Fullers 1845 Can you brew it klone

Jeg liker denne "Brewer's notes" fra nettsida til Fuller's:

Brewer's Notes

Best poured slowly, 1845 delivers a sweet, fruit cake aroma, a dark tawny colour and a dry finish that sings of spices and raisin. Those fruity characteristics harmonise perfectly with the biscuity malts amid a clever and complex range of subtle flavours, the depth of which you could only find in a live beer fermented in the bottle.

Hyggelig å høre noe pent om flaskeøl:).
 
( @Skogslik Her er den. Gå til begynnelsen av tråden, så finner du fort de to valige alternativene som har sirkulert .)

Nå skal denne brygges igjen, har jeg funnet ut.

Det første forsøket mitt ble rammet av en infeksjon, så jeg fikk aldri vite hvordan den ville blitt. Men 19% amber malt er kraftige greier, og et inntrykket jeg fikk før ølet ble ødelagt av infeksjonen, var nok at den oppskriften ikke treffer.

Jeg har landet på en egen variant, så får jeg se hvordan det blir. Jeg kutter ambermaltet til 13%, og så splitter jeg de 10% krystall i en lysere og en mørkere variant. Den lyse gir mer rein sødme, som jeg tror jeg vil ha trøbbel med å få nok av, og så bruker jeg opp mot 3% Dark Crystal, som er et favorittmalt. Alternativet ville vært å bruke bare Carabohemian, som har den "riktige" verdien i følge den ene av oppskriftene, men den har jeg en dårlig følelse for her.

Jeg bruker ikke 002, som jeg har et dårlig forhold til (tror den skal brukes slik Fuller gjør det, og det gidder jeg ikke styre med). Jeg har wyeast 1318, som er en flott gjær, og som heller ikke gjærer ekstremt ut. Den er vel omtrent på linje med 002 der. Jeg har fått sans for humling i WP, så jeg prøver det her , også. (Jeg legger det inn som en tilsetning på 20 minutter. Har erfaring for at det gir plenty bitterhet.)

Da blir det sånn:
OG 1.063, FG 1.015, ABV 6,3%. IBU 50. 15 EBC/30 SRM (Dark amber). Meske på 67 + 72, gjære på 17, stige til 20. Batch sparge, beregnet med 78% effektivitet.

Malt til 24 liter
5, 5 Maris Otter
0,9 kg Amber Malt
0,5 kg Caramalt 30 EBC
0,2 kg Dark Crystal 275 EBC
0,1 kg Dark Chocolate
Humle
40 gr Target 10,5% ved 60
45 gr Goldings 4,2% WP 20 minutter ved 80 grader
Gjær
Wyeast 1318

Tilsammen 1,5 ts sulfat og 0,5 ts klorid. Muligens noe kalsiumkarbonat og natron, også.

Da gjenstår det bare å høste gjær fra den mild'en jeg satte i går:). Antakelig greit å gjøre det i morgen.

edit: Bytter krystallmalten fra Carared 50 til Caramalt 30 EBC. Mer sødme.

Liten rapport fra litt før tapping:

Snart to uker gammelt nå, og har gjæret ned til 1.018 fra 1.061. Har såvidt litt sødme, og begynner å rundes litt - etter at en prøve for noen dager siden var ganske skarp og forårsaket en svak depresjon. Mulig denne oppskriften ikke er helt gal, men det er det alt for tidlig å si noe om.
 
Sist redigert:
Ny rapport: Bortimot ferdig karbonert nå. Flott farge, intens maltrik aroma - og det smaker til og med godt. Ikke langt unna en 1845, tror jeg.

Godt drikkelig allerede, men den skal få en måned eller så før jeg smaker den opp mot ei flaske av originalen. Føler jeg ikke trenger å stresse mer med juleøl i år; denne egner seg godt.

Jeg tar faktisk sjansen på å anbefale oppskrifta:).
 
3.rapport. Ølet er en måned og tre uker gammelt, og begynner å likne det det skal være. Det er nok noe av det mest vellykka jeg har kokt i hop, og det ser ut til at oppskrifta ikke er helt på jordet i forhold til originalen. Det var i alle fall det jeg fikk høre av et par fans av ølet til Fuller da jeg hadde det med på Klubbmesterskapet i Oslo i går. Det gjenstår å få testa det ut mot ei flaske av originalproduktet.

For dem som ville ha oppskrifta kan jeg gjenta den her:
Beregnet:OG 1.063, FG 1.015, ABV 6,3%. (Originalen er på 6,2, tror jeg)
Virkelig: OG 1.061, FG 1.018, ABV 5,7 (Altså 69% utgjæring)
IBU 50. 15 SRM/30 EBC (Dark amber). Meske på 67 + 72 + utmesk, og sikt mot en pH ned mot 5,3 i mesken, og i underkant av 5,2 til gjæring, start gjæringen på 17, la stige til 20. Batch sparge, beregnet med 78% effektivitet.

