(
@Skogslik Her er den. Gå til begynnelsen av tråden, så finner du fort de to valige alternativene som har sirkulert .)
Nå skal denne brygges igjen, har jeg funnet ut.
Det første forsøket mitt ble rammet av en infeksjon, så jeg fikk aldri vite hvordan den ville blitt. Men 19% amber malt er kraftige greier, og et inntrykket jeg fikk før ølet ble ødelagt av infeksjonen, var nok at den oppskriften ikke treffer.
Jeg har landet på en egen variant, så får jeg se hvordan det blir. Jeg kutter ambermaltet til 13%, og så splitter jeg de 10% krystall i en lysere og en mørkere variant. Den lyse gir mer rein sødme, som jeg tror jeg vil ha trøbbel med å få nok av, og så bruker jeg opp mot 3% Dark Crystal, som er et favorittmalt. Alternativet ville vært å bruke bare Carabohemian, som har den "riktige" verdien i følge den ene av oppskriftene, men den har jeg en dårlig følelse for her.
Jeg bruker ikke 002, som jeg har et dårlig forhold til (tror den skal brukes slik Fuller gjør det, og det gidder jeg ikke styre med). Jeg har wyeast 1318, som er en flott gjær, og som heller ikke gjærer ekstremt ut. Den er vel omtrent på linje med 002 der. Jeg har fått sans for humling i WP, så jeg prøver det her , også. (Jeg legger det inn som en tilsetning på 20 minutter. Har erfaring for at det gir plenty bitterhet.)
Da blir det sånn:
OG 1.063, FG 1.015, ABV 6,3%. IBU 50. 15 EBC/30 SRM (Dark amber). Meske på 67 + 72, gjære på 17, stige til 20. Batch sparge, beregnet med 78% effektivitet.
Malt til 24 liter
5, 5 Maris Otter
0,9 kg Amber Malt
0,5 kg Caramalt 30 EBC
0,2 kg Dark Crystal 275 EBC
0,1 kg Dark Chocolate
Humle
40 gr Target 10,5% ved 60
45 gr Goldings 4,2% WP 20 minutter ved 80 grader
Gjær
Wyeast 1318
Tilsammen 1,5 ts sulfat og 0,5 ts klorid. Muligens noe kalsiumkarbonat og natron, også.
Da gjenstår det bare å høste gjær fra den mild'en jeg satte i går
. Antakelig greit å gjøre det i morgen.
edit: Bytter krystallmalten fra Carared 50 til Caramalt 30 EBC. Mer sødme.