Frydenlund Fatøl

Hei Petter,

jeg er ny på forum men brygger siden ca 15 år. jeg syns oppskriften din for Frydenlund fatøl ser spennende ut! Elsker denne! Jeg skal brygge den kommende uke, men med Alta (UA) humle som bitterhumle og Marynka som aromahumle og Mangrove Jack som gjaer. Jeg tenkte på 40 min på 67 gr og 5 min på 78 gr. Hva har du gjort? Og tenkte på 60 min koking. Hva har du gjort?

mvh
maarten
 
Hei Petter,

jeg er ny på forum men brygger siden ca 15 år. jeg syns oppskriften din for Frydenlund fatøl ser spennende ut! Elsker denne! Jeg skal brygge den kommende uke, men med Alta (UA) humle som bitterhumle og Marynka som aromahumle og Mangrove Jack som gjaer. Jeg tenkte på 40 min på 67 gr og 5 min på 78 gr. Hva har du gjort? Og tenkte på 60 min koking. Hva har du gjort?

mvh
maarten
Jeg tror du bør droppe MJ som gjær. Jeg drikker Frydenlund "fast", altså det er en del av det faste inventaret når jeg først kjøper øl. Og MJ tror jeg ikke du kommer i mål med. Jeg hadde heller prøvd 830 eller tilsvarende, muligens 833.
 
Sist redigert:
Glemte å si: det er MJ bohemian Lager som jeg skal bruke. Har allerede kjøpt den, men takk for anbefallninger. hva tenker dere om meske skjema og koketiden?
 
Takk for svaret Petter, det gjør jeg ikke heller men din opskrift (og resultatet) ser veldig bra ut! Hva har du gjort for å meske og koke?
 
en liten update: brygget den på 29 December og har fermentert (OG: 1.047) på 13 grader og på 4 Januari har jeg varmet den over 2 dager till 17 grader. I dag har jeg satt den på flask med end SG 1.016. Her er gjæringsforløp. Tenker at temperaturen i begynnelse ser høyer ut som følge av isolasjon av den ispindel beholder.


frydenlund.jpg

Jeg har brukt 4,75 g sukker per liter. Jeg gjør den på flask etter en gjærdump rett fra CCT'en, og for å unngå for mye gjær blander jeg ikke sukkeret i CCT men injekterer en sukkerløsning i hver flaske med en sånn: https://www.henkesasswolf.de/cms/en/veterinary_products/products_vet/injectors/hsw_eco_matic_tubing/
 
Her er min resultat. Er ikke helt fornøyd med gjæren; den flokkulerer ikke så godt og det smaker litt brød etter den. Maltebalansen er bra!
 
en liten update: brygget den på 29 December og har fermentert (OG: 1.047) på 13 grader og på 4 Januari har jeg varmet den over 2 dager till 17 grader. I dag har jeg satt den på flask med end SG 1.016. Her er gjæringsforløp. Tenker at temperaturen i begynnelse ser høyer ut som følge av isolasjon av den ispindel beholder.


Vis vedlegget 49120

Jeg har brukt 4,75 g sukker per liter. Jeg gjør den på flask etter en gjærdump rett fra CCT'en, og for å unngå for mye gjær blander jeg ikke sukkeret i CCT men injekterer en sukkerløsning i hver flaske med en sånn: https://www.henkesasswolf.de/cms/en/veterinary_products/products_vet/injectors/hsw_eco_matic_tubing/
Oi oi!
Det var sprøyta si det.
Jeg bruker også å dosere sukkerlake med sprøyte. Kjøper de på apoteket. Hva betalte du for den der om jeg tørr spørre?
Fulgte linken, men så ingen pris der.
 
Betalte €26 inkl frakt i Nederland for den på www.schippers.nl funker veldig bra!! Har også kjøpt en automatisk pump for å tilsette 0.30 L pr flaske fra aliexpress men har enda ikke testet den
Prøvde å søke på produktnummer, men fikk ingen treff.
Nederlands dialekten er jeg elendig på så det blir nok fortsatt sprøyte fra apoteket :)
 
Tilbake
Topp