Det er synd jeg ikke underviser lenger, for der ga du meg et flott eksempel jeg kunne brukt for å illustrere Platons filosofi: Grunnlaget for vår verden av fysiske, sansbare ting er idéverdenen. Alt øl vi brygger, er resultatet av at vi streber etter å virkeliggjøre det "ideelle" ølet - som faktisk finnes, og som vi "husker" fordi vi kjente det før vi ble kasta ned i den forrvirrende eksistensen i sanseverdenen. Uten det ideelle ølet hadde det ikke kunnet bli noe fysisk øl, og fordi vi har minnet om det ideelle ølet, vil vi alltid vite at det ølet vi brygger, aldri er perfekt. Men vi kan heller aldri la være å prøve å brygge det perfekte ølet: Vi må tenke og drømme om Ølet
. Det er det brygginga egentlig dreier seg om.
Hvis Platon hadde vært øldommer, hadde han aldri kunnet gi et øl 50 poeng
!
Når smarte tyske bryggerier har klekka ut begrepet "Urweisse", spiller de på en lignende forestilling om at det finnes noe opprinnelig, ekte som er bedre enn det vi har nå. Og ølet skal være "naturtrüb"; naturlig uklart - fordi det som er "naturlig", er overlegent det "kunstige". Som Frieda i Peanuts sier: "People always expect more of you when you've got naturally curly hair". Det største sludderet i ølverdenen, den tyske "Reinheitsgebot", er basert på disse to bedragene. Den er gammel, fra 1516, og uttrykker altså det opprinnelige og ekte, og den sikrer at ølet ikke ødelegges av kunstige tilsetninger. Som om det skulle være noen forskjell på CO2 fra bryggeprosessen og CO2 kjøpt på tank, eller på mjølkesyre fra bakteriene på maltet og kommersiell mjølkesyre!
Akk ja, verden vil bedras. P.T. Barnum: "There's a sucker born every minute". Det beste forsvaret er å innse at du er en av dem
. Ingen av oss er i den priviligerte posisjonen at vi har tilgang til ideenes verden og Sannheten. Vi vasser rundt i tåka. Og så er noen av oss så heldige at vi kan både drømme om det perfekte ølet, og prøve å brygge det. Og derfor må vi bli alkymister på jakt etter de vises stein; den som forvandler maltet til flytende gull: dekoksjon, FWH, "steeping dark grains", SNS, trykkgjæring, rehydrering, sirk...
... oj, dette tok visst av. Tilbake til her og nå:
Ja, innvendinga mi mot Urweisse - og dunkelweiss - er at det blir for mektig. Men jeg tror ikke øl basert på den gristen jeg foreslo over her, blir så mektig, og det blir ikke søtt. Det er nesten så jeg får lyst til å prøve å brygge det
.