Gjær som ikke virker

Har satt et hvetebrygg som gjæren ikke vil sette tennene i.

50/50 pils og hvetemalt.

mesket på 67 grader i 60 min.
Gjærnæring 10 min koking.
OG 1060

Glemte å riste dunken før tilsetting av gjær så oksygeninnhold var nok lavt, men det plasket godt da vørteren fallt halvannen meter ned i gjæringsbøtta.
Tilsatte 11.2 gr Danstar Nottingham tørrgjær, først hydrert i 30 grader vann. Tilsatte litt vørter på ca 20 grader 15 min etter hydrering for å unngå temperatursjokk.
Satt i kaldt rom (8-10 gr) til gjæring, men satt samtidig på en ovn. Dagen etterpå var det enda noe kaldt i rommet ca 12-15 gr. Skrudde opp tempen på ovnen, et døgn etterpå var det ca 20 grader.

Nå, en uke etterpå har det fremdeles ikke kommet et eneste plopp fra gjærlåsen. Har trykket lett på lokket til dunken for å forsikre meg om at den er tett. Temperaturen har vært stabil denne uken. Jeg har i mellomtiden satt et nytt brygg med samme gjærtype som gjæren tydeligvis koser seg med.

Jeg skal ta en oechselvekt når jeg får tid, for å sjekke om den kan ha brygget bare når jeg ikke har observert den, men går utifra at det ikke har vært noe aktivitet. T.o.m vannivået i gjærlåsen har vært stabilt (som været :)) over flere dager.

Forutsatt at ochselvekten viser det samme, hva skal jeg gjøre:

1. Tilsette ny gjær?
2. Tilsette oksygen først, så tilsette gjær?
3. Kaste den ubrukelige vørteren i dass?
4. Andre forslag?

Kan gjæren ha vært død i pakken? Kan ikke se jeg har gjordt noe galt med den utenom at den fikk litt lite oksygen og temperatur. Har hatt sukksess med brygg før uten å riste dunken. Jeg trodde ikke et litt kjølig rom skulle ta knekken på den heller.

Tor Ivar
 
Det var et nokså kaldt rom du hadde dunken stående, men likevel så kan det godt hende at det har foregått gjæring. Det skjer ofte at det lekker fra lokket selv om det ikke virker slikt. Ofte så kan man gjennom plasten se at det har kommet et skumkrag over ølet, da har det ihvertfall vært og gjæret. Hvor lenge har brygget stått?

Forresten så har Fermentis en ganske så brukbar weizengjær (SafBrew WB-etellerannet), den kan anbefales til en neste gand med mindre du vil bruke flytende gjær da.
 
Ja neste gang skal jeg få opp temperaturen før jeg brygger. Lett å bli overivrig og glemme forberedelser når bryggetrangen kommer :biersmile:

Dunken er ugjennomsiktig så har ikke sett på utseende enda. Skal ta en vurdering når jeg måler SG.

Brygget har stått over 8-9 dager. Derav 7 i god romtemperatur.

Har jo sett at gjærtype har mer å si for smaken enn jeg trodde da jeg gjorde innkjøp. Skal beynne å planlegge bryggene og ha hyppigere bestillinger slik at jeg har tilgjengelig den gjærtypen jeg trenger. Neste brygg blir på flytende gjær iallefall, så får jeg smake om det er verdt det ekstra bryet med starter.
 
Det har forøvrig relativt nylig vært noen problemer med Nottingham-gjær. Noen batcher hadde fått hull i pakkene ved datostemplingen. Når gjæren ikke oppbevares lufttett, vil den ødelegges langt fortere enn vanlig. Det KAN tenkes det har vært problemet ditt.
 
Kan godt ha vert gjæring selv om du ikke har sett noen tegn til det i gjærlåsen.
Har for tiden ett brygg til gjæring på en fordunk fra FK, disse dunkene er tydeligvis ikke 100% tette rundt lokket, men såpas tette att man ser vannstanden beveger seg hvist man trykker på lokket.
Jeg så aldri noen tegn til gjæring, å etter 3-4 dager tengte jeg att jeg skulle tilsette ny tørrgjær.
Når jeg åpnet lokket så jeg att det lå ett gjærlag på toppen, noe som indikerer att det er eller har vært gjæring, så jeg tok en prøve som viste seg att den allerede hadde gjæret ned til target FG.

Tipper du oppdager att gjæringen er over allerede når du tar en prøve :biersmile:
 
Jeg tok en sg måling i går. Den hadde visst gjæret gitt! Sg var 1020...

Men fy så det smakte. :eek:ppkast: Lignet ikke på øl i det hele tatt. Veldig sur/cideraktig smak. Ifølge moderne hjemmebrygging tyder det på infeksjon eller villgjær.
Har fulgt samme rutine på rengjøring som på andre brygg - uten problemer, så mistenker at det er gjæren som er synderen.

Er det bare å kaste det eller kan dette på magisk vis bli drikkanes med lagring?

Tor Ivar
 
Nei, ikke kast! Det kan hende det er bare sånn det er underveis. Det har vært flere som har kastet brygget sitt underveis mens det godt kunne ha vært en mellomtidig smak på brygget.
 
Takk for svar. Da blir det flasking av ølet. Må si jeg ikke er sterk i troen her, men gir det en sjangs. Det er tross alt mange timers arbeid som evt går i dass.
 
Tilbake
Topp