Funktown Pale Ale fra Yeast Bay

AudunWS

Dommer
Har brygget en helt basic pale ale for å teste denne gjæren og lurer på om flere har fått testet den. Sliter med å få den til å gjære ut

Etter 14 dager så har SG bare gått ned til 1.020-ish, litt søtt altså...

Noen flere som har testet og gjort seg erfaringer?
 
Har økt fra 19 som jeg startet på til 21,5 som som jeg ligger på nå. Har hatt 21,5 i ca en uke
Den hadde en heftig gjæring de første to dagene, men det roet seg litt for kjapt...
 
Siden jeg ikke har fått svar her, så kan jeg fortelle litt om min egen lille erfaring med denne.
Brygget en amerikansk IPA igår med og 1067. Splittet barchen i 2, og for øyeblikket har jeg en 12l som gjærer med Vermont ale yeast, og 12l med funktown.. Under pitchet pittelitt med funktownen, siden jeg har lest meg frem til at litt stressulf av gjæren gjir mer fønk..
Det gjekk ca 27timer før jeg så noe antydning what so ever i dunken..Dette er mitt første forsøk med en blend, men lukten er noe av det beste jeg har kjent på en IPA så langt.. Overgår Vermont yeast på lukt (som er rimelig hypet) skal oppdatere litt underveis, men er litt spent på hvordan dette blir
 
Kjørte 65 grader i 65minutt, og utmesk 78grader i 5minutt..
Startet gjæring på 18 og økte stegvis til 20,5 etter stormgjæringa.
 
Sitter akkurat og drikker den. Veldig fruktig i både smak og aroma. Mosaic og Funktown er en knallbra kombinasjon. Veldig lettdrikkelig tross sine 6.5%
 
Den inneholder svjv ikke brett men vill sacc-gjær. Denne behandles omtrent som brett. Så ja, det er nok smart.

Personlig er jeg ikke smart. Jeg bruker samme greiene. Men jeg brygger nesten aldri clean øl.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tenkte å gi en liten oppdatering på erfaringen med denne gjæren. Brygget en APA på 1.054 på en justert IPA oppskrift jeg har brukt før. Fikk bare tak i to rør og ville ikke lage starter siden dette er en blend, så det ble noe som egentlig er en grov underpitching på en 45l batch. Ga den godt med oksygen og gjærnæring og den tygget seg ned til imponerende 1.012. Gjorde en karboneringstest nå og i all beskjedenhet, dette blir ett kanonøl .
 
Hvor lenge lot dere disse batchene stå til gjæring før FG var nådd? På linken varan har delt står det 6 uker på 21 grader? Kanskje ikke unormalt med brett?
 
Tilbake
Topp