Gassflaske - Hvor kjøpe kran/hovedventil?

Hei, jeg er ikke ølbrygger, jeg driver litt med sveising som hobbysyssel, og vil bruke c02 for å få ned kostnaden noe. Men nesten alt det jeg har søkt på innenfor dette emnet fører meg til dette forumet, så hvorfor ikke bare spørre her det tydligvis er mye kunnskap om emnet?

Jeg har kjøpt et apparat med c02 fra Ernst -Nilsen, men jeg fikk så høre at jeg kan fylle på andre flasker som jeg har også om jeg kan ordne en overgang til C02 ventil, og i garasjen har jeg 2 store dykkeflasker samt en 5kgs oksygenflaske.

På oksygenflaska vil jeg tro at det bare vil være å kjøre en overgangshylse av noe slag, det tror jeg at jeg har sett et par steder på nett, men om noen har noen gode linker til dette blir jeg glad!

På dykkeflaskene derimot, har jeg skjønt at det blir noe mer problematisk siden en overgang som en mann en gang lagde (Firma som het Petit eller noe) ikke er å få tak i lenger, så da tenkte jeg at jaja, kan jeg ikke bare bytte hele ventilen/krana? Men etter å ha søkt litt rundt, sliter jeg virkelig med å finne akkuratt dette, kan noen hjelpe meg på vei?

Tusen takk for all hjelp på forhånd!
 
O2 flaken har vel samme gjenger som co2 ville jeg tro. Går jo ann å selge dykkerflaskene og kjøpe et ombyggd co2 brannslukk. Apparat. Ca 700 med gass. 350,- for fylling ca.
 
O2 flaken har vel samme gjenger som co2 ville jeg tro. Går jo ann å selge dykkerflaskene og kjøpe et ombyggd co2 brannslukk. Apparat. Ca 700 med gass. 350,- for fylling ca.

Det har jeg allerede gjort, jeg skrev det over men kanskje ikke konkret nok :) Det er ikke det at jeg ikke har gass, men jeg vil gjerne ha mer på lager da jeg sjelden har mulighet til å ta turen til oslo, og kan jeg fylle 3-4 flasker i slengen er jo det supert, men jeg må enten ha overgang fra dykkeflaske eller bytte ventil på de.

Men takk for svar!
 
Ingen som f.eks. driver med service på brannslukkere, i nærhete av der du bor, og dermed har co2?
 
Det står litt her om gjenger på kraner til dykkeflasker. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Diving_cylinder
Jeg vet ikke helt hvordan gassfyllere stiller seg til å fylle en giftig gass på flaske til pusteluft. Dykkerflasker er stemplet med D og har 2 års holdbarhet på trykkprøving. Bytter du kran og maler den i riktig farge burde den saken være løst. Hvis du har DIN kobling på dykkerflaska er det 5/8" rørgjenger på uttaket. 5 gjenger på 200 bar, 7 på 300 bar. Co2 bruker DIN 477 nr 6 http://gascom.no/produkter/flaskere...433734974/din_standard_flasketilkoblinger.pdf
Du kan kanskje finne noen rørdeler somkan brukes overganger hos en rørlegger med velutstyrt rotekasse.
 
Selg o2flaska til en brygger, kjøp et 6kg ombygd brannslulningsapparat for penga. Dylkeflaskene har andre gjenger enn co2flaskene, så funker neppe å bytte kran på dem.
 
Selg o2flaska til en brygger, kjøp et 6kg ombygd brannslulningsapparat for penga. Dylkeflaskene har andre gjenger enn co2flaskene, så funker neppe å bytte kran på dem.
^^^Dette.

Selg O2flaska og eine dykkerflaska til meg ;) Selg den andre dykkerflaska til ein enna gærning med luftvåpen/paintball/dykkesyke og kjøp ei stor eller fleire små co2-flasker, så slepp du overgangar og tull og tøys.

Og så skadar det ikkje om du begynnar å brygge øl heller... ;)
 
Takk for mange gode svar, skulle kanskje ha nevnt at dykkerflaskene har type "yoke"/klo-kobling, derfor jeg tenkte at det kan
skje var lettere å bytte hovedkran/ventil siden jeg ikke finner noen overgang som passer. Til dere som anbefaler meg å kjøpe ombygd gassapparat, så har jeg som jeg skrev allerede kjøpt dette :) Meget fornøyd med det, men når jeg har 3 gassflasker til liggende tenkte jeg at jeg like gjerne kunne konvertere de også slik at jeg har noe mer gass på "lager". Kan sikkert selge unna et par av dem, og klare meg fint med 2 flasker.

Et konkret spørsmål, jeg finner ingen nettbutikk som selger hovedkraner/ventiler til flasker, noen som kan bla opp det? Settes stor pris på.



Ellers synes jeg dere er sykt flinke til å svare på dette forumet, takker så mye for mange informative svar. Og jeg er glad i hjemmebrygget øl, fikk servert mye godt når jeg bodde på bygda i Trøndelag :D

^^^Dette.

Selg O2flaska og eine dykkerflaska til meg ;) Selg den andre dykkerflaska til ein enna gærning med luftvåpen/paintball/dykkesyke og kjøp ei stor eller fleire små co2-flasker, så slepp du overgangar og tull og tøys.

Og så skadar det ikkje om du begynnar å brygge øl heller... ;)

Jeg kunne helt sikkert gjort det, ene dykkerflaska er det fremdeles luft på, og ser helt strøken ut. Er nok noen år siden den ble trykktestet sist, den andre dykkerflaska vet jeg ikke tilstand på så den skal du få billig. Oksygenflaska skal være helt i orden og er blitt brukt til O2/acetylen brenner.
Jeg vet ikke hva pris ligger på disse tingene, så om du sender meg en pm så kan vi sikkert ordne noe.
 
Tilbake
Topp