Gjær: Imperial L26 Pilgrimage

Hos meg gikk både Imperial L26 og Brewly 34/70 fra ca 1,050 til 1,009-1,010.
Flott - det er det jeg har kalkulert med. (1.047 => 1.009)

@Stikkaren : w-34/70 pleier jo å ligge høyere enn annen lagergjær, for meg også. Så nå er jeg veldig spent på hvor denne ender. Håper bryggeriet mitt funker som Jørgens:).
 
Da blir det et forsøk med L26 i morra. Tysk pils, oppskrift her: https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/post-582796.

Dere som har prøvd den: Hvordan er det med svovelproduksjonen?

Ser at @Stikkaren har fått 85% utgjæring. Det er godt over de 72-77% som Imperial antyder. Jeg har regna med litt over (80%), men jeg vil ikke høyere. 85 blir altfor mye.
Litt dagbokstoff:): Tok en prøve nå, etter 8 dager på 10 grader. Det har gått rolig for seg, men den er nede på 1.016, fra 1.046. Svovelproduksjonen har vel ikke vært hverken bedre eller verre enn hva jeg er vant til. Smaken er rein og crisp, og jeg trur dette blir godt - etter min standard, i alle fall:). Tester ny humle, også, Opal, og synes jeg kjenner litt hyggelig krydder.
 
Litt dagbokstoff:): Tok en prøve nå, etter 8 dager på 10 grader. Det har gått rolig for seg, men den er nede på 1.016, fra 1.046. Svovelproduksjonen har vel ikke vært hverken bedre eller verre enn hva jeg er vant til. Smaken er rein og crisp, og jeg trur dette blir godt - etter min standard, i alle fall:). Tester ny humle, også, Opal, og synes jeg kjenner litt hyggelig krydder.
Nå er det gått 4 dager sida jeg flaska dette ølet, og det har fått godt med kullsyre, så jeg synes jeg kan si noe om det. Og det er at smaken er rein og crisp, og at det er mye hyggelig krydder sammen med florale toner her. Kjenner en anelse svovel, men den trur jeg faktisk kommer til å bli borte etter hvert.

Konklusjon: Jeg kjenner meg ganske entusiastisk overfor denne gjæren, og skal ta godt vare på den. Nå har jeg to IPLere med den også - satte den andre i dag - og de har jeg store forventninger til:).
 
Pilsen som ble gjæret med L26 flyttet inn i pøbben nå i kveld. Skulle tappe meg en deilig helles (Holmentoppens Helles Angels, nydelig øl) og fikk bare skum og hosting fra fatet, sukk.....tomt var det.

Pilsnerfatet har fått en liten måned lagring i kjøleskap etter karboneringen. Måtte selvsagt tappe en ørliten smak selv om den fortsatt er lovlig fersk.
Deilig crisp og rein smak, med tydelig aroma og smak fra humletilsetningene.
Denne pilsen ble brygget med Perle som bitterhumle på 60 min og Tettnanger på 15 og 5 min til totale 40'ish IBU. Denne humlekomboen seiler opp som en favoritt til tysk pilsner.
Gristen besto av 97% Weyermann Premium Pils og 3% syremalt.
I og med at den gikk helt ned til 1.006 så er den lovlig tørr men desto mer session-vennlig. Særdeles godt fornøyd med resultatet, L26 kan trygt anbefales!
 
Pilsen som ble gjæret med L26 flyttet inn i pøbben nå i kveld. Skulle tappe meg en deilig helles (Holmentoppens Helles Angels, nydelig øl) og fikk bare skum og hosting fra fatet, sukk.....tomt var det.

Pilsnerfatet har fått en liten måned lagring i kjøleskap etter karboneringen. Måtte selvsagt tappe en ørliten smak selv om den fortsatt er lovlig fersk.
Deilig crisp og rein smak, med tydelig aroma og smak fra humletilsetningene.
Denne pilsen ble brygget med Perle som bitterhumle på 60 min og Tettnanger på 15 og 5 min til totale 40'ish IBU. Denne humlekomboen seiler opp som en favoritt til tysk pilsner.
Gristen besto av 97% Weyermann Premium Pils og 3% syremalt.
I og med at den gikk helt ned til 1.006 så er den lovlig tørr men desto mer session-vennlig. Særdeles godt fornøyd med resultatet, L26 kan trygt anbefales!
Lovlig fersk????:). Jeg syntes min var helt nydelig etter fire dager;).

Neida, det skjer noe over tid, jeg mener ikke å starte den diskusjonen her. Men Beaujolais Nouveau er jo også godt:).
 
Pilsen jeg brygget er på fat og prøvesmakt. Malten som ble brukt var kombinasjon av bohemian floor malted, barke og litt münchener malt. Magnum for bitter først så Saaz. OG 1.056, FG 1.007. 2l starter på gjæringskar fra 21. Jan til 24. mars, 32 dager ved 2˚C.

Veldig fornøyd. veldig Klar øl med fin farge. Crisp og smakfull med fylde selv med høy utgjæring. Ingen svovel, litt floral.
Beste lageren jeg har brygget. Kommer til å ta vare på L26 og bruke den i flere brygg.
 
