Gjær: Imperial L26 Pilgrimage

Mulig jeg misforsto Erikraude og Finn – dere kjører ikke én pakke på lagerøl?
Nei, og det burde jeg kanskje vært tydelig på siden tråden handler om lagergjær. Da dobler jeg mengden. Men jeg kjøper meg gjerne ut av behovet for starter ved å kjøpe to pakker. Så lager jeg heller en normalstyrke lager og en dobbelbokk eller baltisk porter etterpå. Da syns jeg jeg har fått valuta for pengene.

Problemet er egentlig bare at vareutvalget til Imperial er for lite. Jeg savner for eksempel wlp013 og -940.
 
Da er vi enige :) Gjærmenden som anbefales av produsentene henger helt soleklart sammen med stoffskiftet til gjær på ulike temperaturer. Fermentis W34/70 anbefaling: 80-120 g/hl (12-18 grader). Fermentis US-05: 50-80 g/hl (18-24 grader). Komfortsonen til WLP830 er dog 10-13 grader. Da er nok 1,5 mill per ml/plato det riktige å legge seg på for svake til medium sterke lagerøl. Fermentis sier også at behovet for W34/70 på 9 grader er 200-300 g/hl – altså 2,5 ganger så mye som ved anbefalt temperatur.
Kan det stemme at Whitelabs har endra anbefalingene for 830? Jeg mener at den og w-34/70 hadde like temperaturanbefalinger? Nå har Fermentis økt øvre grense til 18 grader, ser jeg:) - mens altså Whitelabs har senka sine grenser. (Men disse to gjærstammene er jo ikke like, heller.)

L26 har 7-13 grader som anbefalt temperatur, mens Whitelabs oppgir 10-12 for 835. Jeg hadde nok ikke brukt bare en pose av L26, nei.
 
Jeg vurderte et sekund å droppe starter og heller pitche på 18-20c og holde temp de første 12-15 timene før jeg setter ned temp til 10c. Noen erfaringer med dette?
 
Jeg vurderte et sekund å droppe starter og heller pitche på 18-20c og holde temp de første 12-15 timene før jeg setter ned temp til 10c. Noen erfaringer med dette?
Trur ikke det er noen god ide. Et par andre forslag:

Når det gjelder drauflassen kan du gjøre det på den måten at du deler brygget i to, og tilsetter den andre delen dagen etter. Har du generelt godt reinhold og er litt ekstra omhyggelig, trur jeg ikke det skal være noe problem å la vørter stå på 10 grader. Å bare gi en ny runde oksygen er vel i bunn og grunn det samme, bare enklere.
 
Trur ikke det er noen god ide. Et par andre forslag:

Når det gjelder drauflassen kan du gjøre det på den måten at du deler brygget i to, og tilsetter den andre delen dagen etter. Har du generelt godt reinhold og er litt ekstra omhyggelig, trur jeg ikke det skal være noe problem å la vørter stå på 10 grader. Å bare gi en ny runde oksygen er vel i bunn og grunn det samme, bare enklere.
Jeg har et Speidel 60 liters gjæringskar, og praktiserer drauflassen fra tid til annen. Sist nå i helgen da det ble en dobbel batch med WLP940. Ca 12 timer etter andre tilsetting begynte den merkbare gjæringen. Nå brummer det det godt i blowoff-flasken med noen sekunders mellomrom.
 
Jeg har et Speidel 60 liters gjæringskar, og praktiserer drauflassen fra tid til annen. Sist nå i helgen da det ble en dobbel batch med WLP940. Ca 12 timer etter andre tilsetting begynte den merkbare gjæringen. Nå brummer det det godt i blowoff-flasken med noen sekunders mellomrom.
Jeg har aldri prøvd hverken drauflassen eller å tilsette ekstra oksygen (annet enn til RIS og sånt). Men nå har jeg stående en porsjon Imperial L17 Harvest og snurre med 3,5 liter vørter (den prøver hele tida å komme seg ut av kolben:) ) Den skal lage pils for meg på 9-10 grader, og da tenker jeg å teste tilsetting av ekstra oksygen. Som sagt; jeg har tru på å være raus med gjæren på den temperaturen der.

12 timer virker rimelig, ja - når vi bruker gjær som er i toppform.

Jeg trur du sa noe en gang om å pitche et par-tre grader over gjæringstemperatur, men det var vel pga. problemer med å få kjølt vørteren lenger ned? Gjorde du det denne gangen?
 
Jeg har aldri prøvd hverken drauflassen eller å tilsette ekstra oksygen (annet enn til RIS og sånt). Men nå har jeg stående en porsjon Imperial L17 Harvest og snurre med 3,5 liter vørter (den prøver hele tida å komme seg ut av kolben:) ) Den skal lage pils for meg på 9-10 grader, og da tenker jeg å teste tilsetting av ekstra oksygen. Som sagt; jeg har tru på å være raus med gjæren på den temperaturen der.

12 timer virker rimelig, ja - når vi bruker gjær som er i toppform.

