Gjær og flaskekarbonering.

Jeg lurer på om noen typer gjær fungerer bedre til flaskekarbonering enn andre?
Har slitt med WLP007 ved et par anledninger og lurer på om det har noe å si at den flokkulerer så mye?
Er gjær som flokkulerer mindre bedre til flaskekarbonering? Eller har dette ingenting å si?

Hei.

Hvormmye den flokkulerer har nok litt å si, men jeg har brukt WLP007 til flaskekarbonering flere ganger uten problem.
(Tilsetter da ikke egen gjær for flaskekarbineringen. Det som er i øl'en når den tappes er nok).

Øystein

Per Ivar skrev:
Jeg lurer på om noen typer gjær fungerer bedre til flaskekarbonering enn andre?
Har slitt med WLP007 ved et par anledninger og lurer på om det har noe å si at den flokkulerer så mye?
Er gjær som flokkulerer mindre bedre til flaskekarbonering? Eller har dette ingenting å si?

Det har vel kanskje litt med alkoholprosenten også tror jeg at jeg har lest. Men wlp007 er jo kjent for å være litt vrien når det kommer til karbonering. Jeg har hatt 3 forsøk ved å blande 1 gram nottingham til 20 liter vørter ved karbonering av øl brygget med wlp007 og samtlige av disse 3 som var helt utgjæret når jeg primet sukker og tørrgjær har blitt overkarbonert og mislykket. De var altså så overkarbonerte at det ble en skikkelig skarp smak i ølet, nesten metallisk. Ølet kom også ut av seg selv  ;) Så jeg anbefaler å ikke blande gjærtyper ved karbonering i allefall. Ølene skulle jeg helle ut, men en kompis tok de med seg da det var billig fyll og alikevel bedre en industripils  ;D Han sier han aldri har rapt så mye som etter en fest med disse.

Tilbake
Topp