Inspirert av den innledende suksessen med L26 så er det nå bestilt inn tsjekkiske råvarer for å prøve en pilsner til med den.

98% Weyermann floormalted bohemian pilsnermalt
2% syremalt

100% Saaz

Flytta den tyskgjæra tsjekkeren inn i pøbben i dag da modningsskapet som har stått på 1 grad siste måneden snart skal i sving som gjæringsskap igjen.

Ølet ble lettøl da maltet knapt nok var knust hos forhandleren så L26 hadde svært få utfordringer med å gjære ut denne grundig. OG var 1.036, FG ble 1.010.

Uansett, ølet smaker utmerket, meget rein og fin smak av Saaz og bøhmisk malt. En session/gressklippe-pils ble det men det gjør meg ingenting. Nok en meget godt bestått jobb av L26 Pilgrimage.
Neste på programmet for denne gjæren blir en zoigl på Weyermann Isaria 1924.
 
Flytta den tyskgjæra tsjekkeren inn i pøbben i dag da modningsskapet som har stått på 1 grad siste måneden snart skal i sving som gjæringsskap igjen.

Ølet ble lettøl da maltet knapt nok var knust hos forhandleren så L26 hadde svært få utfordringer med å gjære ut denne grundig. OG var 1.036, FG ble 1.010.

Uansett, ølet smaker utmerket, meget rein og fin smak av Saaz og bøhmisk malt. En session/gressklippe-pils ble det men det gjør meg ingenting. Nok en meget godt bestått jobb av L26 Pilgrimage.
Neste på programmet for denne gjæren blir en zoigl på Weyermann Isaria 1924.
Har fått bare godt øl med denne, jeg også:).

På tide å skaffe kvern;)?
 
Den tsjekkiske med L26 går mot slutten av gjæringa, har gått fra 1.050 til 1.013. Produserte litt svovel midtveis, men det er borte nå. Og for meg er dette stort. Jeg har slitt enormt med svovel, og dette er første gang jeg opplever at det rett og slett er borte. Kjenner ingen andre usmaker, heller.

Konklusjon: Jeg gjør alt jeg kan for å holde liv i denne gjæren - og jeg skriver til Imperial og tigger dem om å legge til denne i det faste utvalget. Det kan gjerne flere gjøre:).

Jeg har nok gjort alt riktig - brukt rikelig med gjær i absolutt toppform, og tilsatt en ekstra dose gjærnæring mot slutten av den mest aktive fasen av gjæringa - men det har jeg gjort før, også. Så jeg skjønner ikke annet enn at gjærtypen må få sin del av æren.
 
Nå har jeg brygga to batcher med L26 på 14 grader, og er ikke helt happy*. Grunnen er at det har blitt usmakelig mye acetaldehyd, og det har ikke blitt rydda vekk sjøl om ølet har fått stå 3 uker. Har ikke kjent noe til dette når jeg har gjæra nede på 10 grader, og lurer på om temperaturen kan være årsaken. Ser egentlig ikke noe annet.

Den siste er ikke tappa opp ennå, så nå skal jeg prøve "kräusening". Jeg har satt en SNS på en liter som jeg har tenkt å hive oppi når den har kommet seg skikkelig opp i fart, og så får vi se om en sånn dose fersk og aktiv gjær kan klare å rydde opp.

*Understatement. Jeg er drituhappy. Huset er så å si tomt for pils, men jeg gidder ikke drikke eplesaft, heller:(.
 
Nå har jeg brygga to batcher med L26 på 14 grader, og er ikke helt happy*. Grunnen er at det har blitt usmakelig mye acetaldehyd, og det har ikke blitt rydda vekk sjøl om ølet har fått stå 3 uker. Har ikke kjent noe til dette når jeg har gjæra nede på 10 grader, og lurer på om temperaturen kan være årsaken. Ser egentlig ikke noe annet.

Den siste er ikke tappa opp ennå, så nå skal jeg prøve "kräusening". Jeg har satt en SNS på en liter som jeg har tenkt å hive oppi når den har kommet seg skikkelig opp i fart, og så får vi se om en sånn dose fersk og aktiv gjær kan klare å rydde opp.

*Understatement. Jeg er drituhappy. Huset er så å si tomt for pils, men jeg gidder ikke drikke eplesaft, heller:(.
Jeg pitchet nettopp en stor starter på 9 grader nå og har tenkt å la den stå på den temperaturen i alle fall det første døgnet. Greit å vite at L26 ikke er like happy med høye temperaturer som for eksempel W34-70 (som jo takler det meste).
 
Jeg pitchet nettopp en stor starter på 9 grader nå og har tenkt å la den stå på den temperaturen i alle fall det første døgnet. Greit å vite at L26 ikke er like happy med høye temperaturer som for eksempel W34-70 (som jo takler det meste).
Det er i alle fall en hypotese. Jeg kjører 34/70 på de neste pilsbryggene nå, til kjeller'n min er nede på 10 grader. Det får være grenser for å leve farlig, også:).
 
Tilbake
Topp