Frydenlund Fatøl

Sikkert derfor jeg ikke finner den. Er antagelig utgått. Den er nevnt i den første linken du oppgav.
Skal se om jeg får til å registrere meg.
Og der stoppet det opp for meg.
Si gjerne ifra om du skal bestille mer derifra. Kanskje jeg kan få slenge med en sprøyte.
 
Har min kinesisk flaskefyll maskin som funker nå. Måtte spille litt med hastigheten sånn at det ikke pumper for hard men ser bra ut nå! (Har bare testet med vann)
 

Vedlegg

  • 161246553103410595107.jpg
    161246553103410595107.jpg
    1,8 MB · Sett: 50
Hvis man ikke kjører for hard (8 sec og ikke max av 5,5 sec per flaske) og holder slangen litt skjevt så går det fint
 
«By far the most common culprit when it comes to DMS is very pale malt such as pilsner. The precursor compound to DMS, called S-methylmethionine (SMM), is produced during the germination of barley, a key step in malting.»

Pilsnermalt - check ;)
Poenget er at så å si all pils har DMS. Det er nærmest en "signatursmak". Men normal koking - og du trenger ikke mer enn 20 minutter - vil redusere nivået til under det merkbare. Ideelt skal nivået ligge mellom 30 og 60 til 80 ppm, eller kanskje litt høyere. Det gir en maltaktig smak. DMS opptrer først som usmak når du kommer over dette nivået.

Jeg har til gode å smake hjemmebrygg som ligner på komersiell pils, nettopp fordi hjemmebryggere ikke får til dette nivået av DMS.

Charlie Bamforth - nylig avgått professor ved UC Davis - forteller at den gangen han var bryggerimester på engelske Bass, styrte de nivået mot 50 ppm. Mangla DMS, fikk de kjapt spørsmål fra kundene om hva som var galt med ølet. Og jeg har fått bekrefta fra en tysk bryggerimester at de gjerne styrer mot 80 ppm. Norbryggdefinisjonen sier forøvrig at tysk pils skal ha DMS - men jeg trur de like gjerne kunne krevd det av all pils.
 
Det var ment som en spøk :)

Men fint forklart, nå ble jeg nysgjerrig på hva de gjør i prosessen for å kontrollerere dette. Kan de redusere avdampingen kanskje, kan jo virke fornuftig mtp økonomi
 
Det var ment som en spøk :)

Men fint forklart, nå ble jeg nysgjerrig på hva de gjør i prosessen for å kontrollerere dette. Kan de redusere avdampingen kanskje, kan jo virke fornuftig mtp økonomi
Om jeg ikke husker feil, var det ved hjelp av et timelangt opphold under nedkjølinga de fiksa det på Bass, i alle fall. Men det var på 1980-tallet. Jeg vil tru at de moderne koketeknikkene åpner for andre muligheter å gjøre det på. Men det er en nærliggende tanke å prøve å koke f.eks. det siste kvarteret under lokk. Da vil vel mye dryppe tlbake.

Når du koker, når du etter 20-25 minutter et likevektspunkt mellom produksjon av DMS fra MMS og fordamping av DMS.* Og nivået av DMS er da godt under persepsjonsterskelen. Så du skal koke veldig kort tid for å beholde nok DMS til at det blir merkbart, så kort at det antakelig ikke er praktisk, bl.a. av hensyn til å få trukket smak og bitterhet ut av humla. Jeg trur tyske bryggerier stort sett koker en time (Eksempel: https://brauerei-kundmueller.de/en/brauerei/die-brauerei/ Og det bryggeriet brygger god pils!). 90 minutter, som vi blir fortalt er nødvendig for å kvitte oss med DMS, er meningsløs bruk av energi. (For oss, også!)


*Se figur i denne artikkelen: https://braumagazin.de/article/bierfehler-des-quartals-dimethylsulfid-dms/
 
Er det bare jeg som synes at å tilstrebe DMS i hjemmebrygg er veldig, veldig rart? Iflg. dommerkjemaene er det allerede mye DMS i omløp som det er :rolleyes:
Det nevnes at det er en generell forventning med stilen lengre opp i tråden - smaken er en del av det, men er personlig forøvrig helt enig.

Men du peker jo på en interessant observasjon - dersom det i praksis er vanskelig å produsere DMS i hjemmebrygg - hvorfor blir dette kommentert mye i dommerskjema (dersom dette er tilfelle - har ikke data på det selv).

Jeg har fått kommentar på dette selv men da leverte jeg en Mexican Lager med mais - derav min spøkefulle kommentar om maistilsetning.
 
Tilbake
Topp