Fylle flaska helt opp?

Finn Berger

Moderator
Fra tid til annen dukker spørsmålet om fyllingsgrad i flasker opp. Så her er en tråd om temaet.

Min praksis: Jeg fyller nesten helt opp, og teorien bak er at det på den måten ikke blir igjen noe - eller helt minimalt - med oksygen i frirommet over ølet i flaskehalsen, oksygen som ellers over tid vil bli absorbert og forårsake oksidering.

Jeg har ikke noe empiri på dette, og teorien er hjemmesnekra, sjøl om jeg nok ikke er aleine om den. Hvorvidt den virker, er jeg stadig litt usikker på, men jeg trur faktisk det har noe for seg.
 
Jeg flusher flaska med co2 før jeg fyller med tappestav. Når jeg tar ut tappestaven blir det jo litt headspace. Fyller litt mer ved å sette tappestaven skrått i åpningen. Fyller til ca 1,5-2 cm headspace gjenstår. Så "etterfyller" jeg forsiktig med co2 for å fjerne det lille som er av oksygen før korking. Må gjøres med nennsom hånd for det blir fort litt mye trøkk med det resultat at det spruter opp av flaska.
 
Det fylles jo helt opp på bokser, så hvorfor burde dert være annerledes på flasker?
Nei, akkurat - det er et rimelig godt poeng.

Og kanskje kunne dommerkommiteen med det i mente se på praksisen med å kommentere fyllingsgraden i flasker. Det irriterer meg faktisk at det alltid bemerkes. Det skal jo ikke tas hensyn til i bedømmelsen, og da begriper jeg ikke hvorfor det kommenteres. Jeg mistenker at det mer eller mindre ubevisst kan få en dommer til å vurdere negativt, fordi det er en slags "feil", eller noe unormalt, som skal registreres. Jeg skulle ønske det kunne slås fast fra kommiteen at det dreier seg om en legitim teknikk for å hindre oksidering.

Fylling helt opp er dessuten spesielt nyttig når det gjelder konkurranseøl som skal sendes med posten, og som ganske sikkert blir godt rista underveis. Dermed blir oksygen fra frirommet under korken effektivt blanda inn.

Jeg flusher flaska med co2 før jeg fyller med tappestav. Når jeg tar ut tappestaven blir det jo litt headspace. Fyller litt mer ved å sette tappestaven skrått i åpningen. Fyller til ca 1,5-2 cm headspace gjenstår. Så "etterfyller" jeg forsiktig med co2 for å fjerne det lille som er av oksygen før korking. Må gjøres med nennsom hånd for det blir fort litt mye trøkk med det resultat at det spruter opp av flaska.
Ekstra sikring, og det skader sjølsagt ikke, men jeg tviler på at det er nødvendig. Fyllingsprosessen tar ikke lang tid, og den lille smule oksygen som eventuelt tas opp, har gjæren relativt god tid på å ta seg av. (Her bygger jeg på det Geoge Fix skriver om oksygenopptak og oksdering i vørter ved 20 grader C. s. 130 i Principles of Brewing Science. ) Jeg lar det være igjen helt minimalt med frirom under korken, og det som er der, trur jeg også gjæren tar seg av ganske kjapt. Men med det frirommet du lar være igjen, gir kanskje flushinga mening, ja.

Med et større frirom blir visstnok 70% av oksygenet ikke umiddelbart absorbert, men siver langsomt inn i ølet over lengre tid. Dermed skjer ingressen etter at gjæren har tatt kvelden, og resulatet er oksidering. Dette spiller antakelig liten rolle om ølet drikkes innafor et rimelig tidsrom, men utover to-tre måneder mener jeg du begynner å merke det. (Ulike øltyper tåler jo lagring ulikt, så det vil være store variasjoner. )
 
Og kanskje kunne dommerkommiteen med det i mente se på praksisen med å kommentere fyllingsgraden i flasker. Det irriterer meg faktisk at det alltid bemerkes. Det skal jo ikke tas hensyn til i bedømmelsen, og da begriper jeg ikke hvorfor det kommenteres. Jeg mistenker at det mer eller mindre ubevisst kan få en dommer til å vurdere negativt, fordi det er en slags "feil", eller noe unormalt, som skal registreres. Jeg skulle ønske det kunne slås fast fra kommiteen at det dreier seg om en legitim teknikk for å hindre oksidering.
Et annet aspekt ved dømming av disse flaskene, er kravet om anonymitet.
At du fyller helt opp har jo ikke vært en hemmelighet etter kraftig markedsføring her på forumet.
Flasker fylt HELT opp til korken, -> @Finn Berger
Men heldigvis har markedsføringen vært så god at vi ser at det brer om seg, altså ved at det er flere som leverer inn flasker som er fylt helt opp.
Så dermed er det ikke noe problem lenger.

Jeg tror ikke at noen dommere får en negativ forhåndsinnstilling til en flaske med "unormal" fyllingsgrad, i alle fall opplever jeg ikke det når det dømmes hos oss. Men observasjon av en veldig lavt fylt flaske kan hjelpe dommeren ved vurdering om et øl er oksidert eller ikke.
Men jeg kan være enig i at siden det nå er åpnet for bokser, hvor man ikke kan se inn, blir dette punktet litt rart.
 
Et annet aspekt ved dømming av disse flaskene, er kravet om anonymitet.
At du fyller helt opp har jo ikke vært en hemmelighet etter kraftig markedsføring her på forumet.
Flasker fylt HELT opp til korken, -> @Finn Berger
Men heldigvis har markedsføringen vært så god at vi ser at det brer om seg, altså ved at det er flere som leverer inn flasker som er fylt helt opp.
Så dermed er det ikke noe problem lenger.

Jeg tror ikke at noen dommere får en negativ forhåndsinnstilling til en flaske med "unormal" fyllingsgrad, i alle fall opplever jeg ikke det når det dømmes hos oss. Men observasjon av en veldig lavt fylt flaske kan hjelpe dommeren ved vurdering om et øl er oksidert eller ikke.
Men jeg kan være enig i at siden det nå er åpnet for bokser, hvor man ikke kan se inn, blir dette punktet litt rart.
Jeg har hatt litt trøbbel med anonymiseringsproblematikken, ja. Men dels har jeg tenkt at fornuftige teknikker vil spres, og dels har jeg begynt å sørge for skum under fyllinga, sånn at dommere i framtidige konkurranser godt kan få bidrag fra meg som ikke har ølet stående oppunder korken. Men noen har det likevel, så det skal ikke være mulig å si at "denne ikke kan være fra Berger siden den er fylt helt opp".

Håper dette ikke vil skape angst og usikkerhet blant dommerne ;).

At observasjon av en veldig lavt fylt flaske skal hjelpe dommeren ved vurdering om et øl er oksidert eller ikke, er ugreit. Det skal avgjøres ved smakinga. Er ølet oksidert, kan lav fyllingsgrad komme inn i kommentaren som en mulig forklaring. Men jeg skjønner ikke behovet for å kommentere det forøvrig. Og jeg ser absolutt ikke poenget i å kommentere høy fylllingsgrad.
 
Kanskje man må ha sjenkere som ikke er med på dømminga. Så dommerne bare blir presenter for ølet i glasset
 
Jeg fylt helt opp på hefene mine, av samme grunn som det du nevner i åpningsinnlegget.

Det er sikkert nok DO til at speise gjæren trives og spiser opp den.

Men, den eneste grunnen til at jeg sluttet med det er at jeg mistet "POFF"'et da jeg jekket de, det er litt av totalopplevelsen. Fyller man helt opp så blir det ikke noe trykk i headspace som nå mangler som gir den der lille gleden.
 
Kanskje man må ha sjenkere som ikke er med på dømminga. Så dommerne bare blir presenter for ølet i glasset
Det kommer helt an på om det er praktisk gjennomførbart.
Antall dommere, antall fligther og antall fasilitatorer er blandt annet faktorer som spiller inn
 
Det er klart, det er nok lite praktisk gjennomførbart
men en annen fordel for alle som sender inn er at anonymisering av flasker som limrester og tusj på korken ikke hadde betyd så mye
 
Fra tid til annen dukker spørsmålet om fyllingsgrad i flasker opp. Så her er en tråd om temaet.

Min praksis: Jeg fyller nesten helt opp, og teorien bak er at det på den måten ikke blir igjen noe - eller helt minimalt - med oksygen i frirommet over ølet i flaskehalsen, oksygen som ellers over tid vil bli absorbert og forårsake oksidering.

Jeg har ikke noe empiri på dette, og teorien er hjemmesnekra, sjøl om jeg nok ikke er aleine om den. Hvorvidt den virker, er jeg stadig litt usikker på, men jeg trur faktisk det har noe for seg.
Etter å ha ettergått dommerskjema fra de konkurransene jeg har vært med i hittil (ikke veldig mange - men totalt sett en del skjema), ser jeg en viss sammenheng med de gangene jeg etterkarbonerer på flaske vs tapper fra fat. Så jeg kommer til å legge meg på linje med å gjære på flaske for all konurranseøl. Kommer også til å teste ut tips herfra for å få fylt helt opp.
 
Etter å ha ettergått dommerskjema fra de konkurransene jeg har vært med i hittil (ikke veldig mange - men totalt sett en del skjema), ser jeg en viss sammenheng med de gangene jeg etterkarbonerer på flaske vs tapper fra fat. Så jeg kommer til å legge meg på linje med å gjære på flaske for all konurranseøl. Kommer også til å teste ut tips herfra for å få fylt helt opp.
Har du problemer med oksidering på de ølene som er tvangskarbonert? Kanskje det er forbedringspotensial i måten du tapper på? Bruker du Beergun eller mottrykksfyller? Jeg bruker selv TapCooler og er ikke gnien på CO2-en, og passer på å sette på kapsel på stigende skum.
 
Har du problemer med oksidering på de ølene som er tvangskarbonert? Kanskje det er forbedringspotensial i måten du tapper på? Bruker du Beergun eller mottrykksfyller? Jeg bruker selv TapCooler og er ikke gnien på CO2-en, og passer på å sette på kapsel på stigende skum.
Ja, Tror nok det er noe av årsaken. Er for gjerrig på CO2 og fyller for lite opp
 
Jeg tror det er viktigere å fylle helt opp og tappe på skum så det ikke er no luft der
Uansett hvor mye du flusher vil det altid være litt luft du ikke får skøvet vekk
 
Dette er kanskje litt på siden av hovedtemaet, men kanskje noe mat likevel..

Da jeg hefet (eneste ølene jeg tok på flaske vs fat), og da ikke fylte de helt opp ref et innlegg over her, så karbonerte jeg de på siden, liggende. Jeg satte kassene vertikalt i vannbadet mitt så flaskene ble liggende. Jeg har null statistiske eller sensoriske bevis eller opplevelser for om dette var verdt det eller ikke, men jeg likte tanken. Hvis man oppbevarer flaskene horisontalt så blir det større overflate som da gjør at aktiv gjær har større tilgang til oksygenet og gjør raskere prosess enn ved mindre overflate, som man får hvis flaskene er stående.
Fikk det fra et eller annet belgisk bryggeri.
 
Dette er kanskje litt på siden av hovedtemaet, men kanskje noe mat likevel..

Da jeg hefet (eneste ølene jeg tok på flaske vs fat), og da ikke fylte de helt opp ref et innlegg over her, så karbonerte jeg de på siden, liggende. Jeg satte kassene vertikalt i vannbadet mitt så flaskene ble liggende. Jeg har null statistiske eller sensoriske bevis eller opplevelser for om dette var verdt det eller ikke, men jeg likte tanken. Hvis man oppbevarer flaskene horisontalt så blir det større overflate som da gjør at aktiv gjær har større tilgang til oksygenet og gjør raskere prosess enn ved mindre overflate, som man får hvis flaskene er stående.
Fikk det fra et eller annet belgisk bryggeri.
Dupont gjør i alle fall det der. Jeg har ingen mening om det har noe for seg, men skal en dømme etter smaken på Dupont, skader det vel ikke:).
 
Kanskje det hjelper på å tette korken og
Øl er tykkere(seigere) enn luft, men ekstra lurt å desinfisere korkene da kanskje
 
Sist redigert:
Kanskje det hjelper på å tette korken og
Øl er tykkere(seigere) enn luft, men ekstra lurt å desinfisere korkrene da kanskje
Bader ikke alle korkene i starsan før flasking?

Har aldri gjort noe mer enn å sette på korkene med en 450kr korkpåsetter, og flaskene har ligget i vannbad og, uten at det har ført til noe utvanning eller uttømming..
 
Tilbake
Topp