Gassbrenner i vinterkulda?

Hei. Hvordan er det å koke ute nå. Når gradestokken viser -10? Kokevolum er ca 30l og jeg har en runde med liggeunderlag som isolasjon på kjelen min. Brenneren er en sånn som blir solgt sammen med et krabbekokersett, vet ikke oppgitt/teoretisk effekt på den. Tror dere det vil gå bra eller er det noen "ulemper" med bygging i vinterkulda?

Lurer på en ting til: hvordan er det å bruke gassbrennere i kjeller? Er det i det hele tatt lovlig? Har ei utvendig kjellertrapp med tak over som egentlig hadde egnet seg bra for koking med gassbrenneren. I enden av trappen er det et betonggulv på ca 2 kvadrat. Vil det være forsvarlig å rigge seg til med brenner og propanflaske på dette begrensede området?

Problem med kulde og propan, er at man får dårlig effekt når gassen blir kald. Jeg har ikke prøvd med krabbekoker og stor flaske, så kanskje det funker, best å testkjøre før produksjon. Forbrenningen gir Co2, så det er greit med ventilasjon.

Det vil jo garantert fungere, ref koke vann på primus/gass på tur om vinteren.
Eneste spørsmålet er hvor lang tid det tar å koke opp, ekstra gass.

Du kan/vil få problemer med frysing i flaske og regulator hvis forbruket til brenneren er høy; du merker det ved at flammen dabber av. Problemet er ikke så stort hvis du har en industriregulator; dvs en som kan gi et trykk på mér enn 30 millibar.

Det vil da evt. hjelpe å sette hele flaska i varmt vann (max. 50c?), og riste/rugge på flaska.

Tim skrev:
Det vil jo garantert fungere, ref koke vann på primus/gass på tur om vinteren.
Eneste spørsmålet er hvor lang tid det tar å koke opp, ekstra gass.

Ser at jeg formulerte meg ganske dårlig :) Det jeg mente var om det kom til å ta veldig mye lengre tid, og om det er greit å holde rullende kok i -10 :)

Det er lovlig å bruke propanbrenner innendørs, men du skal følge bruksanvisningen til produktet du brenner med. Det er vanlig at brennere uten flammesikring ikke skal brukes innendørs i følge produktdokumentasjonen.

Det er ikke tillatt å oppbevare propan i kjeller eller på loft, men om dette medfører at du ikke kan bruke propan der er jeg usikker på.

Kan jo ikke bruke krabbekoker inne, høres risikabelt ut.
Hva jeg tror er at du bruker et kvarter eller så lenger på å koke opp, selve koketiden vil jo ikke endres når det først koker.

(Og ja jeg har kokt ting ute om vinteren, uten å ha tenkt på hvor lang tid det tok)

Klart du kan bruke krabbekoker inne (i kjelleren). Men da må du ikke dra på butikken en tur. Jeg bruker en stor gassbrenner i kjelleren (maks 30 kW). Det er bare å sørge for svært god lufting!

Det er ikke noe problem å bruke en gasskomfyr inne, de fleste land bruker jo komfyrer med gass. Så man trenger ikke mer ventilasjon enn hva som finnes på et kjøkken.
Ville vært mer bekymret for om utstyret er godkjent/sikkert for innendørs bruk.

Disse krabbekokerne er betydelig mer usikre enn gasskomfyr. 
Sørg hverfall for god sikkerhetssone.

jeg har kokt ute i -14 med krabbekoker uten problemer. tar en 5-10 min lenger og koke opp bare . og jeg har latt propan flaska 11kg stå ute hele uka i forveien. og det har vært helt uproblematisk. har hatt 4 brygg på den flaska nå + at jeg har brukt den til og varme kjeller stuen med en 15-16 timer og den er ikke tom enda. så det virker ikke til at det er en radikal økning av gass bruk ved -10 til -15 grader iaffal. har ikke prøvd å bruke den inne.

Null stress å fyre med propan ute i -10. Fordampningstemperaturen til propangass er -44 grader C, så med mindre du bor i Sibir så funker det som bare det  :skitbra: Regn dog med at varmetapet fra kjelen din til omgivelsene vil være betydelig større enn i +20 grader, så det vil ta lengre tid/mere gass å koke i kalde omgivelser. Har du et vindpust i tillegg kan det ta håpløst lang tid. Har du mulighet til å skjerme til brenneren så gjør det!

Tilbake
Topp