Frydenlund Fatøl

Det nevnes at det er en generell forventning med stilen lengre opp i tråden - smaken er en del av det, men er personlig forøvrig helt enig.

Men du peker jo på en interessant observasjon - dersom det i praksis er vanskelig å produsere DMS i hjemmebrygg - hvorfor blir dette kommentert mye i dommerskjema (dersom dette er tilfelle - har ikke data på det selv).

Jeg har fått kommentar på dette selv men da leverte jeg en Mexican Lager med mais - derav min spøkefulle kommentar om maistilsetning.
Det er en temmelig vanlig kommentar om man kikker gjennom skjemaene. Mener å huske at Jamil Z ifbm. NM i Trondheim mente at (amerikanske) øldommere ofte tok fram DMS nærmest bare for å ha noe å bemerke. Mulig jeg husker feil, og skal ikke antyde at det samme skjer her på berget.

Jeg bet meg jo merke i at de norske definisjonene er oppdatert med høyere toleranse for DMS i tyske pilsnere. Om man så skal anstrenge seg for å øke DMS er jeg veldig tvilende til. Man skal være en ganske durkdreven brygger for å beherske prosessen så godt at man kan tillate seg slike lettsindigheter.

Er det forresten så mye DMS i Frydenlund fatøl? Det er et øl brygget på Viennamalt, men for lyst til å passe inn Norbryggs vienna-klasse. Dermed er det heller ikke beskrevet i typedefinisjonene.
 
Tilbake
Topp