Gjær og lagre/servere fra samme tank??

Jeg satt akkurat å filosoferte over bryggemetoder og måte å forenkle det på/redusere risiko for infeksjon.

Og arrester meg dersom dette er en metode som blir brukt, eller er prøvd og ikke fungert.

Hvordan er det å gjære på F.eks corneliusfat eller andre fat med stigerør, og når gjæringen er fullført, coldcrashe for så å sette på litt trykk og pumpe/tappe all trub, gjær og andre rester ut stigerøret?

Da slipper man å tappe over på andre fat og dermed minsker risiko for infeksjon, eller...?!?

Noen som har prøvt dette, eller har noen formening?.....

Går fint det...skaffer du det en reduksjons ventil (spunding valve)så kan du justere trykket når du gjærer og øke dette på slutten av gjæringen så har du ferdig karbonnært øl..
Vi bruker en 120l vv tank til gjæring og har avtapping 6-7 cm over bunn....
Tar ut turb/gjær etter tanken er tømt for øl..Vi tapper over på brygggeri fat..men kan fint tappe rett fra gjæringstanken på glass...

Lese stoff

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=44344

Stigerøret er veldig tynt. Skal ikke mye humlerester til for å tette det. Vil tro annen trub fort kan gjøre det samme.

Går fint det...skaffer du det en reduksjons ventil (spunding valve)så kan du justere trykket når du gjærer og øke dette på slutten av gjæringen så har du ferdig karbonnært øl..
Vi bruker en 120l vv tank til gjæring og har avtapping 6-7 cm over bunn....
Tar ut turb/gjær etter tanken er tømt for øl..Vi tapper over på brygggeri fat..men kan fint tappe rett fra gjæringstanken på glass...

Flott, da skal jeg prøve meg litt frem.. Jeg lagrer og server fra vv tank, men jeg gjærer på andre plastdunker og tapper over på VV tank etter gjæring. Da kan jeg kanskje spare meg for litt jobb. Jeg har egne gjæringsrom, men med hjul på VV tank, er det jo bare å rulle de inn på kjølen (6 meter ).

Hvordan er det med en slik reduksjonsventil? Risikerer jeg å stoppe opp gjæringen hvis jeg struper for mye, eller blir det heller overkarbonert øl?

Og hva vil det ha å si for smaken, dersom jeg ikke får ut all trub/gjær? Er det eventuelt andre uønskeligheter som kan oppstå?

Kan være tapping fungerer fint om du korter inn stigerøret litt. Men, hva med autolyse. Jeg vil tro holdbarheten ikke blir særlig lang.

Stiller inn på 5 psi i starten,ca 1/2 veis ut i gjærigen øker jeg trykket oppover til ønsket trykk..Ikke alltid jeg klarar nok trykk da er det bare å trykke opp fra flaska på lagringstanken..

Skaff det en egen vv tank for gjæring.så overfører du over i lagrings tanken når det er ferdig....

Stiller inn på 5 psi i starten,ca 1/2 veis ut i gjærigen øker jeg trykket oppover til ønsket trykk..Ikke alltid jeg klarar nok trykk da er det bare å trykke opp fra flaska på lagringstanken..

Skaff det en egen vv tank for gjæring.så overfører du over i lagrings tanken når det er ferdig....

VV tanker har jeg nok av , det var den ekstra overføringen jeg håpet å slippe, men hvis det er fare for autolyse, så må jeg nesten det. Men ved nærmere ettertanke, så skal det vel en del gjær til, eventuelt lang tid. Ettergjæring på flaske har vel også da like stor risiko for autolyse...

For å svare på ditt første spørsmål.... Det blir ikke mye forenkling eller besparelse. Du vil ikke kunne tappe ut gjæren siden bunnen er flat...
Det krever derfor et kortere rør. Dersom du skal lagre brygget, ville jeg ha tappet over (inline) til et nytt fat. Fyll det med vann og press det tomt med CO2 før du presser brygget over. Garantert fritt for o2.
... men enklere... nope :)

Vet ikke hvor mye som skal til, men ville ikke satset på å ha med hele gjærkaka i alle fall.

For å få bort gjærrester fra fat slik at øl kan transporteres uten å bli grumsete, samt å unngå infeksjon og oksydering i prosessen, pleier jeg å overføre fra fat til fat. Det jeg gjør er å fylle et rent fat med starsan. Tømme fatet ved å koble på co2 og tappekran. Så overfører jeg under trykk med en slange fra øl ut til øl ut. Drar i sikkerhetsventilen for å slippe øl inn. Tapper av grums fra gammelt fat før jeg begynner og stopper når det begynner å bli uklart mot slutten. Kanskje du kunne gjort noe lignende?

Eller et bedre alternativ i en stor tank er å ha en avtapping i bunnen på laveste punkt for gjær og trub. Det vil gjøre livet lettere m.h.p vasking også. Du slipper å pumpe vaskevann og grums ut av tanken eller snu den opp ned.

For å svare på ditt første spørsmål.... Det blir ikke mye forenkling eller besparelse. Du vil ikke kunne tappe ut gjæren siden bunnen er flat...
Det krever derfor et kortere rør. Dersom du skal lagre brygget, ville jeg ha tappet over (inline) til et nytt fat. Fyll det med vann og press det tomt med CO2 før du presser brygget over. Garantert fritt for o2.
... men enklere... nope :)
Var mye av det samme i mitt innlegg, men bunnen i alle vvb er ikke flat. De jeg har sett har mer kuleform.

Første innlegg var om Corneliusfat :)
Ahh.... Lkevel, corny fat har heller ikke flat bunn. Den er kuleformet med en ekstra fordypning under stigerøret. Uansett, jeg ville ikke begynt å modde de. Bedre å få bort trub før en tapper på fat. Overføring til nytt fat, gjør jeg bare på fat som skal transporteres, og serveres fra like etterpå.

Tilbake
Topp