Fullers 1845 Can you brew it klone

Jeg har brukt en blanding av sukker og Dextrose Monohydrate (50/50) i mange år, men denne gangen vil jeg bruke vørter for å komme så nær Fullers som mulig.
Jeg reiser til Irland på Tirsdag og dersom jeg finner Fullers 1845 i butikkene der borte tar jeg med et par flasker slik at jeg kan dyrke gjær fra bunnfallet. Eller blir det å bruke Wyeast 1968 som jeg har brukt tidligere når jeg har klonet ESB og London Pride. Skal være fra Fullers, men kanskje ikke.

Men såvidt jeg kan huske er det ganske dårlig med bunnfall i fuller's-flaskene?
 
Det er vel ikke så mye som flaskekarboneres? Men de som er karbonert slik, kan man vel prøve å høste fra? Du trenger ikke mye - så lenge det er liv i gjæren.
Det burde nok vært mulig å få til noe, men såvidt jeg husker fra de flaskene fuller's-øl jeg har drukket er det rimelig reint i bånn der.
 
Vi får se, men det er ikke sikkert 1845 selges i Irland. Jeg sjekket med bryggeriets kundesupport og de sa at de ikke har er en distributør for Fullers i Irland, men at det muligens fantes i f.ex Tesco som er UK eid. Jeg har sett Fullers ESB og London Pride i Tesco butikker, men kan ikke huske 1845.
I "gamle dager" (2005-2006) da jeg begynte å brygge var det kun mulig å brygge belgiske øl ved å dyrke gjær fra bunnfall. Noen ganger to det 3 dager før jeg så aktivitet, men det ble nok gjær til slutt. Jeg har også dyrket gjær fra Slants som jeg kjøpte i England og de har heller ikke så mange gjærceller, men det blir gjær. Så jeg er optimistisk, men B-planen er Wyeast 1968 som jeg kan kjøpe hos Litebrygg i Halden. Da blir det en handletur til Strømstad og en svipptur innom Litebrygg på hjemveien.
 
Sist redigert:
Vi får se, men det er ikke sikkert 1845 selges i Irland. Jeg sjekket med bryggeriets kundesupport og de sa at de ikke har er en distributør for Fullers i Irland, men at det muligens fantes i f.ex Tesco som er UK eid. Jeg har sett Fullers ESB og London Pride i Tesco butikker, men kan ikke huske 1845.
I "gamle dager" (2005-2006) da jeg begynte å brygge var det kun mulig å brygge belgiske øl ved å dyrke gjær fra bunnfall. Noen ganger to det 3 dager før jeg så aktivitet, men det ble nok gjær til slutt. Jeg har også dyrket gjær fra Slants som jeg kjøpte i England og de har heller ikke så mange gjærceller, men det blir gjær. Så jeg er optimistisk, men B-planen er Wyeast 1968 som jeg kan kjøpe hos Litebrygg i Halden. Da blir det en handletur til Strømstad og en svipptur innom Litebrygg på hjemveien.
Vintage ale-utgavene bør kanskje være flaskekarbonerte? De får jo på polet, og jeg går ut fra at det er husgjæren de bruker.
 
et par flasker av vintage-utgaven
De har 31 stykker i følge hjemmesiden.
Da jeg var på en gjennomgang hos Fullers i August fortalte de at etter Asahi overtok bryggerivirksomheten (Fullers beholdt pub'ene og hotellene) har de innskrenket distribusjonen. De ser på Fullers som et Britisk bryggeri som skal i hovedsak selge sine øl der. Tullete etter min mening, men kanskje det er dette som har resultert at Fullers er mangelvare på polet.
 
De har 31 stykker i følge hjemmesiden.
Da jeg var på en gjennomgang hos Fullers i August fortalte de at etter Asahi overtok bryggerivirksomheten (Fullers beholdt pub'ene og hotellene) har de innskrenket distribusjonen. De ser på Fullers som et Britisk bryggeri som skal i hovedsak selge sine øl der. Tullete etter min mening, men kanskje det er dette som har resultert at Fullers er mangelvare på polet.
Jeg savner 1845 ganske mye. Det var en relativt fast fredags-greie for meg, å gå innom polet på Grorud og plukke opp en flaske, og så sette den på kjøl når jeg kom hjem, og så var den passe temperert når unga var lagt.
 
Det tror jeg nok, men en liten e-mail til Fullers svarer på det. Desverre er det kun 2 butikker som har den Nittedal og Bergen. Nittedal er vel ikke så langt fra deg.
Stikker alltid innom der når jeg er forbi - hvilket ikke er så veldig ofte. Det er et godt pol. De har en del pils nå, og de har humleølene i kjøleskap.

