Gjær spørsmål..

Hei

Har et par praktisk relaterte spørsmål om gjær.

Satt juleøl forrige fredag, red nose 2010 sett fra Brewolution. Der fulgte det med S-58 tørrgjær. Denne fant vi ikke igjen når vi skulle pitche. (jeg hadde lagt den i kjøleskapet på en lur plass og glemt det) Så vi erstatet med s-05.. S-05 tåler mindre alko enn 58, og settet skal bli ca 8%, Er det lurt å tilsette den orginale gjæren nå? (ploppa har godt fra annethvert sekund til 7 sekund nå) eller burde jeg la være å tukle mer med det? Om vi skal kjøre på med mer gjær er det lurt å minske mengden?

Så har jeg satt en starter i går med wyeast american wheat (1010)  1 liter i 2 liters flaske. Oppskrifta mener vi skal ha to pakker eller en passende starter. Syntes starteren kom seint i gang. (laget i går i 22 tida, var ingen aktivitet i dag tidlig. har aktivitet i 5 tida i dag) Er denne passende til helling i kveld.. eller burde jeg bruke en pose tørrgjær i stede?, eller er det ok å blande?

:) Audun Tomas
 
S-05 har ingen problemer med å takle 8 %. Jeg ville ikke ha tilsatt mer gjær.

Du kan tilsette hele starteren i kveld (dvs ikke helle av ølet først). Gjæren er aktiv og vekstfasen er over, men den har ikke fått tid til å flokkulere.
 
Tilbake
Topp