med 40L OG 1,045
33 IBU hvis kokt med 52 L OG 1,035​

Regner på fortynning av 40L kokt til 52L:
40(L) x 39,4 (IBU) = 1576.
1576 / 52(L) = 30,3 IBU -->Dvs at jeg sitter med litt mindre enn jeg skal (mål er 33)

Beregner derfor hva jeg må ha i 40L for å nå mål-IBU på 33 i 52L
X / 52 (L) = 33 IBU
X=52x33
X=1716
1716 / 40 (L) = 43 IBU -->Dvs at jeg bør sikte mot 43 IBU i 40L for å få 33 IBU i fortynnet brygg (52L).

Ble dette fullstendig kvasivitenskap, eller er jeg inne på noe?
Takk for alle innspill!

A
 
En liten kommentar:
Tror du får problemer med 40 liter til gjæring. Med 2 liter trub og 10% avdamping er du oppe i ca. 47 liter pre boil. Jeg ville ikke våget å koke mer enn maks 40 liter i en 50-liters gryte, men hvis du klarer å la være å blunke i en times tid kan det gå.

Som du har oppdaget vil humleutbyttet gå ned når SG i vørteren øker. Dette bør du kompensere for, som du har foreslått.
 
Jeg klarte uten problem å koke 35 liter i 36-liters kjele. Gass som varmekilde. Gjelder bare å følge med :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei,
Takk for gode innspill.
Erfaringen fra bryggene så langt tilsier at jeg burde klare meg greit med 5cm klaring opp til kjelekant=45L preboil. Beregnet preboil nå er 45,5L, ubetydelig avvik. Trub får bare bli som det blir. Jeg fortynner i utgangspunktet til 3,5 %+0,3% karbonering hvis jeg ikke får noen spesielle avvik fra plan.
Kan selvfølgelig beregne meg enda mer ned på kokevolum, men da vil også eventuelle avvik i beregningene mine gi større utslag. Så jeg unngår det helst.

Hva med fortynningen, det er ok å ta dette ved flaskingen, sant? Lavere SG under gjæringen (tynnere vørter) skal ikke ha noe spesielt å si, antar jeg?

Hører gjerne hvis det skulle være noen som mener humleberegningen vil slå feil (takk Hannaas for head up på at det trolig blir riktig).

A
 
Det går fint å fortynne både ved kjøling av vørter og etter gjæring. Jeg har ved flere anledninger toppet opp med kaldt vann etter kok, og ved en anledning også "brygget ned" med kokt og avkjølt vann. Ble helt topp.

Du må som nevnt over beregne ibu fra kokevolum/sg. I brewers friend-kalkulatoren kan du sette et volum til kok og et større volum til gjæring. Resultatene her virker sannsynlige. Det er uansett ikke eksakt vitenskap. Poenget er at du må øke humletilsetningene med litt mer enn det det økte volumet skulle tilsi pga mindre uttrekk ved høyere SG. Anbefalt nedbryggingsvolum er visstnok ca 10% for å beholde noenlunde kontroll.
 
Takk for svar.
Hørtest jo veldig gunstig ut å vanne ut med kaldt vann mens man kjøler! Da går jo kjølinga litt fortere!
 
Tilbake
Topp