Malt til 24 liter
5,5 kg Maris Otter
0,9 kg Amber Malt
0,5 kg Caramalt 30 EBC
0,2 kg Dark Crystal 275 EBC
0,1 kg Dark Chocolate
Humle
40 gr Target 10,5% ved 60
45 gr Goldings 4,2% WP 20 minutter ved 80 grader
Gjær
Wyeast 1318

Tilsammen 1,5 ts sulfat og 0,5 ts klorid fordelt på mesk og kok. Jeg brukte Supermoss @5 og 10 dråper Clarex ved gjærtilsetting. Ikke noen cc eller gelatin eller noe sånt.
 
Sist redigert:
4.rapport: Nå sitter vi med to glass, ett med originalbrygget fra Fullers, og ett med det egne, og har smakt og smattet. Det kjentes ganske nervøst.

Vel med god grunn. Fullers er et fryktelig godt øl. Og det er klart det beste. Noe av forskjellen skyldes nok at mitt er ganske ferskt ennå, tappet opp 5. september, så det det skal bli moro å smake igjen om et halvår eller et år.

Utseende: Fullers er rødbrunt, og det er mitt også, men litt mer rødt og litt mindre brunt. Men forskjellen er ikke stor, og de er omtrent like mørke. Begge har godt skum med litt farge, og det holder seg godt.

Lukt: Begge har en kraftig aroma. Fullers har tunge og litt syrlige toner av mørk frukt. Jeg tenker at det er fiken som er tydeligst. Mitt har litt av det, men også kaffe/sjokolade, som nok dominerer, og har ikke en like syrlig tone. De er umiddelbart ganske ulike, men spørsmålet er hvor mye av forskjellen som skyldes lagring. Jeg tror de kommer til å være likere om et år. De er i slekt, i alle fall - og begge er gode.

Smak: Forskjellene fra aromaen går igjen. og Fullers-ølet er "dypere", mer komplekst, og det er dette med syrligheten. Jeg synes stadig at mitt er godt, og det har noe av det samme. Men 1845 er et spesielt øl, og jeg begynner å lure på om Fullers kan ha lurt oppi brettanomyces? Det er jo en oppskrift fra 1845, så det opprinnelige ølet har ganske sikkert hatt det.

Begge ølene har en lett sødme som er nokså lik, og begge har en tørr finish med litt humleastringens (?).

Korsom er; det er bare å bøye seg i støvet for London-bryggeriet. Jeg har brygget et godt øl, men .....

Når det gjelder om oppskrifta bør endres, er jeg usikker. Jeg ser i alle fall ikke hva som bør endres. Det er nok minst like mye snakk om framgangsmåte. Og det jeg sitter igjen med et spørsmål om, er hvordan man får til denne litt syrlige tonen av fiken - hvis det er det det er. Er det lagring/oksidering? Brett? Det er nok vanskelig å mene alt for mye om det før det har gått en god del mer tid.

Det hadde vært interessant om flere prøvde å brygge dette ølet. Det blir ganske godt, om det ikke blir helt som det vi streber etter:).
 
Kom på at jeg jo har et ett år gammelt øl i kjelleren, en 7 sorter - "Nissens trøst" - som jeg tappet opp 17. oktober i fjor. Så kanskje den kunne si meg noe, om jeg sammenlignet med 1845?

Og ja; den "fruktige syrligheten" er der i det ett år gamle ølet. Ikke like kraftig som i 1845, men det er der. Og dybde/rundhet/kompleksitet. Jeg var ikke så happy med dette ølet til jul i fjor, og har tenkt at det vel ender med å bli helt ut fordi jeg ikke gidder å drikke det. Men så skjer det altså noe i løpet av et år i kjelleren:).

Nå håper jeg bare jeg greier å la en del av Fullers-klonen min få leve til neste jul.
 
Alkohol skjerper hukommelsen, så nå dukket minnet om en Robust Porter jeg brygget for to år siden opp. Og etter som vi var så godt i gang med å utforske hva lagring gjør med ølet, var det nokså opplagt at jeg måtte en ny tur ned i kjelleren. Joda, det var stadig fem flasker igjen.

Og nå som det bare er fire igjen, er trua på lagring ytterligere forsterket. Det skjer noe der nede i dypet og mørket mens vi her oppe og katten pusler med vårt. Ølet blir bedre, rundere, dypere, mer komplekst. Jeg ser fram til å parallellsmake 1845 og egen old ale om et år nå.

Konklusjon: Jeg må brygge en batch til av old ale'en - og kanskje av flere mørke øl. Og NB; ikke noen av disse er veldig sterke, de ligger på ca. 6% - og tåler godt å stå.
 
Sist redigert:
3.rapport. Ølet er en måned og tre uker gammelt, og begynner å likne det det skal være. Det er nok noe av det mest vellykka jeg har kokt i hop, og det ser ut til at oppskrifta ikke er helt på jordet i forhold til originalen. Det var i alle fall det jeg fikk høre av et par fans av ølet til Fuller da jeg hadde det med på Klubbmesterskapet i Oslo i går. Det gjenstår å få testa det ut mot ei flaske av originalproduktet.

