Fullers 1845 Can you brew it klone

Har en stående til gjæring nå...

Fant ikke Simpsons amber malt eller crystal malt, noe som skal være essensielt for å få klonet denne (det og gjæringstemperaturene), så jeg valgte å heller å basere brygget på denne oppskriften.

Brukte det de hadde på bryggesjappa som tilsvarte Simpson's amber og crystal malt. Brukte 1 % chocolate malt og EKG pellets. 70% på 60 min og 30% på 1 min.

Så varmt som det er i Oslo nå, så ble det umulig for meg å følge gjæringstemperaturene også... Så jeg gjærer på c.a. 19-20 C.

Gjærer med WLP002.

Dette blir som sagt ikke en ren klone, men det nærmeste jeg kan komme med det utstyret og de råvarene jeg kunne få tak i.

Skal flaske/kegge om en ukes tid.
 
P.S. Grunnen til at jeg la siste humletilsetting på 1 minutter og ikke 15 minutter, var oppskriften fra Stan Hieronymous's "For the love of hops" som han også fikk av Brewmasteren på Fuller's... John Keeling :

78% Pale Malt
19% Amber Malt
2% Crystal
1% Chocolate

EKG for bitterness and aroma, 52 IBU, with all the IBUs coming from the first addition.
1064 OG
1015 FG

Her er CYBI oppskriften fra homebrewtalk :

OG 1063
IBUs 50
SRM 17

5.33kg Simpson's Maris Otter 80%
670g Simpson's Amber Malt 10% (from Northern Brewer)
670g Simpson's Crystal 75 10%

60 minute boil

60g EKG 5%AA at 60m
50g EKG 5%AA at 15m

WLP002

Mash at 148F.

Burtonize with gypsum.

Cool to 17C (63F) and pitch, raise to 20C (68F) after 12 hours. Return to 64F after half of fermentation has completed.

Discussion Notes:
Use a single infusion mash. Temperature control is essential to successfully cloning this beer.
 
He,he... Glemte å gjøre det klart at jeg også brukte resten av oppskriften fra Hieronymous sin bok. Da boka er nyere enn CYBI programmet regnet jeg med att oppskriften i boken hans også er den mest oppdaterte oppskriften fra Fullers som nærmest ligner den Fuller's 1845 man får kjøpt på polet i disse dager.
 
Jeg tror Fullers gjærer alle ølene sine omtrent på samme måte. Jeg har klonet Fullers London Pride med stort hell. Jeg gjæret ved å pitche på 17 C og så la den stige *naturlig* til rundt 20 C, så la den synke igjen, naturlig. Gjærprofilen ble kliss lik.

Sitat:
“It’s the same grist for each of [ESB, London Pride, Golden Pride, Chiswick Bitter],” said Keeling. “Very simple. 95% British pale ale malt with 5% crystal malt (with a color of 75 °L). We mash it for 60 minutes between 64–65 °C (147–149 °F) and recirculate the runnings until clear. We begin sparging with 76 °C (169 °F) water and then start to collect the runnings. The first runnings all go into the first copper, which is completely filled as the sparging continues. This will be higher gravity. A second copper is filled with the rest of the runnings. Then each copper has a one-hour boil with the first copper using a much higher percentage of bittering hops than the second, lower-gravity, copper. We use Target as our bittering hops. Then we pitch yeast for both coppers at 17 °C (63 °F) before raising the temperature up to 20 °C (68 °F) for the main fermentation. Then it is lowered again.”
 
Noen som har nyere erfaringer med denne? Jeg skal brygge den om ei uke eller to, og lurer særlig på humleskjemaet og mesketemperatur..

