Går det å lage gjærstarter 5 dager før brygging?

Kan jeg lage en gjærstarter 5 dager før den skal brukes? sette den på en magnet rører å la den stå uten at jeg ser til den i 4 dager?

Skal bort å har planer om å brygge dagen etter jeg kommer hjem.

Jeg satte starter torsdag ettermiddag. Denne spant på røreren frem til søndag ettermiddag. Riktignok bare 3 dager. En dag til går vel greit.

Det hender ofte at eg må utsetja bryggjing til samme dag veka etterpå. Av den grunn har eg basert meg på tørrgjær. Men kva om startaren blir ståande ei god veka?

Forrige gang jeg skulle brygge med flytende måtte jeg utsette bryggingen en uke. Cold crashet starteren og pitchet den etter en uke. Gikk fint det men om det er anbefalt er noe helt annet..

Problemet med for mange dager på rører er at det er jo ikke lufttett, jeg bruker bare folie som ligger sånn halveis tett slik at det kan suges luft inn. Men da er det jo også mulighet for fluer og annet faenskap å slippe inn. Jeg hadde en stående i 5 dager, ikke på rører, men når jeg kom hjem lå der en liten flue og fløt i starteren. Så den gikk rett i vasken, det var tydelig infeksjon. Og lager du tett system med vannlås kommer det for lite oksygen. Men en nylonstrømpe med strikk hadde kanskje gjort susen?  Å coldcrashe starteren for så å pitche etter noen dager har jeg gjort mange ganger uten problem, det blir jo som å tilsette rør rett fra butikken.

Trones skrev:
Kan jeg lage en gjærstarter 5 dager før den skal brukes? sette den på en magnet rører å la den stå uten at jeg ser til den i 4 dager?

Hender jeg lager starter noen dager før bruk, lar gjæren gjøre jobben ferdig, forsegler kolben, setter det kjølig og dekanterer for jeg tilsetter i vørteren.
Ser ingen nytte med å la starteren stå flere dager varmt uten tilgang på næring.

Trones skrev:

4 dager på røreren mener jeg er for lenge, da vil gjæren begynne å " spise" av sin egen energireserve og du vil ikke få en frisk gjær.
Da er det bedre å lage starteren dagen før brygging å pitche en aktiv starter.

Har gjort det slik noen ganger, to dager på kjøleren, for så å sette gjæren kaldt og ta den ut på beyggedagen. Har gått fint det.

Tilbake
Topp