Kan vi snakke om weissbier, roggenbier og beslekta tyske øltyper?

Finn Berger

Moderator
Her er hva jeg har landa på. Ser kanskje rotete ut, men jeg tror det er ganske moderat. Skal gi et dypt gyllent øl (12 EBC) på 5,2%. OG 1.051, FG 1.012. 14 IBU. Starter med ferulsyresteget, og så en hochkurz (63 + 72).

Malt

2,9 kg hvetemalt
0,4 kg mørkt hvetemalt
1,6 kg wienermalt
1,0 kg lyst müchenermalt
0,4 kg rugmalt
0,2 kg Caramalt 35
0,1 kg Caramunich II
Humle
23 gr Perle @ 60
Gjær
Imperial G01 Stefon

En liten rapport:

Dette er blitt noe av det bedre jeg har fått til av øl. Jeg mener jeg kan kjenne et ørlite krydra preg fra rugen, men tror jeg godt kan bruke mer uten at det blir påfallende. Ellers har ølet veldig djup og god maltsmak, uten at det begynner å helle over mot dunkelweiss. Drakk den ved siden av en Ayinger Urweisse, og den er vel et sted midt i mellom? Jeg synes den er et knepp for kraftig; et lite glass er godt, men jeg blei litt sliten mot bunnen av et stort. Så jeg foretrakk min - uten at jeg skal påstå at den er et bedre øl, så klart. Jeg bare traff ganske godt det jeg hadde tenkt meg som effekt av rug, mørk hvete og krystallmalt. Så denne går nok inn i den ganske lille samlinga av oppskrifter som brygges flere ganger.
 

john petter

Fylkesstyre
Her er hva jeg har landa på. Ser kanskje rotete ut, men jeg tror det er ganske moderat. Skal gi et dypt gyllent øl (12 EBC) på 5,2%. OG 1.051, FG 1.012. 14 IBU. Starter med ferulsyresteget, og så en hochkurz (63 + 72).

Malt

2,9 kg hvetemalt
0,4 kg mørkt hvetemalt
1,6 kg wienermalt
1,0 kg lyst müchenermalt
0,4 kg rugmalt
0,2 kg Caramalt 35
0,1 kg Caramunich II
Humle
23 gr Perle @ 60
Gjær
Imperial G01 Stefon
Hei,
hvor mange liter er dette beregnet for?
 

steinmb

Norbrygg-medlem
For lyse hvetøl bruker jeg denne som utgangspunkt.

Boil Time: 60 min
Original Gravity: 1.048
Final Gravity: 1.012

FERMENTABLES:
Wheat Malt (60.6%)
Pilsner (34.1%)
Munich Light (5.3%)

HOPS:
Hallertau Mittelfruh Boil for 60 min, IBU: 12
Tettnanger, Boil for 15 min, IBU: 3

MASH GUIDELINES:
1) Temperature, Temp: 44 C, Time: 20 min - Extract ferullic acid that yeast use to produce clove flavour
2) Temperature, Temp: 66 C, Time: 60 min
3) Temperature, Temp: 77 C, Time: 5 min, Mash out

OTHER INGREDIENTS:
0.5 tsp - Servomyces, Time: 15 min,

YEAST:
White Labs - Hefeweizen Ale Yeast WLP300

NOTES:
Pitch 12.5-15°C and let it rise to 17 °C. Keep it there through the entire fermentation.
 

Eramik

Norbrygg-medlem
Er ikke Bayersk Dampfbier også aktuelt å diskutere i denne tråden?

Det var ølet for fattigfolket i de Bayerske skoger. Hvete var mangelvare og dyrt. Dampfbier var brygget som en hveteøl hvor hvetemalten var byttet med tilsvarende pilsnermalt. Siden også humle også var dyrt er den beskjedent humlet. Spesielt på sommeren var det aktuelt med dampfbier fordi temperaturen gjorde brygging med hvetegjær enklere.

Veldig enkelt forklart byttes hvete i hveteutgavene av Hell, Dunkel og Bock med tilsvarende pilsner malt og gjæres med hvetegjær.

Splitbatch med f.eks. Helles, Märzen, Munich, Vienna er mulig.

Noen artikler
 

Finn Berger

Moderator
Er ikke Bayersk Dampfbier også aktuelt å diskutere i denne tråden?

Det var ølet for fattigfolket i de Bayerske skoger. Hvete var mangelvare og dyrt. Dampfbier var brygget som en hveteøl hvor hvetemalten var byttet med tilsvarende pilsnermalt. Siden også humle også var dyrt er den beskjedent humlet. Spesielt på sommeren var det aktuelt med dampfbier fordi temperaturen gjorde brygging med hvetegjær enklere.

Veldig enkelt forklart byttes hvete i hveteutgavene av Hell, Dunkel og Bock med tilsvarende pilsner malt og gjæres med hvetegjær.