For dem som ville ha oppskrifta kan jeg gjenta den her:
Beregnet:OG 1.063, FG 1.015, ABV 6,3%. (Originalen er på 6,2, tror jeg)
Virkelig: OG 1.061, FG 1.018, ABV 5,7 (Altså 69% utgjæring)
IBU 50. 15 EBC/30 SRM (Dark amber). Meske på 67 + 72 + utmesk, og sikt mot en pH ned mot 5,3 i mesken, og i underkant av 5,2 til gjæring, start gjæringen på 17, la stige til 20. Batch sparge, beregnet med 78% effektivitet.

Malt til 24 liter
5,5 kg Maris Otter
0,9 kg Amber Malt
0,5 kg Caramalt 30 EBC
0,2 kg Dark Crystal 275 EBC
0,1 kg Dark Chocolate
Humle
40 gr Target 10,5% ved 60
45 gr Goldings 4,2% WP 20 minutter ved 80 grader
Gjær
Wyeast 1318

Tilsammen 1,5 ts sulfat og 0,5 ts klorid fordelt på mesk og kok. Jeg brukte Supermoss @5 og 10 dråper Clarex ved gjærtilsetting. Ikke noen cc eller gelatin eller noe sånt.

Verden står ikke til påske når til og med jeg har fått lyst til å brygge denne...
 
Når det gjelder om oppskrifta bør endres, er jeg usikker. Jeg ser i alle fall ikke hva som bør endres. Det er nok minst like mye snakk om framgangsmåte. Og det jeg sitter igjen med et spørsmål om, er hvordan man får til denne litt syrlige tonen av fiken - hvis det er det det er. Er det lagring/oksidering? Brett? Det er nok vanskelig å mene alt for mye om det før det har gått en god del mer tid.

Det hadde vært interessant om flere prøvde å brygge dette ølet. Det blir ganske godt, om det ikke blir helt som det vi streber etter:).

Kanskje en idè hadde våre å dyrka opp gjæra ifrå ei flaske med 1845? :)
Fikk også veldig lyst å prøve oppskrifta du kom med !
 
Prøver nå å få liv i en gammel pakke 013. Hvis den våkner opp får vi se om jeg kan koke i hop noe i nærheten av 1845 i helga.
 
Har denne på blokka selv, men med kun tre kraner på kegeratoren så spørs det om det blir en hard desember hvis jeg skal okkupere to av kranene med en juleøl på 9.5% og en 1845 på 6-7%. Legger min på is til over nyttår tror jeg
 
Siden 1318 må forhåndsbestilles hos Bryggselv, hvilken alternativ gjær ville du anbefale, @Finn Berger? Har jeg oppfattet det korrekt at det er WLP002 som skal være nærmest originalen, men at du personlig ikke har så mye til overs for den?
 
Siden 1318 må forhåndsbestilles hos Bryggselv, hvilken alternativ gjær ville du anbefale, @Finn Berger? Har jeg oppfattet det korrekt at det er WLP002 som skal være nærmest originalen, men at du personlig ikke har så mye til overs for den?
002 er vel fuller's-gjæra, sies det. Selv har jeg trua på at 013 skal gjøre en fin jobb.
 
Jeg har brygget denne oppskriften en del ganger # ett av mine favorittøl. Skal ikke skryte på meg at jeg lager like godt øl som Fuller's, men har fått det drekkandes og vel så det. Min målskive har riktignok vært Kinn sin Gamleguten, som har samme oppskrift minus sjokolademalten, så den er kneppet lysere og lettere.

Poenget var uansett bare å stemme i at amber malt trenger tid for å rundes av, særlig Thomas Fawcett sin. Den er veldig tilstede tidlig. Vil tro at sjokolademalt på toppen vil trenge enda litt lagring for å bli rund og fin.
 
Siden 1318 må forhåndsbestilles hos Bryggselv, hvilken alternativ gjær ville du anbefale, @Finn Berger? Har jeg oppfattet det korrekt at det er WLP002 som skal være nærmest originalen, men at du personlig ikke har så mye til overs for den?

Bryggselv i Oslo har den:).

Jeg har aldri blitt venner med 002, men legg nå ikke noe vekt på det:). Andre er vel veldig glad i den. Det ligger en artikkel hos Bryggselv om den rette måten å bruke den på. Det er såpass omstendelig at jeg har skjøvet fra meg tanken på den gjæren for godt:p.
 
Sist redigert:
Sikker? Også på Oslo.bryggselv.no ser det for meg ut som det er bestillingsvare.

Skal sjekke om jeg har noe 002-slurry (eller var det 007?) hjemme - kanskje jeg starter en snurr i kveld og brygger til helga!

Hvis du går inn her, så står det at de har mer enn 20 stykker av den: https://oslo.bryggselv.no/råvarer/gjaer/fersk-gjær?Filter=ProdusentID¤1:ProdusentID¤1_9

Mye surr med hjemmesidene til Bryggselv. Men jeg stoler på den rubrikken der. De har alltid hatt den når jeg har gått etter den.
 
Tilbake
Topp