Jeg trur du sa noe en gang om å pitche et par-tre grader over gjæringstemperatur, men det var vel pga. problemer med å få kjølt vørteren lenger ned? Gjorde du det denne gangen?
Noen få grader over spiller liten rolle, etter min erfaring. Om sommeren, når vanntemperaturen er såpass høy at det er vanskelig å kjøle til under 15 grader, pleier jeg å bare tilsette gjær på den temperaturen. Da står gjæringskaret i kjøleskap – og med en Inkbird tar det ikke mange timene før det er på 11-12 grader. Nå om dagen er pitche-temperaturen lavere, gjerne 9-10 grader.
 
Noen få grader over spiller liten rolle, etter min erfaring. Om sommeren, når vanntemperaturen er såpass høy at det er vanskelig å kjøle til under 15 grader, pleier jeg å bare tilsette gjær på den temperaturen. Da står gjæringskaret i kjøleskap – og med en Inkbird tar det ikke mange timene før det er på 11-12 grader. Nå om dagen er pitche-temperaturen lavere, gjerne 9-10 grader.
Har du noen erfaring med hvor høy pitchetemperaturen kan være med godt resultat? Ville jo tro dette hjelper gjæren å komme igang. Men spørsmålet er jo når uønskede smaker kan oppstå.

Drauflassen skal jeg forsøke en gang, det virker morsomt å prøve. Denne gangen blir det med stor starter og oksygen.
 
Har du noen erfaring med hvor høy pitchetemperaturen kan være med godt resultat? Ville jo tro dette hjelper gjæren å komme igang. Men spørsmålet er jo når uønskede smaker kan oppstå.

Drauflassen skal jeg forsøke en gang, det virker morsomt å prøve. Denne gangen blir det med stor starter og oksygen.
Jeg vil, som de andre tidligere i denne posten, ikke anbefale å starte gjæringen varmt for så å kjøle ned. Gammel kunnskap sier at man aldri skal gå ned på temperaturen under et forløp. Og det sies vel også at usmaker kan oppstå tidlig i forløpet om man gjærer for varmt. (Det jeg praktiserer om sommeren er bare å sette vørteren inn i kjøleskap rett etter nedkjøling/overføring til gjæringskar. Da holder den riktig temperatur etter 3 timer omtrent.)

Et alternativ til starter er å teste tørrgjæren Fermentis w-34/70. Seriøse tester viser at den faktisk tåler både underpitching og høy temperatur uten å produsere merkbare usmaker. Dette gjelder for moderat sterke øl, om jeg husker riktig.
 
Har du noen erfaring med hvor høy pitchetemperaturen kan være med godt resultat? Ville jo tro dette hjelper gjæren å komme igang. Men spørsmålet er jo når uønskede smaker kan oppstå.

Drauflassen skal jeg forsøke en gang, det virker morsomt å prøve. Denne gangen blir det med stor starter og oksygen.
Å pitche varmt var en vanlig teknikk - i alle fall i amerikanske hjemmebryggerkretser. Effekten er som du sier, men den er neppe interessant som botemiddel for mangel på gjær. Og du risikerer økt produksjon av høyere alkoholer (fusel), og sjøl om det ikke skulle bli så mye at du får fuselsmak, vil du likevel få mer estere, siden de dannes av høyere alkoholer.

Poenget med drauflassen og ekstra okygenering er at gjæren, etter at den har formert seg en gang og vi altså har fått dobla antallet gjærceller, får bygget opp forrådet av cellemembranråstoff til maks igjen. Det er det gjæren bruker okysgenet til. Og det er dette forrådet som avgjør hvor mange celledelinger gjæren kan gjennomføre. Med fulle lagre kan den gjennomføre 3 delinger, og det vil si at gjærmengden kan 8-dobles. Så når du bygger opp forrådet igjen etter den første delinga, fordobler du potensialet for formering. Så dette tilsvarer faktisk - i alle fall i teorien - pitching av dobbelt så mye gjær.

@Holmentoppen nevner i en tidligere post at du vil få en viss overgang til aerob energiutnyttelse (respirering) en kort periode. Da vil noe av sukkeret bli omdannet til CO2 og vann - akkurat som når vi respirerer - og du får litt mindre alkohol enn om gjæren ikke hadde fått denne anledningen. Men det vil jeg tru er minimalt.

Vil oksygenet danne usmaker? Nei, det trur jeg ikke. I kald vørter går de reaksjonene som danner usmaker svært langsomt, og gjæren vil ha tatt unna oksygenet lenge før det kan gjøre skade.
 
Pilsneren jeg brygga 6.feb ble tappet på fat i går.
Den gikk fra 1.042 til 1.006. Holdt 10 grader hele veien.
FG ble nådd på en god uke, 9 dager. Ingen overraskelser så langt med denne gjærsorten.
Fatet fikk i dag gelatin og co2 påkoblet til karbonering.
 
Da blir det et forsøk med L26 i morra. Tysk pils, oppskrift her.

Dere som har prøvd den: Hvordan er det med svovelproduksjonen?

Ser at @Stikkaren har fått 85% utgjæring. Det er godt over de 72-77% som Imperial antyder. Jeg har regna med litt over (80%), men jeg vil ikke høyere. 85 blir altfor mye.
Hos meg gikk både Imperial L26 og Brewly 34/70 fra ca 1,050 til 1,009-1,010.
 
Tilbake
Topp