Splitbatch med f.eks. Helles, Märzen, Munich, Vienna er mulig.

Noen artikler
Det skulle passe inn her, ja.

Hveteøl med bygg i stedet for hvete, altså. Det skulle gi mer vekt på nellik, det - og mindre banan?
 

dojonieu

Norbrygg-medlem
Hefeweizen er neste brygg. Jeg likte å brygge Hoegaarden og tror at denne Hefeweizen blir fint, denne og.
Lit extra humle og så er 5.6% kanskje lit mye - ikke helt etter standarden, men who cares, derfor heter denne "Hefeweizen ++"

Blir gylen methode igjen: 30 liter etter kok: 5 trub, 3 i fryseren til flasking og 22 i gjæringskaret.
pitcher WLP300 på 18 Celsius - free rise - og justerer temp til 20 Celsius etter at hovedgjæringen er over.

Hvordan oppleverer dere WLP300?

Nics.

1619704620832.png
 

Eramik

Norbrygg-medlem
Det skulle passe inn her, ja.

Hveteøl med bygg i stedet for hvete, altså. Det skulle gi mer vekt på nellik, det - og mindre banan?
Supert, regner med du oppdaterer åpningsinnlegg når du har anledning.

Dersom vi skal stole på Brewing Bavarian Weissbier - all you ever wanted to know, så stemmer vel det.

Forøvrig er Gutmann høstet fra flaske den klart med populære gjæren på det tyske forumet jeg lusket rundt på i går kveld. Den skal gi ganske mye banan.
 

Finn Berger

Moderator
Supert, regner med du oppdaterer åpningsinnlegg når du har anledning.

Dersom vi skal stole på Brewing Bavarian Weissbier - all you ever wanted to know, så stemmer vel det.

Forøvrig er Gutmann høstet fra flaske den klart med populære gjæren på det tyske forumet jeg lusket rundt på i går kveld. Den skal gi ganske mye banan.
Det ser ut som om det er en egen gjær som ikke er å få tak i på annen måte. I Brewing Bavarian Weissbier er den bare anbefalt dersom man ønsker en overvekt av banan, ser jeg.
 

dojonieu

Norbrygg-medlem
Hefeweizen i dag - gikk bra men OG ble 1.052 og ikke 1.056 som jeg hadde planlagt.
Vanligvis rekker jeg 82-85% effektivitet, men i dag kom jeg ikke høgere enn 74%.
Jeg er lit usikker om WLP300 er riktig. Kanskje WLP380 hadde vært en bedre valg.

920F3617-C10E-459F-AA52-A12D1EBB29D3.jpeg
 

Finn Berger

Moderator
Hefeweizen i dag - gikk bra men OG ble 1.052 og ikke 1.056 som jeg hadde planlagt.
Vanligvis rekker jeg 82-85% effektivitet, men i dag kom jeg ikke høgere enn 74%.
Jeg er lit usikker om WLP300 er riktig. Kanskje WLP380 hadde vært en bedre valg.

Vis vedlegget 51858
Jeg trur du skal være lykkelig med den OG'en. Den er helt i - eller faktisk litt over - øvre grense for hva som er vanlig i en bayersk weissbier. Erfaringa mi med weissbier som har hatt for høy OG, er at det ikke blir særlig godt, bl.a. får du fort alkoholstikk.

300 er en utmerket gjær. Om du tenker på forholdet mellom banan og nellik, gir nok 300 overvekt av banan, mens 380 er mer balansert. Jeg veit ikke hvor stor forskjellen er. Jeg har fått fin balanse mellom de to smakene - jeg er ikke glad i for mye banan - ved å gjære 300 lavt, dvs. på 12-14 grader. Gjærer du oppe rundt 20 grader, får du nok skikkelig bananorama. (17 grader er ellers ei vanlig anbefaling.)

Den lave effektiviteten kan skyldes at du maler for grovt til at hveten blir skikkelig knust. Jeg opplevde det med de første weissbier'ene mine. Jeg mener du bør ned på 1,0 mm, og i alle fall ikke over 1,2.
 

dojonieu

Norbrygg-medlem
Jeg trur du skal være lykkelig med den OG'en. Den er helt i - eller faktisk litt over - øvre grense for hva som er vanlig i en bayersk weissbier. Erfaringa mi med weissbier som har hatt for høy OG, er at det ikke blir særlig godt, bl.a. får du fort alkoholstikk.

300 er en utmerket gjær. Om du tenker på forholdet mellom banan og nellik, gir nok 300 overvekt av banan, mens 380 er mer balansert. Jeg veit ikke hvor stor forskjellen er. Jeg har fått fin balanse mellom de to smakene - jeg er ikke glad i for mye banan - ved å gjære 300 lavt, dvs. på 12-14 grader. Gjærer du oppe rundt 20 grader, får du nok skikkelig bananorama. (17 grader er ellers ei vanlig anbefaling.)

