Gammel humle?

Spørsmål 1: Skal brygge en ESB til helga, og har noe EKG humle fra 2014 liggende. Den har vært vakumpakket og oppbevart i fryseren. Bør jeg skrote denne og kjøpe ny, eller kan jeg bruke den som den er uten å justere noe på mengden? Spørsmål 2: Oppskriften fra Bakke Brygg benytter kun EKG. Jeg ser at f.eks. Bryggselv sin Pint Best Bitter har et annet humleregime, med bl.a. tørrhumling av både Challenger og EKG. Synspunkter?

Så lenge du ikke skal clone et øl så er det ikke noe problem å bruke den humlen. Ville nok økt mengden humle litt. Jeg har ikke brygget mange ESB så jeg kan ikke utdype meg om humle regimet, men vil tro det er litt smak og behag.

Så lenge du ikke skal clone et øl så er det ikke noe problem å bruke den humlen. Ville nok økt mengden humle litt. Jeg har ikke brygget mange ESB så jeg kan ikke utdype meg om humle regimet, men vil tro det er litt smak og behag.
Hva skjer egentlig med humle som blir liggende? Blir den på noen måte «harsk» eller taper den seg bare i smak?

Hvis den har vært vakuumpakket og oppbevart i fryser, som du skriver, så hadde jeg hatt null problem med å bruke den i en ESB som er et ma
Hva skjer egentlig med humle som blir liggende? Blir den på noen måte «harsk» eller taper den seg bare i smak?

Hvis den ligger "åpent", altså tilgang til oksygen, så vil den etterhvert tape veldig mye smak, og aromaen av selve humlen blir litt mot ost. Du vil nok ikke få like mye ost i ølet, men hvis humla før den er brukt smaker ost. så får du iallefall ikke mye ren smak av den i ølet. Som regel så kan du si at gammel humle gir mer fravær av smak, enn usmak.

Spørsmål 1: Skal brygge en ESB til helga, og har noe EKG humle fra 2014 liggende. Den har vært vakumpakket og oppbevart i fryseren. Bør jeg skrote denne og kjøpe ny, eller kan jeg bruke den som den er uten å justere noe på mengden? Spørsmål 2: Oppskriften fra Bakke Brygg benytter kun EKG. Jeg ser at f.eks. Bryggselv sin Pint Best Bitter har et annet humleregime, med bl.a. tørrhumling av både Challenger og EKG. Synspunkter?

Ikke noe problem med vakumert humle fra 2014 i fryser'n. Men du kan nok godt øke mengden litt, ja - uten at jeg kan si med hvor mye.

EKG fungerer helt utmerket aleine. Challenger er ei humle jeg ikke liker, synes den har en litt krass smak. Og tørrhumling er ikke noe must i en ESB. Jeg har prøvd, og fikk lite ut av det. Men det er ikke uvanlig.

Tilbake
Topp