Gjær til ingefærøl - lav alkoholtoleranse / lav attentuation?

Lagde en batch villgjæra ingefærøl for en stund siden, og den ble på mange måter god, men kanskje litt VEL tørr. Ikke at jeg vil ha det sukkervannet de fleste butikker selger som ingefærøl, men LITT sødme hadde vært greit.

Så... hvis jeg har forstått ting riktig bør jeg da ha en gjærtype med ganske lav alkoholtoleranse, sånn at den stopper mens det fremdeles er litt sukker igjen i brygget. Prøvde å kikke på sidene til white labs, men der var de fleste bare merka med "medium" eller "high" på alkoholtoleranse, og noen med 5-10 (som jo også blir alt for høyt) og noen med opptil 16%. Er det noen som vet om en gjærtype som f.ex. max klarer... 4% eller noe sånt?

Brygga også en infefærøl for noen uker siden og brukte US-05 gjær. Fulgte ikke helt med på gjæringsprosessen så den gjæra fra 1.049 til 1.005 på 8 dager. Etter planen skulle jeg stoppet den på 1.014, så skal sette en ny batch igjen senere.

Jeg mener det er saccharomyces ludwigii som kun gjærer enkle sukkerarter og brukes en del til lettølproduksjon. Jeg har ikke funnet noen lett måte å få tak i den, men jeg tror den kan skaffes fra Hefebank Weihenstephan.

Kanskje litt tabu på dette forumet men jeg brukte helt vanlig fersk bakegjær når jeg laget ingfærøl og det fungerte veldig bra faktisk, og den ble veldig forfriskende, søt og god.
Men har også sett etter andre typer gjær som kan brukes og har tittet litt på cidergjær til Wyeast, men har ikke studert på den ennnå så jeg vet ikke om de egner seg.  http://www.northernbrewer.com/shop/Wyeast-sweet-mead.html

AndersGrom skrev:
Meske på høyre temperatur?

hehe, er faktisk ikke noen mesking involvert i ingefærøl i det hele tatt ;)

@bjarni - hm, vanlig bakegjær? Tjah, hvorfor ikke prøve :) Hvor mye brukte du? Den ferske eller tørrgjær? Evt ser jo den wyeast-gjæren også veldig lovende ut!

Ole Christian skrev:
Brygga også en infefærøl for noen uker siden og brukte US-05 gjær. Fulgte ikke helt med på gjæringsprosessen så den gjæra fra 1.049 til 1.005 på 8 dager. Etter planen skulle jeg stoppet den på 1.014, så skal sette en ny batch igjen senere.

Stoppa den der selv, eller stoppa du den?

gustavf skrev:
Jeg mener det er saccharomyces ludwigii som kun gjærer enkle sukkerarter og brukes en del til lettølproduksjon. Jeg har ikke funnet noen lett måte å få tak i den, men jeg tror den kan skaffes fra Hefebank Weihenstephan.

Hehe, det der tror jeg blir litt vel ambasiøst, får holde meg til gjærsorter som er enkle å skaffe foreløpig :)

Jeg stoppa den selv når jeg oppdaget det.
Btw - jeg mesket med 2,4 kg pale ale malt og 0,75 kg carapils før jeg blandet inn ingefær, sitron og honning til 25 liter ingefærøl.

TorsteinO skrev:
AndersGrom skrev:
Meske på høyre temperatur?

hehe, er faktisk ikke noen mesking involvert i ingefærøl i det hele tatt ;)

@bjarni - hm, vanlig bakegjær? Tjah, hvorfor ikke prøve :) Hvor mye brukte du? Den ferske eller tørrgjær? Evt ser jo den Wyeast-gjæren også veldig lovende ut!

Jeg mener jeg brukte ca 1/4 av en kube fersk gjær på 6 liter. Jeg målte ikke gravityen på den.

Tilbake
Topp