Den lave effektiviteten kan skyldes at du maler for grovt til at hveten blir skikkelig knust. Jeg opplevde det med de første weissbier'ene mine. Jeg mener du bør ned på 1,0 mm, og i alle fall ikke over 1,2.

Great! Takk for svaret @Finn Berger , det hjelper. Gjæring har kommet i gang – det er andre gang jeg har brukt «fersk» gjær. Ganske så morsomt.

Jeg maler ikke selv, men kjøper knust malt fra Bryggselv i Bærum – skal spørre hvordan de maler hveten.

Gjær temp – det blir max 20 Celsius og når gjæringen er ferdig dumper jeg gjæren og la ølet stå ei uke til på 20 Celsius – so senker jeg til 10 Celsius og holder den der i 2 uker….det er master-planen nå

MEN, jeg er egentlig usikker på speise og når jeg skall blande/flaske……hvordan skal jeg gå frem her?

1) Holden planen: etter to uker på 10 Celsius, øker temperatur til 22 Celsius, så blande med speise i blandingskaret og flaske. Setter flasker på 22 Celsius i noen uker osv. Her tar jeg hele mengde fra gjæringskaret (har jo dumpet etter 1. gjæringen), slik at noe gjær blir med i blandingskaret.

Eller….

2) Etter et hoved gjæringen er over, dumper gjær, venter 7 dager og så blande på 20 Celsius i blandingskaret med speise, flaske. Setter flasker på 22 Celsius is noen uker osv.

Eller......

3) .....

Hilsen fra Lommedalen,

Nics
 

Finn Berger

Moderator
Great! Takk for svaret @Finn Berger , det hjelper. Gjæring har kommet i gang – det er andre gang jeg har brukt «fersk» gjær. Ganske så morsomt.

Jeg maler ikke selv, men kjøper knust malt fra Bryggselv i Bærum – skal spørre hvordan de maler hveten.

Gjær temp – det blir max 20 Celsius og når gjæringen er ferdig dumper jeg gjæren og la ølet stå ei uke til på 20 Celsius – so senker jeg til 10 Celsius og holder den der i 2 uker….det er master-planen nå

MEN, jeg er egentlig usikker på speise og når jeg skall blande/flaske……hvordan skal jeg gå frem her?

1) Holden planen: etter to uker på 10 Celsius, øker temperatur til 22 Celsius, så blande med speise i blandingskaret og flaske. Setter flasker på 22 Celsius i noen uker osv. Her tar jeg hele mengde fra gjæringskaret (har jo dumpet etter 1. gjæringen), slik at noe gjær blir med i blandingskaret.

Eller….

2) Etter et hoved gjæringen er over, dumper gjær, venter 7 dager og så blande på 20 Celsius i blandingskaret med speise, flaske. Setter flasker på 22 Celsius is noen uker osv.

Eller......

3) .....

Hilsen fra Lommedalen,

Nics
Jeg ser ikke poenget med å gjøre noe annerledes enn med vanlige øl. La det gjære ut, og så flasker du.

At jeg ikke ser poenget med noe, betyr sjølsagt ikke at det ikke er noe poeng:). Men jeg gjør altså ikke noe spesielt med weissbier, og synes resultatet smaker utmerket. Lyset i Mitt Liv er forøvrig helt enig i det:).
 

dojonieu

Norbrygg-medlem
Se her! Hadde glemt å tømme OG sample og lo den stå på kjøkkenbenken på rund 20 Celsius - tok vorteren direkte fra gjæringskaret på samme tidspunkt jeg tok ut speisen. Det ser ut at den har begynt å gjære...... kanskje jeg må vaske gjæringskaret enda bedre neste gang (5 ganger i stedet for 4).

5279C72C-E06B-4DB7-AD52-462F21F8F9A2.jpeg
 

Eramik

Norbrygg-medlem
Se her! Hadde glemt å tømme OG sample og lo den stå på kjøkkenbenken på rund 20 Celsius - tok vorteren direkte fra gjæringskaret på samme tidspunkt jeg tok ut speisen. Det ser ut at den har begynt å gjære...... kanskje jeg må vaske gjæringskaret enda bedre neste gang (5 ganger i stedet for 4).

Vis vedlegget 51866
Kan være gjærrester på hydrometer eller i glasset?
 

LarsUlv

Fylkesstyre
Se her! Hadde glemt å tømme OG sample og lo den stå på kjøkkenbenken på rund 20 Celsius - tok vorteren direkte fra gjæringskaret på samme tidspunkt jeg tok ut speisen. Det ser ut at den har begynt å gjære...... kanskje jeg må vaske gjæringskaret enda bedre neste gang (5 ganger i stedet for 4).

Vis vedlegget 51866
Det kan også være at du har organismer flytende rundt i kjøkkenet på støv som også liker vørter/sukker.
 
Topp