FWH i Beersmith

hvor mange minut skal jeg skrive i vensteret når jeg velger First Wort.. Jeg koker 90 min men fra silestart til kokestart kan det også ta 60 min.
 
Har aldri prøvd dette selv, men fant denne på australsk hjemmebryggerside:
Put in the time the wort will actually be boiling for. Include the time you think will take for teh hot break too, but as you'll see, the IBU difference between a 60 and 90 minutes isn't much worth worrying about.
 
Skriv den totale koketiden (ikke medberegnet tid fra vørteren begynner på stigning mot kok).
Bruker first wort rett som det er og det gir veldig godt øl.
I en blindtest foretrakk 11 av 12 first wort øl  :yes:

Kilde Ref: sidene til beersmith
 
Takk Magne og Drechsler.

Har et brygg med 50 g Saaz til bitterhumle 60 min og 50 g Saaz til smakshumle 10 min.

Smakshumle skal bli First Wort humle. Da gir den FWH såpass mye IBU at jeg trenger nesten ikke bitterhumle. Er det riktig tenkt?
 
Ja det blir riktig. Jeg bruker mye FWH å får plenty bitterhet av det så jeg tilsetter normalt ellers kum smaks og aroma humle i tillegg.
Det sise vel at du får intil 10% mer bitterhet ut av FWH. Men jeg føler at jeg får en rundere bitter profil å noe mer smak av humla.
 
Bruker selv stort sett FWH på enten all eller halvparten av bitterhumla. Synes selv det gir en smoothere bitterhet.
 
Humle i mesken sies det gir liten effekt. Jeg prøvde humle i mesken et par ganger og det ga vørteren en fin smak og hjalp gjennomstrømningen (bruker speidel). Usikker på om jeg fikk noen nevneverdig effekt ut av dette da jeg ikke har prøvd samme oppskrift uten humle i mesken.

Men i og med at vi kun er ute etter kvaliteten så hvorfor ikke humle mesken også?
 
Hva med skumming av vørteren? Jeg skummer av vørteren før den når oppkok for å fjerne slaggstoffer, og så tilsetter bitterhumle når det koker. Hvis du tilsetter bitterhumlen som FWH vil du ikke da fjerne mye humle under denne avskummingen?
 
Endre skrev:
Hva med skumming av vørteren? Jeg skummer av vørteren før den når oppkok for å fjerne slaggstoffer, og så tilsetter bitterhumle når det koker. Hvis du tilsetter bitterhumlen som FWH vil du ikke da fjerne mye humle under denne avskummingen?

Jo, men da lar man bare være å skumme av...
 
Las på nortthern brewer forumet at Denny Conn anbefalte å sette utilisation til -65% på FWH i Beersmith.  Jeg har gjort det på mine beregninger og godt øl blir det :)
 
Tilbake
Topp