Frydenlund Pale Ale

GuHa skrev:
Ole Mørkved skrev:
Det er nok helt sikkert et godt planlagt øl, og ditto godt brygget øl, til sitt segment i markedet.

At det ikke faller i smak her på forumet kunne de fleste forutse, men som Fossdal påpeker er det ekstreme (?) forskjeller på hva som faktisk har havnet i butikkene rundt omkring. Jeg er enig i at de sikkert har gjort en god jobb med selve oppskriften (når målet er å tjene mest mulig penger), men det virker som mye har gått galt andre steder i prosessen.
Jeg kan ikke si meg enig at de har gjort en god jobb med oppskriften altså. Det virker som om de har gnikka og gnukka på humlekvalitet, og tilsatt metallsmak i boksølet. Jeg lurer på om bryggeren bak ølet smakte på det og sa "Hmm, metall ja! Det blir godt!". Hansa klarte det helt kurant, hvorfor skal ikke Frydenlund klare det?
 
GuHa skrev:
Ole Mørkved skrev:
Det er nok helt sikkert et godt planlagt øl, og ditto godt brygget øl, til sitt segment i markedet.
... ekstreme (?) forskjeller på hva som faktisk har havnet i butikkene rundt omkring. Jeg er enig i at de sikkert har gjort en god jobb med selve oppskriften (når målet er å tjene mest mulig penger), men det virker som mye har gått galt andre steder i prosessen.
Er ikkje det også målet å tene pengar i den sokalla mikrobryggbransjen? Når ein ser på mykje av det som går ut, og aldri vert trekt attende av mikrobryggeria, skulle ein tru den bransjen var meir ute etter pengane enn dei store bryggeria. Kor mange gongar har ikkje eg opplevd at brygg frå til dømes Haandbryggeriene har vore tydeleg infisert.
 
Infisert på ein negativ måte. Ubehageleg, ubeskriveleg syrlegheit i kombinasjon med sterk overkarbonering. Eg er normalt ikkje kresen på ølet, men når det selgast som handtverk skal ein ha betre rutiner.
 
amatøren skrev:
Infisert på ein negativ måte. Ubehageleg, ubeskriveleg syrlegheit i kombinasjon med sterk overkarbonering. Eg er normalt ikkje kresen på ølet, men når det selgast som handtverk skal ein ha betre rutiner.

Isåfall er det vel bare å ta kontakt med bryggeriet for å reklamere. Jeg vet at de fleste håndverksbryggerier tar slikt alvorlig. Rutinene er gode på norske håndverksbryggerier, men det er nå engang..... håndverk... Med alle de fordeler og ulemper det medfører...
 
amatøren skrev:
Infisert på ein negativ måte. Ubehageleg, ubeskriveleg syrlegheit i kombinasjon med sterk overkarbonering. Eg er normalt ikkje kresen på ølet, men når det selgast som handtverk skal ein ha betre rutiner.

Jeg hadde også tatt kontakt med bryggeriet, husk også å gi de batchnummeret.
Hvilken øl fra haandbryggeriet var det som var infiserte?. ( jeg tar for gitt at du ikke mener surølene deres)
 
Hmm... Kanskje jeg skal gi det en ny sjangs, den jeg kjøpte var helt forferdelig  :eek:ppkast:
Kanskje det var noe feil med akkurat den?
 
Dette er en utvikling man så i Canada og USA for flere år siden. De store bryggeriene ser at det åpner seg et nytt markedssegment. Selvsagt ønsker de seg en bit av denne kaken. Dermed prøver de å utvide produktspekteret. På sett og vis er dette en bekreftelse på at det er en mulighet for større bryggerier å produsere noe annet enn påskepils, sommerpils, høstpils, når-jeg-er-ute-på-en-snurr-pils etc.

Dersom dette bidrar til større interesse for øl generelt så må det vel bare være av det gode? Terskelen for Ola Nordmann for å prøve noe nytt er kanskje lavere om det står Frydenlund Pale Ale på flasken, enn om det står "nytt norsk bryggeri jeg aldri har hørt om" Pale Ale.
 
Hadde forventninger, og kjøpte et par bokser. Ble skuffet over både smak og aroma.  :eek:ppkast:  Prøvde det på tapp i går kveld, og det var faktisk bedre, men fortsatt ikke godt... Metallsmaken var nesten helt borte, men det lukta fortsatt høgg. Vil allikevel ikke dømme det helt nord og ned, fordi luktesansen vår er forskjellig. Mulig bruk av amerikansk C-humle er det som skaper denne aromaen?? Mange synes f.eks. at Lervig Lucky Joe (tror jeg den heter...) er et fantastisk øl, jeg for min del kan ikke fordra lukten av det som minner meg om kattepiss, mest av alt. Alt i alt symes jeg ikke Frydenlund PA fortjener mer enn terningkast 2, men de skal ha minst 5 for forsøket, og viljen til å gi oss forbrukere et bedre produkt til en rimelig penge.
 
