Finn Berger
Moderator
Her er hva jeg har landa på. Ser kanskje rotete ut, men jeg tror det er ganske moderat. Skal gi et dypt gyllent øl (12 EBC) på 5,2%. OG 1.051, FG 1.012. 14 IBU. Starter med ferulsyresteget, og så en hochkurz (63 + 72).
Malt
2,9 kg hvetemalt
0,4 kg mørkt hvetemalt
1,6 kg wienermalt
1,0 kg lyst müchenermalt
0,4 kg rugmalt
0,2 kg Caramalt 35
0,1 kg Caramunich II
Humle
23 gr Perle @ 60
Gjær
Imperial G01 Stefon
Hei,Her er hva jeg har landa på. Ser kanskje rotete ut, men jeg tror det er ganske moderat. Skal gi et dypt gyllent øl (12 EBC) på 5,2%. OG 1.051, FG 1.012. 14 IBU. Starter med ferulsyresteget, og så en hochkurz (63 + 72).
Malt
2,9 kg hvetemalt
0,4 kg mørkt hvetemalt
1,6 kg wienermalt
1,0 kg lyst müchenermalt
0,4 kg rugmalt
0,2 kg Caramalt 35
0,1 kg Caramunich II
Humle
23 gr Perle @ 60
Gjær
Imperial G01 Stefon
Bare å legge inn i bryggeprogram og skalere, jeg gjorde akkurat det for mitt oppsett med samme oppskrift. Ved å skalere tilbake ser jeg at oppgitte mengder er for cirka 32 liter etter kok, med 75% effektivitet.Hei,
hvor mange liter er dette beregnet for?
Takk. Det var to ukjente der.Bare å legge inn i bryggeprogram og skalere, jeg gjorde akkurat det for mitt oppsett med samme oppskrift. Ved å skalere tilbake ser jeg at oppgitte mengder er for cirka 32 liter etter kok, med 75% effektivitet.
Hei,
hvor mange liter er dette beregnet for?
Det skulle passe inn her, ja.Er ikke Bayersk Dampfbier også aktuelt å diskutere i denne tråden?
Det var ølet for fattigfolket i de Bayerske skoger. Hvete var mangelvare og dyrt. Dampfbier var brygget som en hveteøl hvor hvetemalten var byttet med tilsvarende pilsnermalt. Siden også humle også var dyrt er den beskjedent humlet. Spesielt på sommeren var det aktuelt med dampfbier fordi temperaturen gjorde brygging med hvetegjær enklere.
Veldig enkelt forklart byttes hvete i hveteutgavene av Hell, Dunkel og Bock med tilsvarende pilsner malt og gjæres med hvetegjær.
Splitbatch med f.eks. Helles, Märzen, Munich, Vienna er mulig.
Noen artikler
This Dampfbier Is Really Steaming Up the Place! - Crafty Beer Girls
What the suds is Dampfbier?! Relax; it’s not as bizarre as it sounds. Dampfbier (damp-f-beer) translates literally to “steam beer” in German. Here in the American West, we are quite familiar, or at least our ancestors were, with steam beer. You may be acquainted with San Francisco’s Anchor Steam...redrockbrewing.comDAMPFBIER | Hopfenhelden - Craft Beer Magazin
Ein Bier das dampft!? So was gibt es nicht - oder doch? Was es genau mit dem Dampfbier auf sich hat und warum es so heißt, könnt ihr HIER erfahren!www.hopfenhelden.de
Supert, regner med du oppdaterer åpningsinnlegg når du har anledning.Det skulle passe inn her, ja.
Hveteøl med bygg i stedet for hvete, altså. Det skulle gi mer vekt på nellik, det - og mindre banan?
Det ser ut som om det er en egen gjær som ikke er å få tak i på annen måte. I Brewing Bavarian Weissbier er den bare anbefalt dersom man ønsker en overvekt av banan, ser jeg.Supert, regner med du oppdaterer åpningsinnlegg når du har anledning.
Dersom vi skal stole på Brewing Bavarian Weissbier - all you ever wanted to know, så stemmer vel det.
Forøvrig er Gutmann høstet fra flaske den klart med populære gjæren på det tyske forumet jeg lusket rundt på i går kveld. Den skal gi ganske mye banan.