Jeg har en fire-fem av vintagene. De jeg har smakt, har egentlig skuffa meg litt - men det er kanskje fordi jeg hadde så høye forventninger. Neste gang jeg tester, skal jeg i alle fall prøve å dyrke opp gjæren. Det er vel bare å helle litt tynn vørter oppi flaska etter å ha skjenket i ølet, og så desinfisere flasketuten godt og dekke med alufolie? (Har aldri gjort det, så jeg er takknemlig for korrigering om det der blir feil.)
 
Stikker alltid innom der når jeg er forbi - hvilket ikke er så veldig ofte. Det er et godt pol. De har en del pils nå, og de har humleølene i kjøleskap.

Jeg har en fire-fem av vintagene. De jeg har smakt, har egentlig skuffa meg litt - men det er kanskje fordi jeg hadde så høye forventninger. Neste gang jeg tester, skal jeg i alle fall prøve å dyrke opp gjæren. Det er vel bare å helle litt tynn vørter oppi flaska etter å ha skjenket i ølet, og så desinfisere flasketuten godt og dekke med alufolie? (Har aldri gjort det, så jeg er takknemlig for korrigering om det der blir feil.)
Høres ut som en god måte å angripe problemstillingen på!
 
Det er vel bare å helle litt tynn vørter oppi flaska etter å ha skjenket i ølet, og så desinfisere flasketuten godt og dekke med alufolie?
Jeg koker 200 ml starter i en 500 ml kolbe i 20 minutter og avkjøler. Heller de meste av ølen i et glass, men lar det være ca 20 ml øl igjen. Desinfsierer flasketuten,rister godt og heller restene i kolben. Dekker med alufolie. Normalt ser jeg aktivitet etter 24 timer, men det kan gå opp til 3 dager avhengig av alderen på ølet og mengde gjærceller.
 
Vi får se, men det er ikke sikkert 1845 selges i Irland. Jeg sjekket med bryggeriets kundesupport og de sa at de ikke har er en distributør for Fullers i Irland, men at det muligens fantes i f.ex Tesco som er UK eid. Jeg har sett Fullers ESB og London Pride i Tesco butikker, men kan ikke huske 1845.
I "gamle dager" (2005-2006) da jeg begynte å brygge var det kun mulig å brygge belgiske øl ved å dyrke gjær fra bunnfall. Noen ganger to det 3 dager før jeg så aktivitet, men det ble nok gjær til slutt. Jeg har også dyrket gjær fra Slants som jeg kjøpte i England og de har heller ikke så mange gjærceller, men det blir gjær. Så jeg er optimistisk, men B-planen er Wyeast 1968 som jeg kan kjøpe hos Litebrygg i Halden. Da blir det en handletur til Strømstad og en svipptur innom Litebrygg på hjemveien.
Fullers 1845 kan bestilles til Systembolaget i Sverige, så skal du en handletur til Strømstad kan du ta med derifra. Eller si fra når du passerer på E6 så har jeg flasker stående. Ellers kan det sies at Litebrygg ligger i Sarpsborg og ikke i Halden....
 
Fullers brewmaster : The Vintage ale has Fullers yeast in it, so you should be able to use that.
Det var greit å få bekrefta.

Akkurat nå har jeg både New England og Verdant gående, men neste gang jeg må begynne med en ny engelsk gjær, skal jeg starte med å sprette en Vintage:). Men jeg lurer jo litt på hvor gammel den kan være og fremdeles være mulig å få levende gjær fra. Nå greidde jo Carlsberg å få liv i gjæren i ei flaske fra 1883, så da bør det jo være mulig med ei flaske som bare er noe få år gammel - sjøl om Carlsberg har bedre utstyr og kompetanse enn det jeg har.
 
Det er jo ganske mye, er det ikke? Snakker vel fort 30-40 gram? Smaksterskelen, sier Google, er 500 mg/L for en gjennomsnittlig person og med den mengden der så er jeg akkurat på 500 mg til 80 liter da. Vil det ikke smake litt saltvann av den der med de mengdene?
MgSO4 delt i vekt er 20% Mg og 26% S, så med 40g i 80L blir det bare 100 mg/L Mg og 130 mg/L S. Gir kanskje så vidt merkbar bitter smak, men det er vel meningen i dette ølet?

Vannjusteringa er et artig kapittel. Stewart sier "burtonizing", og akkurat hva det innebærer, vil antakelig variere litt. Hvis jeg tar utgangspunkt i Martin Brungards analyse av Burton-vannet, har det 275 ppm kalsium, 40 ppm magnesium, 270 ppm karbonat, 25 ppm natrium, 35 ppm klorid, og 610 ppm sulfat. Det der kopierer jeg ikke.
På denne siden ser jeg Brungard sier at Burton vann vanligvis "tynnes" ut noe, så om du legger deg litt lavere er det kanskje mer korrekt uansett?
 
Tilbake
Topp