Til 21 liter ferdig flasket øl på 6,3% (batch sparging, 77% effektivitet til kjelen. 30 liter til kok, 25 liter etter kok, 22 liter til gjæring. )
5,3 kg Maris Otter
1,3 kg Amber Malt
120 gr Crystal 120
60 gr Dark Chocolate

120 gr Goldings 4,2% (har ikke EKG) ved 60 (49 IBUs)
50 gr av samme ved 0

WLP002

Jeg er redd dette blir for bittert. Originalen slår meg ikke som veldig bitter, sjøl om jeg er klar over at sødmen i ølet gjør opplevelsen av IBUene mindre krass. Et bryggeri får vel mindre IBUs ut av tilsettinger ved 0 enn det jeg gjør? (Jeg kjøler ned til 20 grader på ca 20 minutter.) Bør jeg kutte ned på tilsettingen ved 60 - og eventuelt hvor mye?

Mesketemperatur på 65, stemmer det? Men får ølet nok sødme med den temperaturen? Jeg er klar over at 002 ikke gjærer så langt ned, så det er mulig at det blir riktig, men jeg har begrenset erfaring med denne gjæren.
Vannjustering: Bør jeg bruke litt gips på denne for å få riktig karakter?
 
Lite hjelp å få her ser jeg. Smaker denne for første gang nå, å Satan for en go øl!
 
@Aasbrygg Ikke sant:)?

Brygget den slik:
Og 1.064 FG 1.016 ABV 6,3% IBU 50
21 liter ferdig øl.
Malt
5,3 kg Pale Malt
1,3 kg Amber Malt
120 gr Carabohemian
60 gr Dark Chocolate
Humle
45 gr Magnum 10,5% ved 60
15 gr Goldings ved 15
50 gr Goldings 4,2% ved 0
Gjær
WLP002

Temmelig kraftig i smaken - men godt. Masse amber i smaken, selvfølgelig. Men det trenger helt klart lagring. Om det er en suksess får jeg vite til høsten; har ikke tenkt å røre det før lauvet har falt av trærne. Det er jo en "old ale":).
 
Kan du på et så tidlig tidspunkt si om den vil bli lik originalen? Ser du brygget versjonen med 19% amber, selv tror jeg kanskje den med 10% amber og 10% crystal vil komme nærmere.
 
Jeg tror den er mørkere/kraftigere, så det kan godt hende det er riktig, det du sier. Men jeg testet den ferske egenbryggede opp mot en flaske av originalbrygget, og det var helt klart mye likhet. Førsteinntrykket da jeg hadde skjenket den opp, var forresten en kraftig lukt av sjokolade:).
 
@Aasbrygg Ikke sant:)?

Brygget den slik:
Og 1.064 FG 1.014 ABV 6,6% IBU 50
21 liter ferdig øl.
Malt
5,3 kg Pale Malt
1,3 kg Amber Malt
120 gr Carabohemian
60 gr Dark Chocolate
Humle
45 gr Magnum 10,5% ved 60
15 gr Goldings ved 15
50 gr Goldings 4,2% ved 0
Gjær
WLP002

Temmelig kraftig i smaken - men godt. Masse amber i smaken, selvfølgelig. Men det trenger helt klart lagring. Om det er en suksess får jeg vite til høsten; har ikke tenkt å røre det før lauvet har falt av trærne. Det er jo en "old ale":).

Plenty av grønt lauv å se ute her nå. Men jeg klarte ikke å takle fristelsen til å smake på denne i dag - og egentlig bør man jo følge litt med:rolleyes:.

Kraftig sjoko-kaffe aroma, og nesten brutal smak. Svak alkoholvarme (den er på opp mot 7%). Både humlebitterheten og bitterhet fra den mørke malten er tydelig. Denne ølen biter godt fra seg, for å si det sånn. Jeg hygget meg med den, med det er drøyt å kalle den god sånn som den er nå.

Jeg har ikke noe erfaring med øl som må lagres for å bli godt, jeg brygger stort sett sånt som ikke skal ligge. Men virker dette rimelig for dette ølet etter halvannen måned? Kan jeg regne med at det vil ha rundet seg merkbart av når vi plukker fram igjen The Julekalender-dvd'en? Jeg ser for meg at det kan bli veldig godt.

Som 1845-klone er nok den oppskriften jeg har brukt litt i meste laget, for å si det sånn. Dessuten er originalen søtere; denne er blitt relativt tørr, sjøl om jeg mener jeg mesket temmelig høyt, og brukte 002. (De siste erfaringene mine med den er at den har gjæret mer ut enn jeg har beregnet:(.) Så neste gang skal jeg nok justere litt.
 