Alt i alt symes jeg ikke Frydenlund PA fortjener mer enn terningkast 2, men de skal ha minst 5 for forsøket, og viljen til å gi oss forbrukere et bedre produkt til en rimelig penge.
[/quote]

5 for forsøket ? Synest nesten dei skal få - poeng for å forsøke

frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
Smakte denne i helga og det var ikke mye å skryte av. Lukter friskt og godt, men det er en besk rar smak som kommer etter noen sekunder som jeg ikke liker. Blir definitivt ikke innkjøpt igjen. De skal ha kudos for forsøket dog  ;) Liker utviklingen i ølmarkedet i dag.
 
På fest i nabolaget i går, vart ein 6-pakning av denne pale alen fortært. Tilbakemeldinga frå "pilsdrikkarane" var utelukkande positiv.
 
Prøver denne nå. Og må si jeg blei positivt overraska, i grunn. Etter å ha lest denne tråden, trodde jeg nesten den skulle være direkte vond. Helt ok, nokså tynn pale ale, som ikke smaker mye, men som smaker godt (og lukter enda litt bedre). Fint alternativ til bokspilsen hvis man ikke får tak noe noe håndbrygga snop.

PS: Har drikki en american stout og en ordinary bitter fra før i dag, så jeg er riktignok allerede godt ute av startblokka, for å si det sånn. Men dog.
 
Første og siste boks kjøpt. Til tross for lave forventninger etter å ha lest denne tråden leverte ølet under forventning. Største problemet mitt er at ølet er så tynt og smakløst. Skyldes dette en gjerrig bryggmester som sparer på malten?
 
KentMikael skrev:
Første og siste boks kjøpt. Til tross for lave forventninger etter å ha lest denne tråden leverte ølet under forventning. Største problemet mitt er at ølet er så tynt og smakløst. Skyldes dette en gjerrig bryggmester som sparer på malten?

Oj, så dårlig er det vel ikke? Av slike øl, ment for det markedet det er laget, så er det slettes ikke så ille.
 
Ikke? Dette ølet var en skuffelse og frister ikke til gjentakelse.  En stor aktør som på ingen måte leverer varene. Man kan lure på hva som er poenget med dette produktet? En øl som er ufarlig for pilsdrikkere? Jeg vil påstå at det ikke er en pale ale for den gjengse medlem her inne.
 
Prøvde det i helgen og syns det slettes ikke var så ille. Kan ikke sammenlignes med "ordentlig håndverk" selvfølgelig, men det hadde jeg ikke forventet til den prisen heller. Sammenlignet med varer fra spesialbryggerier som hadde kostet det dobbelte = tynt, sammenlignet med øvrig pils etc. i butikken som koster det samme = positivt overrasket.
 
Sjakkt skrev:
Prøvde det i helgen og syns det slettes ikke var så ille. Kan ikke sammenlignes med "ordentlig håndverk" selvfølgelig, men det hadde jeg ikke forventet til den prisen heller. Sammenlignet med varer fra spesialbryggerier som hadde kostet det dobbelte = tynt, sammenlignet med øvrig pils etc. som koster det samme = positivt overrasket.

Nettopp, det er viktig å ikke glemme det. Ringnes brygger denne for et noe annet marked.
 
Jeg er relativt ny når det gjelder både ølbrygging og smaking av ulike typer øl, men er muligens likevel mer bereist enn mannen i gata (som sverger til industripils?). For å sammenligne Frydenlund Pale Ale med tilsvarende øl i samme sjikte, vil jeg rangere slik:

Frydenlund Pale Ale < industripils (på generelt grunnlag) < Hansa IPA
 
Begynner å bli en stund siden jeg smakte denne, den var litt tam for min smak, har smakt mange andre pale ales som er mye bedre.
Fikk god karakter på untappd i det minste, hele 2 stjerner :p

Har på sett og vis fått for meg at jeg skal kjøpe alt norsk jeg finner for å prøve i hvertfall en gang....

Lervig har vel det utvalget jeg oftest faller tilbake på om det er butikkøl jeg skal ha.
Ellers går det jo i det meste jeg får fatt i som jeg ikke har smakt før :D
 

Similar threads

Tilbake
Topp