Gassbrenner, Mekk

Jepp. Funker fint. Jeg har har ingen problemer med å koke opp 75 liter. Sveiste fast en bolt i bunnen av VV-berederen og skrudde gassbrenneren opp mot bunnen. Har en justerbar gassregulator opp til 2 bar som gir det hele en ekstra piff. Den har elektrisk tenner som kan være litt artig om en har glemt å justere ned trykket før tenning. Bruker som regel å la gassbrenneren stå på maks og heller justere effekten ved gassflasken.

Vedlegg

• Brenner.JPG
    Brenner.JPG
    147,1 KB · Sett: 678
  • Innfestning av krabbekoker.JPG
    Innfestning av krabbekoker.JPG
    274,1 KB · Sett: 676
Hvor har du fått tak i denne justerbar regulatoren? Prøvde gassbrenneren jeg skal bruke i går og fikk kun en slapp gul flamme. Mistenker at regulatoren ikke slipper igjennom nok gass. Flammene nådde maks størrelse allerede når jeg hadde åpnet regulatoren på brenneren til ca. 10%. Er det noen andre forslag tas de imot med åpne armer :)

Riiser skrev:
Hvor har du fått tak i denne justerbar regulatoren? Prøvde gassbrenneren jeg skal bruke i går og fikk kun en slapp gul flamme. Mistenker at regulatoren ikke slipper igjennom nok gass. Flammene nådde maks størrelse allerede når jeg hadde åpnet regulatoren på brenneren til ca. 10%. Er det noen andre forslag tas de imot med åpne armer :)
Denne brenneren MED regulator selges på mekk til 449,-

Vi har en slikt og uten sammenligningsgrunnlag synes vi den fungerer fint. Har ikke så mye erfaring med gassbrennere. Hvordan kan vi brenne mest effektivt? Er det en farge på flammene som er "riktig"?

Amund_J skrev:
Riiser skrev:
Denne brenneren MED regulator selges på mekk til 449,-

Propanflaska jeg bruker er type campingvogn/gasgrill, og der setter man jo på en regulator på flaska som etter hva jeg kan skjønne gir 30mBar maks. Trodde det var denne 35 VRM mente han kunne regulere til 2 bar. Må kanskje kjøpe meg en truckflaske hvis man ikke får trykk nok fra regulatoren på "grillflaskene".

Gassregulatoren heter "Jumbo" og kan kjøpes på bla. Proff Partner og andre steder som har gass- og eller taktekkingsutstyr.

Den ser slik ut:
Jumbo-High-Pressure-Regulator.jpg

Takker for det! Har aldri fått med meg at man får andre regulatorer til disse flaskene. For å korrigere litt heter visst alle disse regulatorene jumbo, men denne heter Jumbo High Pressure ;) Satser på at detta gjør susen!

Eivindrs skrev:
Vi har en slikt og uten sammenligningsgrunnlag synes vi den fungerer fint. Har ikke så mye erfaring med gassbrennere. Hvordan kan vi brenne mest effektivt? Er det en farge på flammene som er "riktig"?
Fritt googleoversatt fra blichmannengineering.com:

" Finjustering flammen: Når brenneren er tent, du vil justere regulatoren og spjeldet for å nå ønsket varmeinnstilling med regulatoren, og vil justere flammen kvalitet med spjeldet. Du trenger ikke å ha regulatoren helt åpen for å oppnå maksimal effekt! Ser på flammen, vri spjeldet til flammen er litt gul. Deretter sakte snu det tilbake til flammen blir lyseblå (den gule vil bli borte), og flammene fremdeles rører dysene i brenneren. Hvis flammen løftes ut av dysene, eller du høre en lav brummende lyd fra flammen, det blir for mye luft gjennom spjeldet og du vil trenge for å lukke det litt. Hvis den er gul, er det ikke tilstrekkelig luftstrøm og du vil trenge å åpne spjeldet. Dersom du øker gasstrømmen via regulator, kan det være nødvendig å justere spjeldet. Merk at optimal oppvarming hastighet og effektivitet kan bare oppnås med en riktig tilpasset flamme. Og igjen, trenger du ikke å ha regulatoren helt åpen for å nå maksimal effekt!"

Spjeldet er gjerne den aluminiumskappen som ligger rundt "halsen" på brenneren, der gassen kommer inn.

Da harn fått handla ny regulator og justert flammen etter alle kunstens regler. Tok 1/10 av tida å få oppkok med ti liter vann i forhold til den gamle regulatoren... Da er det vel bare å vente på første All-grain bryggedag :skitbra:
Takk for hjelpa!

Tilbake
Topp