Jeg brygga Old Ale (~9%) i fjor, og den var bedre rundt 3 måneder. Takk for oppskriften forresten :)
Vel, den er jo ikke min:).

Jeg var dypt skeptisk til å bruke så mye amber, sjøl om det er et malt jeg liker og bruker i mye av det mørke ølet mitt. Og det der (19%) er nok på grensa. Likevel; jeg har prestesønnen til Kinn på blokka, og om jeg ikke husker feil, er den enda mye råere. (Men den skal vel helst ligge minst et par år:):),)
 
Tenkte å sette en london pride-inspirert øl i løpet av neste uke.
MO,Crystal,Chocolate.
Wlp002.
target,northdown,challenger,goldings.

Hva sier folket om vannjustering når det gjelder denne?
Noen tips?
 
Tenkte å sette en london pride-inspirert øl i løpet av neste uke.
MO,Crystal,Chocolate.
Wlp002.
target,northdown,challenger,goldings.

Hva sier folket om vannjustering når det gjelder denne?
Noen tips?

Men den har vel ikke noe med 1845 å gjøre - bortsett fra bryggeriet?

Jeg ville brukt 0,5 ts klorid og 1,5 ts sulfat til 25 liter - men det er bare på rein magefølelse.

Du kan kanskje få noe ut av denne tråden: https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/fullers-water-profile.375110/
 
( @Skogslik Her er den. Gå til begynnelsen av tråden, så finner du fort de to valige alternativene som har sirkulert .)

Nå skal denne brygges igjen, har jeg funnet ut.

Det første forsøket mitt ble rammet av en infeksjon, så jeg fikk aldri vite hvordan den ville blitt. Men 19% amber malt er kraftige greier, og et inntrykket jeg fikk før ølet ble ødelagt av infeksjonen, var nok at den oppskriften ikke treffer.

Jeg har landet på en egen variant, så får jeg se hvordan det blir. Jeg kutter ambermaltet til 13%, og så splitter jeg de 10% krystall i en lysere og en mørkere variant. Den lyse gir mer rein sødme, som jeg tror jeg vil ha trøbbel med å få nok av, og så bruker jeg opp mot 3% Dark Crystal, som er et favorittmalt. Alternativet ville vært å bruke bare Carabohemian, som har den "riktige" verdien i følge den ene av oppskriftene, men den har jeg en dårlig følelse for her.

Jeg bruker ikke 002, som jeg har et dårlig forhold til (tror den skal brukes slik Fuller gjør det, og det gidder jeg ikke styre med). Jeg har wyeast 1318, som er en flott gjær, og som heller ikke gjærer ekstremt ut. Den er vel omtrent på linje med 002 der. Jeg har fått sans for humling i WP, så jeg prøver det her , også. (Jeg legger det inn som en tilsetning på 20 minutter. Har erfaring for at det gir plenty bitterhet.)

Da blir det sånn:
OG 1.063, FG 1.015, ABV 6,3%. IBU 50. 15 EBC/30 SRM (Dark amber). Meske på 67 + 72, gjære på 17, stige til 20. Batch sparge, beregnet med 78% effektivitet.

Malt til 24 liter
5, 5 Maris Otter
0,9 kg Amber Malt
0,5 kg Caramalt 30 EBC
0,2 kg Dark Crystal 275 EBC
0,1 kg Dark Chocolate
Humle
40 gr Target 10,5% ved 60
45 gr Goldings 4,2% WP 20 minutter ved 80 grader
Gjær
Wyeast 1318

Tilsammen 1,5 ts sulfat og 0,5 ts klorid. Muligens noe kalsiumkarbonat og natron, også.

Da gjenstår det bare å høste gjær fra den mild'en jeg satte i går:). Antakelig greit å gjøre det i morgen.

edit: Bytter krystallmalten fra Carared 50 til Caramalt 30 EBC. Mer sødme.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp