Fylle flaska helt opp?

Sukkerbiter eller drops eller hva man nå måtte bruke spiller ingen rolle for dette med fyllinga. Det er sikkert greit å slippe omstikkinga, men det er enklere å fylle de siste flaskene når du ikke må forholde deg til gjærslammet i gjæringskaret. Da tar jeg tak i toppen av karet og bikker det framover, og det hadde kommet med en del grums om jeg hadde tappa rett fra gjæringskaret. Det er greit å slippe å bekymre seg om det.

I den siste fasen, der jeg holder karet bikket framover med venstre hånd, må jeg håndtere alle deler av prosessen forøvrig med ei hånd - og det går helt greit. Jeg har flasketreet på en skammel vil venstre for meg, og jeg har korker'n (tung proffmodell) på bordet til høyre. Ikke noe problem.

Jeg karbonerer forøvrig med vørter (speise), så jeg blande i et omsikkingskar.

Hadde droppa omstikk kunne du sluttet å fylle der ølet møter krana
Da hadde du sluppet å tippe karet siden de siste literne med slam ligger omtrent akkurat under krana
og du ville fått omtrent samme mengde øl
 
@erikraude Jeg hadde nær glemt å si det, men det var utrulig fint at du gjorde dette forsøket. OK, det er - som man sier - bare ett datapunkt, men det bildene viser, er ganske slående. Ikke noe endelig bevis, men det må være lov å kalle det en sterk indikasjon.

To data punk -jeg har gjort det samme og gjort meg samme erfaring
Flaskefyllingshastigheten har jeg ikke tenkt så mye over (tror ikke det har så stor betydning
Har flaska i jamt tempo
 
Hadde droppa omstikk kunne du sluttet å fylle der ølet møter krana
Da hadde du sluppet å tippe karet siden de siste literne med slam ligger omtrent akkurat under krana
og du ville fått omtrent samme mengde øl
Niks, jeg ville mista mye øl om jeg skulle gjort som du sier der. Alt som er igjen i gjæringskaret når jeg har tappa over i blandingskaret, er ca. en halvliter med ei blanding av gjær og litt øl.
 
To data punk -jeg har gjort det samme og gjort meg samme erfaring
Flaskefyllingshastigheten har jeg ikke tenkt så mye over (tror ikke det har så stor betydning
Har flaska i jamt tempo
Ja, jeg trur etter hvert at det ikke er så farlig med hvordan du gjør tappinga. Som sagt så tar nok gjæren seg av oksygenet. Men samtidig har jeg tru på at det gir mening å begrense unødig innblanding av oksygen. Jeg mener jeg fikk ganske grei lagringsdyktighet på ølet mitt før jeg begynte med denne oppfyllinga bare gjennom å være veldig omhyggelig med å unngå all unødig plasking - og egentlig all unødig bevegelse av ølet. Det gikk faktisk fint å flaske NEIPA da også. Og da brukte jeg jo heller ikke CO2.

Men nå provoserer jeg faktisk fram litt skum, og så fyller jeg sånn at det er skum som står helt opp. ("Cap on foam" heter det vel?). Jeg gjør det i alle fall sånn med de flaskene jeg tenker å sende inn til konkurranser. Dels mistenker jeg mange dommere for å ha fordommer mot øl i flasker som ikke har "riktig" fyllingsgrad, og dels har noen antakelig tenkt at de veit hvor dette ølet kommer fra. Det siste har jeg fått høre, så det er ikke noe jeg bare trur. Og det er ikke gitt at det har vært så gunstig; det kan være at dommerne har opplevd det som en ubehagelig kunnskap å ha, og vanskelig å forholde seg til. Så da kan jeg jo prøve å spare dem for den:).

Det skummet jeg lager, vil jeg tru er blåst opp av CO2, og at det er lite oksygen i det. Men ei viss innblanding av luft skjer det nok.

Men nå kommer det kanskje etter hvert flere godt fylte flasker? Skjønt jeg trur ikke jeg har sett noen ennå - og jeg ser jo alle:).
 
Ja, jeg trur etter hvert at det ikke er så farlig med hvordan du gjør tappinga. Som sagt så tar nok gjæren seg av oksygenet. Men samtidig har jeg tru på at det gir mening å begrense unødig innblanding av oksygen. Jeg mener jeg fikk ganske grei lagringsdyktighet på ølet mitt før jeg begynte med denne oppfyllinga bare gjennom å være veldig omhyggelig med å unngå all unødig plasking - og egentlig all unødig bevegelse av ølet. Det gikk faktisk fint å flaske NEIPA da også. Og da brukte jeg jo heller ikke CO2.

Men nå provoserer jeg faktisk fram litt skum, og så fyller jeg sånn at det er skum som står helt opp. ("Cap on foam" heter det vel?). Jeg gjør det i alle fall sånn med de flaskene jeg tenker å sende inn til konkurranser. Dels mistenker jeg mange dommere for å ha fordommer mot øl i flasker som ikke har "riktig" fyllingsgrad, og dels har noen antakelig tenkt at de veit hvor dette ølet kommer fra. Det siste har jeg fått høre, så det er ikke noe jeg bare trur. Og det er ikke gitt at det har vært så gunstig; det kan være at dommerne har opplevd det som en ubehagelig kunnskap å ha, og vanskelig å forholde seg til. Så da kan jeg jo prøve å spare dem for den:).

