• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Gammel humle, Anyone??

Planlegger å brygge en Lambik men sitter  i saksa hva angår gammal humle, siden jeg ikke gidder å vente 2 år på at humla skal bli gammel for så 2 nye år for at ølla skal bli gammel lurer jeg på om noen har noe humle liggende som er godt over middagshøyden?
Kan evt. bytte i Lervig bokser som gikk ut i 2005, de er ivertfall over middagshøyden...
 
du kan evt prøve en bryggsjappe med dårlig "turnover" he he ..  :skitbra: jeg poster her for jeg og er på utkikk etter noe humle til en surøl :sikle
 
Da vi brygget vår første Lambic i fjor, tok vi den eldste humlen vi hadde (Brewer's Gold, høstet i 2008) og "stekte" den i ovnen (60 min @ 100 °C). Deretter lo den åpent i stua i tre døgn. Det ble ikke noe humlearoma i det hele tatt!

Hvis jeg husker rett så har vi ca. 500 g Target fra 2008, må sjekke det når jeg er hjemme. Si ifra hvis du er interessert.
 
Andreas Habel skrev:
Da vi brygget vår første Lambic i fjor, tok vi den eldste humlen vi hadde (Brewer's Gold, høstet i 2008) og "stekte" den i ovnen (60 min @ 100 °C). Deretter lo den åpent i stua i tre døgn. Det ble ikke noe humlearoma i det hele tatt!

Hvis jeg husker rett så har vi ca. 500 g Target fra 2008, må sjekke det når jeg er hjemme. Si ifra hvis du er interessert.

Target fra 2008 høres utsøkt ut  :ilike: jeg trenger vel 50-100 gram... tar kontakt når jeg kommer hjem fra havet :)
 
Du kan forsåvidt også bruke vanlig humle, men kun gjøre én enkelt tilsetting. Sikt på ca. 10 ibu.
 
Ang. gammel humle og lambic: Poenget er ikke bare å ha gammel humle, men at den er oksidert og uten aroma/smak også. Har du f.eks. humle fra 2008 som har vært oppbevart lufttett i fryser, er du egentlig like langt.
 
Gahr skrev:
Ang. gammel humle og lambic: Poenget er ikke bare å ha gammel humle, men at den er oksidert og uten aroma/smak også. Har du f.eks. humle fra 2008 som har vært oppbevart lufttett i fryser, er du egentlig like langt.

Jeg slik at eldre var uansett et bedre utgangspunkt for så å evt tørke denne litt i ovnen e.l. hvis den har vert godt oppbevart, eller er dette bare tull?
 
Magnus Jensen skrev:
Jeg slik at eldre var uansett et bedre utgangspunkt for så å evt tørke denne litt i ovnen e.l. hvis den har vert godt oppbevart, eller er dette bare tull?

Ei godt oppbevart humle som er tre-fire år gammel kan være nesten like god som fersk, dersom den er oppbevart riktig.
 
Med "hurtigelding" av humlen i ovn, risikerer du at smak og aroma blir dårlig, og det du vil ha er strengt tatt en humel helt fri for smak og aroma. Da hadde jeg heller brukt en liten mengde fersk lavalfahumle. Jeg har brukt Saaz og Hallertauer Mittelfrüh til surøl med hell. Nå har jeg forøvrig drøye 100 g Mittelfrüh-pellets liggende til lagring i en papirpose på kjøkkenet. Den har ligget ute i litt over et år, tipper den vil bli brukt til våren eller neste høst en gang.
 
Gahr skrev:
Ang. gammel humle og lambic: Poenget er ikke bare å ha gammel humle, men at den er oksidert og uten aroma/smak også. Har du f.eks. humle fra 2008 som har vært oppbevart lufttett i fryser, er du egentlig like langt.
Mener jeg leste det i innslaget ditt om sur øl, at oksydert aromaløs humle er bra siden du kan bruke større mengder med tanke på holdbarhet på ølet, i motsettning til en liten mengde fersk humle?

nå rigger jeg opp med belgian sour mix i en modifisert utgave av en av oppskriftene du foreslo til sour, med sour mix , er det noe å hente på å gjøre 1. fermentasjon med en vanlig gjærtype?
 
Tradisjonen er i alle fall å bruke smaks- og aromaløs humle. Først og fremst er tanken at man gir ølet holdbarhet uten å tilføre særlig bitterhet og smak. Humlen kolliderer gjerne med syrligheten i surøl, så man vil helst unngå for mye bitterhet. Hva som er "best" skal jeg ikke egentlig uttale meg om, men om man bruker fersk humle bør man holde bitterheten lav.

Om du gjærer med en vanlig gjær først eller ikke, vil være avhengig av hvilket resultat du ønsker. Skal du lage et øl med kraftigst mulig "vilt" preg, er det en idé kun å bruke surkulturen, men om du ønsker et litt nedtonet preg, kan du gjerne gjære, la oss si en uke, med en konvensjonell gjærkultur først og deretter stikke om og tilsette surkulturen. Den beste løsningen er selvsagt å brygge to øl, og bruke en vanlig gjær først i den ene mens du kun pitcher surkulturen i den andre. Om to år sammenlikner du så resultatet.

Uansett hvordan du velger å gjøre det, er tålmodighet og tid noe av det viktigste ved surølbrygging...
 
Gahr skrev:
Tradisjonen er i alle fall å bruke smaks- og aromaløs humle. Først og fremst er tanken at man gir ølet holdbarhet uten å tilføre særlig bitterhet og smak. Humlen kolliderer gjerne med syrligheten i surøl, så man vil helst unngå for mye bitterhet. Hva som er "best" skal jeg ikke egentlig uttale meg om, men om man bruker fersk humle bør man holde bitterheten lav.

Om du gjærer med en vanlig gjær først eller ikke, vil være avhengig av hvilket resultat du ønsker. Skal du lage et øl med kraftigst mulig "vilt" preg, er det en idé kun å bruke surkulturen, men om du ønsker et litt nedtonet preg, kan du gjerne gjære, la oss si en uke, med en konvensjonell gjærkultur først og deretter stikke om og tilsette surkulturen. Den beste løsningen er selvsagt å brygge to øl, og bruke en vanlig gjær først i den ene mens du kun pitcher surkulturen i den andre. Om to år sammenlikner du så resultatet.

Uansett hvordan du velger å gjøre det, er tålmodighet og tid noe av det viktigste ved surølbrygging...

Hva temp har du på sekundær gjæringen?
 
Det avhenger av sesongen. Bruker ikke noen form for reell temperaturkontroll på surølene mine. De står i en bod som kryper ned mot 10 °C på vinteren opp mot 18-20 sommerstid. Den første delen av gjæringen gjør jeg i kjølig  romtemperatur.
 
Den beste løsningen er selvsagt å brygge to øl,

he he selvsagt gahr  :yes:

Jeg skal se om jeg har to bøtter å sette vekk, men jeg er helt enig med tanken, driver å prøver meg frem med 1 bach med vørter og tre bøtter som jeg tørrhumler forsjellig oppi for å forske litt..  artig måte å få raskt inntrykk av hummlenes effekt,,  og ja prøver meg med saaz i sur kulturen.. 
 
Tilbake
Topp