• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Ønskes Kjøpt Gammeldagse meskeposer

Finn Berger

Moderator
Noen som har liggende noen av de gamle meskeposene, de av musselin. Jeg bøter mine, men nå er de nesten ikke hele hølimellom lenger, og jeg kan ikke finne nye til salgs noen steder. Og de som er å få tak i, av nylon, kan jeg ikke fordra.

Jeg trenger store poser, dvs. 70 x 80 cm. Med eller uten snurpetråd, det spiller ingen rolle.

(Jeg kan jo kjøpe stoff og sy nye sjøl, men vi har ikke symaskin, og jeg er dårlig på å håndtere nål og tråd:).)

takk:)!! - jeg ringer de der. "Lerretsposer" er litt uklart for meg, men kanskje er det det jeg skal ha:).

Uansett; jeg er stadig interessert i mussselinposer.
«Lerrett» er jo en vevingstype/-metode, men hvis dette er naturfiber er det jo veldig interessant, (måten tøyet folder seg ser veldig ut som naturfiber). Gjør jo BIAB stegmesk enkle uten å risikere å svi hull. Samt bruke til BIAB i BrewTools msk - som vil gjøre turbid mash (med høy andel hvete) mye enklere.
Hvis du ringer og får noe mer info, del gjerne - er interresert :)

Sist redigert:
Jeg kontaktet dem og fikk til svar at meskeposene er av nylon. Ser at Amazon Tyskland har noen meskeposer av bomull (kinesiske), men har ikke prøvd dem selv.

Jeg kontaktet dem og fikk til svar at meskeposene er av nylon. Ser at Amazon Tyskland har noen meskeposer av bomull (kinesiske), men har ikke prøvd dem selv.
Jeg skulle nok tatt den telefonen. Jeg bare bestilte, og blei smertelig klar over at de var av nylon, ja:(. Tenker å returnere dem. Dessuten fikk jeg feil størrelse:( :(.

Sist redigert:
«Lerrett» er jo en vevingstype/-metode, men hvis dette er naturfiber er det jo veldig interessant, (måten tøyet folder seg ser veldig ut som naturfiber). Gjør jo BIAB stegmesk enkle uten å risikere å svi hull. Samt bruke til BIAB i BrewTools msk - som vil gjøre turbid mash (med høy andel hvete) mye enklere.
Hvis du ringer og får noe mer info, del gjerne - er interresert :)
Det var altså nylon - og du har jo rett i at det kan være av kunstfibre, også. Jeg tenkte meg uten videre at det var naturfibre.

Jeg mener muselin er hva posene var av tidligere. Trur det er det mine er av. Jeg får nok satse på å sy/få sydd egne.

Det var altså nylon - og du har jo rett i at det kan være av kunstfibre, også. Jeg tenkte meg uten videre at det var naturfibre.

Jeg mener muselin er hva posene var av tidligere. Trur det er det mine er av. Jeg får nok satse på å sy/få sydd egne.
Jeg har noen 5kg’s jute(utenpå)+bomull(inni) risposer, jeg vil anta de er «food-grade. Men de er for små til annet enn minibrygg, (samt at jeg bruker dem til å oksydere humle). Men jeg mener å ha sett 25 kg sekker lagd på samme måte. Vil tro det er perfekt kombo. Jute beskytter mot sviing, bomull filtrerer bra.
Men det er kanskje ikke vanlig å kjøpe inn ris i 25kg sekker, (selv om jeg gjør det).
Spørre en restaurant om de har tomme, kanskje? Det er vanligvis basmatiris som pakkes slik, så indisk … ?

Jeg har noen 5kg’s jute(utenpå)+bomull(inni) risposer, jeg vil anta de er «food-grade. Men de er for små til annet enn minibrygg, (samt at jeg bruker dem til å oksydere humle). Men jeg mener å ha sett 25 kg sekker lagd på samme måte. Vil tro det er perfekt kombo. Jute (hamp) beskytte mot sviing, bomull filtrerer bra.
Men det er kanskje ikke vanlig å kjøpe inn ris i 25kg sekker, (selv om jeg gjør det).
Spørre en restaurant om de har tomme, kanskje? Det er vanligvis basmatiris som pakkes slik, så indisk … ?
Trur de er for trange. Men det var en god ide.

Og jeg bruker ikke så mye ris. Vi er bare to, og sjøl om vi bruker både ris og pasta, så er vi jo så gamle at middag og poteter liksom hører sammen:). (Og så kan man jo lage mye moro med poteter!)

Da er det misvisende markedsføring. Lerret skal være laget av lin eller bomull.
Nope
"Lerret er et vevd tekstilmateriale der renning og innslag (de loddrette og vannrette trådene i toskaftbinding) er like stramme og av samme fiber og tykkelse. Stoffet er vevd slik at overflaten har et rutete preg, men er ellers forholdsvis glatt. Trådene kan være av lin, bomull eller silke og i dag også av kunstfibre. Lerret er vanligvis litt grovt og har ikke mønster." (Wiki)

Nope
"Lerret er et vevd tekstilmateriale der renning og innslag (de loddrette og vannrette trådene i toskaftbinding) er like stramme og av samme fiber og tykkelse. Stoffet er vevd slik at overflaten har et rutete preg, men er ellers forholdsvis glatt. Trådene kan være av lin, bomull eller silke og i dag også av kunstfibre. Lerret er vanligvis litt grovt og har ikke mønster." (Wiki)
Det spørs litt hvor man finner kilden. På snl.no står det: "Stoffet ble opprinnelig vevd av lin, men brukes nå også om bomulltekstiler i samme binding." Uansett tror jeg Finn enkelt kan finne passende stoff i lin eller bomull som tåler varme og noen syr poser av.

Det spørs litt hvor man finner kilden. På snl.no står det: "Stoffet ble opprinnelig vevd av lin, men brukes nå også om bomulltekstiler i samme binding." Uansett tror jeg Finn enkelt kan finne passende stoff i lin eller bomull som tåler varme og noen syr poser av.
:) Lerret er metode, ikke materiale.
Men;
Jeg er helt enig med deg. Jeg tenker på lerret som bomul eller lin. Seil, maleri, tøy …
Det er sneaky å kalle det lerret når det er syntetisk. ‘Alle’ assosierer lerret med noe ‘naturlig’, og … ‘gammeldags’ (i positiv forstand).
Og det er vel ikke utenkelig at også selger måtte snike seg bort og titte på vaskelappen :p

:) Lerret er metode, ikke materiale.
Men;
Jeg er helt enig med deg. Jeg tenker på lerret som bomul eller lin. Seil, maleri, tøy …
Det er sneaky å kalle det lerret når det er syntetisk. ‘Alle’ assosierer lerret med noe ‘naturlig’, og … ‘gammeldags’ (i positiv forstand).
Og det er vel ikke utenkelig at også selger måtte snike seg bort og titte på vaskelappen :p
Eller "meskelappen". ;-)

Tilbake
Topp