Det skummet jeg lager, vil jeg tru er blåst opp av CO2, og at det er lite oksygen i det. Men ei viss innblanding av luft skjer det nok.

Men nå kommer det kanskje etter hvert flere godt fylte flasker? Skjønt jeg trur ikke jeg har sett noen ennå - og jeg ser jo alle:).

Hva er riktig fyllingsgrad? Er det definert noe sted?

Kanskje ølen burde vært åpnet og sjenket av en som ikke dømmer? Så hadde man kunne utelukke antatt "gjenkjennelse".
 
det tok ganske lang tid før dette ølet karbonerte, gjorde det ikke?
Min erfaring er at ølla som karbonerer hurtig er ikke fyllingsgraden så viktig
Us-05 f.eks gir ikke oksidert øl selv om det ikke er fylt helt opp, men gjær som kanskje bruker lengre tid på å karbonere, engelsk f.eks kan gi oksidert øl
 
Hva er riktig fyllingsgrad? Er det definert noe sted?

Kanskje ølen burde vært åpnet og sjenket av en som ikke dømmer? Så hadde man kunne utelukke antatt "gjenkjennelse".
Riktig fyllingsgrad er ikke definert, og det skal ikke vurderes i bedømminga. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal sies noe om det på dommerskjemaet, heller.

Ølet skjenkes av en av dommerne, og jeg trur det ville bli vanskelig å få noen til å stille bare som skjenker. Og det burde være mulig å si noe om at dette ikke skal kommenteres. Boksene er jo alltid fylt til randen, så hvorfor ikke flaskene?
 
Riktig fyllingsgrad er ikke definert, og det skal ikke vurderes i bedømminga. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal sies noe om det på dommerskjemaet, heller.

Ølet skjenkes av en av dommerne, og jeg trur det ville bli vanskelig å få noen til å stille bare som skjenker. Og det burde være mulig å si noe om at dette ikke skal kommenteres. Boksene er jo alltid fylt til randen, så hvorfor ikke flaskene?
Det blir kommentert på bokser også har jeg sett.

Ikke helt fulle bokser, har fått kommentar om at boks skal fylles helt opp.

Helt fulle bokser, har fått kommentar om at de må åpnes ute (hvordan dette gjøres i praksis er jeg usikker på).

Så lenge dette ikke er definert, og det kommer motstridende tilbakemeldinger, så er ikke dette så enkelt å forholde seg til.
 
Ølet skjenkes av en av dommerne, og jeg trur det ville bli vanskelig å få noen til å stille bare som skjenker. Og det burde være mulig å si noe om at dette ikke skal kommenteres. Boksene er jo alltid fylt til randen, så hvorfor ikke flaskene?

Finnes det ikke en fasilitaor under bedømmingen ?
 
Punktet 'Flaske' på dommerskjema er ikke et poenggivende punkt, men et sted å skrive diskvalifiseringsårsak dersom det må gjøres.
Det diskvalifiseres ikke ved full flaske, men ølet vil kunne diskvalifiseres dersom det er for lite øl i flasken.
De øvrige punktene er forslag, men ikke uttømmende (les: osv.)
"riktig størrelse, kapsel, fyllingsgrad, fjernet etiketter osv."
 
men jeg opplever det ihvertfall som dommerne trekker i poengsummen
Det var slik det var beskrevet i dommerskjema, som noe negativt
 
Det er sikkert greit å slippe omstikkinga, men det er enklere å fylle de siste flaskene når du ikke må forholde deg til gjærslammet i gjæringskaret. Da tar jeg tak i toppen av karet og bikker det framover, og det hadde kommet med en del grums om jeg hadde tappa rett fra gjæringskaret. Det er greit å slippe å bekymre seg om det.

Men betyr litt grums fra bunnen av karet så mye om du får over noe i ei flaske eller to på slutten?
 
Da blei det en a-b-test.
Glasset til venstre er fra en flaske flaska på min normale måte, med flaskefyller fra gjæringskar til fullt, så det blir normal headspace når jeg trekker den ut.
Glasset til høyre er fylt etter lektor Bergers metode. Forsiktig i starten, så med fullt pådrag, og så toppa forsiktig opp så flaska er breddfull.
Begge flaskene er karbonert med ett muntons-drops pr 0,33 l.
Vis vedlegget 61171
Begge flaskene er fylt fra samme batch og har stått kjølig sammen siden karbonering. Jeg kan ikke se noen andre faktorer enn fyllinga som skiller dem.
Det er også en markant forskjell i aroma. Den mørkeste er langt blassere i aroma enn den lyseste.

Så fra nå av er jeg å anse som en konvertitt. Fra nå av kommer jeg til å fylle alle mine flasker etter lektor Bergers metode.
Vis vedlegget 61172
Hvor lang tid var det fra flaskene til testing og fotografering?
 
men jeg opplever det ihvertfall som dommerne trekker i poengsummen
Det var slik det var beskrevet i dommerskjema, som noe negativt
Som sagt er det ikke mulig å gi verken + eller - poeng på dette punktet. Det er ikke poenggivende i det hele tatt. Skjønner derfor ikke hvordan det kan trekkes, når det ikke finnes poeng å trekke... Men du har rett i at en dommer kan synes det er negativt. Det må de få lov til...
 
Tilbake
Topp