Jeg trur du skal være lykkelig med den OG'en. Den er helt i - eller faktisk litt over - øvre grense for hva som er vanlig i en bayersk weissbier. Erfaringa mi med weissbier som har hatt for høy OG, er at det ikke blir særlig godt, bl.a. får du fort alkoholstikk.Hefeweizen i dag - gikk bra men OG ble 1.052 og ikke 1.056 som jeg hadde planlagt.
Vanligvis rekker jeg 82-85% effektivitet, men i dag kom jeg ikke høgere enn 74%.
Jeg er lit usikker om WLP300 er riktig. Kanskje WLP380 hadde vært en bedre valg.
Vis vedlegget 51858
Jeg trur du skal være lykkelig med den OG'en. Den er helt i - eller faktisk litt over - øvre grense for hva som er vanlig i en bayersk weissbier. Erfaringa mi med weissbier som har hatt for høy OG, er at det ikke blir særlig godt, bl.a. får du fort alkoholstikk.
300 er en utmerket gjær. Om du tenker på forholdet mellom banan og nellik, gir nok 300 overvekt av banan, mens 380 er mer balansert. Jeg veit ikke hvor stor forskjellen er. Jeg har fått fin balanse mellom de to smakene - jeg er ikke glad i for mye banan - ved å gjære 300 lavt, dvs. på 12-14 grader. Gjærer du oppe rundt 20 grader, får du nok skikkelig bananorama. (17 grader er ellers ei vanlig anbefaling.)
Den lave effektiviteten kan skyldes at du maler for grovt til at hveten blir skikkelig knust. Jeg opplevde det med de første weissbier'ene mine. Jeg mener du bør ned på 1,0 mm, og i alle fall ikke over 1,2.
Jeg ser ikke poenget med å gjøre noe annerledes enn med vanlige øl. La det gjære ut, og så flasker du.Great! Takk for svaret @Finn Berger , det hjelper. Gjæring har kommet i gang – det er andre gang jeg har brukt «fersk» gjær. Ganske så morsomt.
Jeg maler ikke selv, men kjøper knust malt fra Bryggselv i Bærum – skal spørre hvordan de maler hveten.
Gjær temp – det blir max 20 Celsius og når gjæringen er ferdig dumper jeg gjæren og la ølet stå ei uke til på 20 Celsius – so senker jeg til 10 Celsius og holder den der i 2 uker….det er master-planen nå
MEN, jeg er egentlig usikker på speise og når jeg skall blande/flaske……hvordan skal jeg gå frem her?
1) Holden planen: etter to uker på 10 Celsius, øker temperatur til 22 Celsius, så blande med speise i blandingskaret og flaske. Setter flasker på 22 Celsius i noen uker osv. Her tar jeg hele mengde fra gjæringskaret (har jo dumpet etter 1. gjæringen), slik at noe gjær blir med i blandingskaret.
Eller….
2) Etter et hoved gjæringen er over, dumper gjær, venter 7 dager og så blande på 20 Celsius i blandingskaret med speise, flaske. Setter flasker på 22 Celsius is noen uker osv.
Eller......
3) .....
Hilsen fra Lommedalen,
Nics
Kan være gjærrester på hydrometer eller i glasset?Se her! Hadde glemt å tømme OG sample og lo den stå på kjøkkenbenken på rund 20 Celsius - tok vorteren direkte fra gjæringskaret på samme tidspunkt jeg tok ut speisen. Det ser ut at den har begynt å gjære...... kanskje jeg må vaske gjæringskaret enda bedre neste gang (5 ganger i stedet for 4).
Vis vedlegget 51866
Det kan også være at du har organismer flytende rundt i kjøkkenet på støv som også liker vørter/sukker.Se her! Hadde glemt å tømme OG sample og lo den stå på kjøkkenbenken på rund 20 Celsius - tok vorteren direkte fra gjæringskaret på samme tidspunkt jeg tok ut speisen. Det ser ut at den har begynt å gjære...... kanskje jeg må vaske gjæringskaret enda bedre neste gang (5 ganger i stedet for 4).
Vis vedlegget 51866
Barna mine er på skole.Det kan også være at du har organismer flytende rundt i kjøkkenet på støv som også liker vørter/sukker.